– Det viktigste du bør tenke på ved kjøp av toppturstøvler er bruken. Skal du gå mange 2000-meterstopper eller vil du ha en støvel med best mulig kjøreegenskaper?, sier støvelekspert hos Braa Sport i Oslo, Lars Magnus Voldset.
Hva bør du tenke på ved kjøp av toppturstøvler?
Det som er viktigst å tenke på er bruken. Hvis du skal ha best mulig kjøreegenskaper bør du ha en tyngre støvel og stivere flex.
Hvis du er mer gira på å gå flest mulig 2000-meterstopper er det bedre å gå for en lettere støvel med mindre kjørestyrke og mer gåutslag. Du har kanskje også litt mer krefter igjen hvis du går opp med en lett sko.
Du må tenke på hva som er viktigst for deg som skikjører.
Momenter du bør gå gjennom er:
Kjøreegenskapene.
Vekt på støvelen.
Komfort og varme.
– Det er også viktig å velge riktig størrelse. Det er fort gjort å velge en litt stor sko fordi mange føler at skoen er veldig trang i butikken før man spenner den igjen. Det er viktig å tenke på at den kan varmetilpasses, justeres med såler og eventuelt blokkes ut. Det er viktig å tørre å kjøpe en liten nok støvel, sier Voldset.
Les også om hvordan du kan velge riktige toppturstøvler for deg.
Hvorfor tilpasser vi skistøvler?
Det er ikke alle støvler som føles gode rett ut av boksen. Derfor er det lurt å varmetilpasse. Spesielt hvis du har en spesiell ankelkul, høy vrist osv.
Hvis støvelen føles litt trang vil det hjelpe å varmetilpasse den. Du vil oppnå bedre komfort og kjøreegenskaper med en tilpasset støvel.
Hvorfor bør man få spesialtilpasset en såle?
Det som løfter en støvel aller mest er å investere i en god såle. Den vil gi en god støtte til fotbuen, man blir mindre sliten i foten og du vil minske risikoen for kramper.
En såle vil også samle forfoten og holde den samlet og gi bedre rom i front. Ofte holder det å støpe en såle, og da trenger man ikke å blokke noe på skallet.
Hvordan tilpasser man innerstøvelen?
Når du har fått støpt deg en god såle så varmer du opp innerstøvlene. Du kan bruke forskjellige paddinger som du kan sette på foten og på de punktene du eventuelt trenger å få litt mer rom.
Du kan også sette på en tåkappe for å gi et par millimeter mer for tærne. Det som er viktig er å ha foten nedi innerstøvelen med sålen og disse paddingene på for å få tilpasset maksimalt og dratt ut der det trengs.
Hva om støvelen er for trang rundt leggen?
For mange er det et problem med den øverste spenna på støvelen. Det første du kan gjøre er å sette tanngarden på det ytterste hakket, og om det er mye plass så kan du borre noen flere hull og flytte på tanngarden for å få mer rekkevidde.
På noen støvler kan du bytte til en lengre spenne. Det er ofte verre med de støvlene som er høye og kraftige, så man burde kanskje ikke holde seg til de aller høyeste skoene i alle fall.
Kan man forebedre kjøreegenskapene med riktig tilpassing?
Du får ikke lagd støvelen stivere, så du får ikke noe mer kraftoverføring sånn sett. Hvis du har et dårligere hælgrep så kan du modifisere litt på innerskoen.
Du kan bruke plastplater som du kan legge utenpå innerstøvelen for å gi ekstra hælgrep. På noen støvler kan du sette i en ekstra kile eller en spoiler bak i støvelen for å hjelpe deg fremover i støvelen. Du kan også bytte ut borrelåsstroppen med en boosterstrap. Denne stroppen er kraftigere og mer elastisk.
Hva om varmetilpassing og såle ikke er godt nok?
Da må du begynne å jobbe med selve plasten og skoene, og blokke ut støvlene. Det finnes mange forskjellige typer plastikk. Noen er lettere å jobbe med, og noen er vanskeligere å jobbe med.
Når du skal blokke ut sko må du begynne med å varme opp støvelen. Deretter setter du i en blokk, og så kan du presse ut der du trenger mer plass.
Det er lettere å frese ut en alpinstøvel enn en toppturstøvel:
– På alpint er det mye mer materialer å jobbe med, noe som gjør det lettere å tilpasse. Du kan også frese ut mer av skallet og fjerne materialet. På en topptursko er det mindre materiale og mindre å fjerne så da er det mer hensiktsmessig å blokke og bruke varme istedenfor å frese, sier Voldset.
Hvor mye koster det?
En varmetilpassing av innerstøvler koster 250,- og blokking koster 175,- per punkt. Å støpe en såle med arbeid koster 1000,-.
Når du skal kjøpe nye toppturstøvler er det viktig å tenke på hva som er viktigst for deg. Kanskje vår test av allsidige støvler til topptur og frikjøring kan hjelpe deg på veien?
Du bør også tørre å kjøpe riktig størrelse og en liten nok støvel. En tilpasset såle gjør alle støvler bedre. Blokk skallet i ytterste konsekvens hvis det er nødvendig.
Hvis du bruker alle disse verktøyene så har du mulighet for å få gode toppturstøvler. I videoen under går Voldset gjennom de viktigste aspektene ved tilpasning av støveltilpasning.