I valg av toppturstøvel må du vite hva du er villig å ofre – og hvilke egenskaper du prioriterer høyest. Her er vår guide til de fem ulike vektkategoriere superlett, lett, allsidig, kjøreorientert og frikjøringsstøvel med tech.
ULIKE STØVLER: Fri Flyt gir deg svaret på hva som skiller de ulike kategoriene i toppturstøvler. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 4 minutter
Alle toppturstøvler er et slags kompromiss i kampen for å ha best mulig kjøreegenskaper og best mulig egenskaper i motbakkene. Typisk toppturutstyr med andre ord.
Vekt, gåutslag og fleks er sentrale begreper, men viktigst av alt er at støvelen passer foten din. Støvlene må også passe med ski og bindinger – de letteste skiene bør ha de letteste bindingene og støvlene - og motsatt – for å fungere best mulig.
I ordlisten under finner du begrepene du bør kjenne når du velger toppturstøvler, og på neste side kommer gode tips i de forskjellige kategoriene.
Boa-stramming: En slags miks av spenne og skolisser, hvor en sterk og tynn vaier strammes som en skolisse ved hjelp av et strammehjul.
Fleks: Sier noe om hvor mye støvelen bøyer seg. Stiv fleks vil overføre mer kraft til skien, men fleksen bør stå i forhold til kjørerens styrke, størrelse, teknikk og ambisjoner. En støvel med stivere fleks behøver ikke være tyngre enn en mykere støvel.
Grilamid: Plastmateriale som er stivere enn Pebax. Dermed kan man bruke mindre uten å forsake stivhet, for å spare vekt.
Gåutslag: Hvor mye ankelleddet kan beveges når støvelen er i oppover-modus. Antall grader sier noe om hvor god støvelen er i motbakke. Hvor høyt underskallet går og hvor mange av gradene som går fram- og bakover er også viktige faktorer. Toppturstøvler bør ha minst 45 grader utslag.
Innerstøvel: Er ofte tynne og lette i toppturstøvler, og blir fort slitt. En tykkere innerstøvel er mer komfortabel og varmere. Bør strammes godt for å unngå gnagsår.
Inserts/maljer: De metallbeslåtte hullene som pinnene på techbindingene stikkes inn. Fins både med og uten godkjenning fra tidligere patentinnehaver Dynafit.
Karbonfiber: Svært stivt og lett materiale, som blant annet brukes til å stive av overskall. Ulempen er at karbonfiber føles sprøtt og gir mindre progressiv fleks.
Lestbredde: Bredden på støvelen. Racingstøvler for alpint er smale og har under 100 millimeters bredde. Mer komfortable støvler har gjerne over 100 millimeter. Sier noe om komforten og kjøreegenskapene, men ikke så mye at du bør kjøpe støvler uprøvd.
Pebax: Plasttype som er stivere, lettere og sprøere enn PU-plast. Har lenge vært vanlig i lette skistøvler. Finnes i flere varianter.
Powerstrap: Elastisk stropp øverst på leggen som bidrar til progressiv fleks.
Progressiv fleks: At motstanden i støvelen øker i takt med at trykket mot plasten øker. Jo mer progressiv fleks, jo bedre er støvelen å kjøre med. I praksis vil mer progressiv fleks øke vekten, fordi det krever tykkere og seigere plast.
PU-plast (polyuretan): Den vanligste plasttypen i ordinære alpinstøvler. Mykt og seigt materiale som krever tykke lag – og dermed høy vekt – for å bli stivt. Gir til gjengjeld god demping og progressiv fleks.
Tech: Mye brukt navn på moderne toppturutstyr hvor bindingene har pinner som stikkes inn i støvelen. Fins i utallige varianter og flere standarder.
SUPERLETT
500-800 gram
La Sportiva Stratos V
Dyr spesialstøvel for konkurranser i skialpinisme. Støvelen er laget i karbon, er ekstremt lett og har voldsomt gåutslag.
Gåutslag: 80 grader
510 gram
35 999 kroner
lasportiva.com
Alternativer: Dynafit DNA Pintech, Scarpa Alien 4.0 og Atomic Backland Ultimate
LETT
800-1200 gram
Scarpa Alien
Denne støvelen ble i sin tid testvinner i Fri Flyt, først og fremst fordi Scarpa har lyktes i å kombinere ekstremt gode egenskaper i motbakke med gode kjøreegenskaper, komfort og folkelig pris. Årets nye versjon skal være enda bedre.
Gåutslag: 75 grader
870 gram
7 999 kroner
scarpa.net
Alternativer: Dynafit PDG 2, La Sportiva Racetron, Dalbello Quantum Lite, Fischer Travers CS og Atomic Backland Carbon
ALLSIDIG
1200-1400 gram
Dynafit Radical Pro
Ny modell fra Dynafit, med funksjoner fra populære Hoji, som betyr blant annet stort gåutslag og gode kjøreegenskaper. Men denne er kompatibel med flere bindinger og stegjern, og har litt annen passform.
Gåutslag: 60 garder
1 380 gram
6 999 kroner
dynafit.com
Alternativer: La Sportiva Vanguard, Scarpa F1, Fischer Transalp Pro, Dalbello Lupo Air og Tecnica Zero G Tour Pro
KJØREORIENTERT
1400-1600 gram
Roxa RT Freetour TI R
Ny modell fra italienske Roxa, med fleksindeks på 130, kombinert med stort gåutslag. Støvelen har såle fra Vibram, og tre kraftige spenner, hvor den øverste også er powerstrap.
Gåutslag: 58 grader
1 575 gram
6 999 kroner
roxa.com
Alternativer: Scarpa Maestrale XT, Salomon Shift, Dynafit Hoji Free, Lange XT3 Tour Pro og Atomic Hawx Ultra XTD
FRIKJØRINGSSTØVLER MED TECH
1600 gram og opp
Tecnica Cochise 130 DYN GW
Den populære klassikeren fra Tecnica kommer i ny versjon denne sesongen, med blant annet lavere vekt og mer avansert kobling mellom gå- og kjøremodus. Fortsatt er det en kraftig, presis og kjøreretta støvel med techmaljer.
Gåutslag: 42 grader
1 850 gram
7 999 kroner
Blizzard-tecnica.com
Alternativer: K2 Mindbender 130, Lange XT 3 140 Pro Model, Full Tilt Ascendant og Rossignol Alltrack Pro 130 GW
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.