Vi fikk teste skredsekken Arc´teryx Voltair

Utviklingsarbeidet har pågått i seks år og ryktene vart nesten like lenge. Fri Flyt fikk være med da Arc´teryx endelig lanserte skredsekken Voltair.

Sist oppdatert: 15. desember 2015 kl 12.02
TECHSJEF: Gordon Rose har tittelen Senior Industrial Designer i Arc´teryx. Han er sentral i utviklingen av den batteridrevne viften som blåser luft i skredballongen til Arrc´teryx.
TECHSJEF: Gordon Rose har tittelen Senior Industrial Designer i Arc´teryx. Han er sentral i utviklingen av den batteridrevne viften som blåser luft i skredballongen til Arrc´teryx.

– Her er du noen av modellene vi jobbet med, fortalte seniordesigner Gordon Rose, med et bord fullt av ymse dingser – nærmere bestemt ulike varianter av vifter og batterier.

Mannen med 27 års fartstid i Arc´teryx forteller at de startet prosessen i 2010, blant annet med å kjøpe inn en masse fjernstyrte leker.

– Skredsekker hadde en anerkjent verdi. Men vi så at mange som hadde dem, endte om med ikke å bruke dem. I Nord-Amerika var det også vanskelige å få tak. Vi ønsket å lage en modell som brukte vår sekketeknologi, fortalte han. 

LES OGSÅ: Arc´teryx lanserer skistøvler

LES OGSÅ: Her er den nye skredsekken

Til gruppen av inviterte journalister forklarte han noen av utfordringene som han og de andre i Arc´teryx utviklingsavdeling har jobbet med å løse. En vifte som er kraftig nok til å blåse opp en 150 liters ballong og holde trykket opp etter at den er blåst opp. Et batteri som er klart til bruk igjen og igjen.

– Kriteriet vi satte var at det skal fungere like bra etter fem dager ute i 30 minusgrader, sa Rose.

2015_BC_Callaghan_F16_ProclineVoltair_JK-0070
2015_BC_Callaghan_F16_ProclineVoltair_JK-0070

PÅ VEI UT: Slik ser sekken ut i det ballongen blåses opp. 

På bakrommet finnes det flere prototyper med mindre og nettere batteri, men kravet til funksjon i kulde har ført til et større batteri enn han egentlig ønsket. Totalvekten på sekken er oppe i 3565 gram på 30-litersvarianten, som ikke er revolusjonerende. Men etter hvert som utviklingen av batteriteknoligi går framover, ser kanadierne for seg at det vil bli mulig å oppgradere for å lette børen.

Fordelen med batteri og vifte i stedet for patroner med gass eller luft, er blant annet at du kan løse den ut flere ganger på samme tur, gjerne for å øve. Lufta blåses inn av en sentrifugalvifte, valgt fordi den er rask og kraftfull, samtidig som den tar lite plass.

2015_BC_Callaghan_F16_ProclineVoltair_JK-0189
2015_BC_Callaghan_F16_ProclineVoltair_JK-0189

DRA HER: Arc´teryx har utformet håndtaket med tanke på at du skal være helt sikker på å ta tak riktig sted når du vil løse ut ballongen. 

Tyske Peter Aschauer tok patent på en den første skredballongsekken allerede i 1980, og ABS Airbag var alene på markedet i en årrekke. Sekkene bygger på prinsippet om at de største partiklene vil havne øverst i et skred, slik at skredballongsekken beskytter deg mot at du blir begravd. Markedsføringen fikk vind i seilene etter at sveitsiske SLF sko fast at de økte sjansene for å overleve et snøskred betraktelig.

Arc´teryx er ikke de første som lanserer en batteridrevet løsning. Black Diamond lanserte sin batteridrevne Jetforce i fjor. Like under overflaten ligger spekulasjoner om at det har vært lekkasjer, men offisielt sier Arc´teryx bare at de startet utviklingen av sin løsning før de visste at konkurrenten holdt på med en batteribasert skredsekk. Da Fri Flyt besøkte hovedkvarteret i Vancouver for to år siden, fikk vår medarbeider se en protype – med streng beskjed om at det ikke skulle tas bilder.

Arc´teryx mener – og noe annet ville vel vært overraskende – at deres løsninger er de beste til nå. De forteller at 28 patentsøknader er inne i forbindelse med konstruksjonen av sekken. Men samtidig er de glade for at de ikke er den eneste produsenten som satser på batteridrevet vifte i en skredsekk.

– Det er bra for oss at vi ikke er alene om en batteridrevet løsning, sa Rose, med henvisning til Jetforce fra Black Diamond og Pieps.

Arc´teryx-sekken var nære på å bli sluppet på markedet for ett år siden, men lanseringen ble stoppet i siste liten. Årsaken var at perfeksjonistene i kanadiernes designavdeling ikke var fornøyd med selve sekken.

Designer Peter Hill har jobbet med bærekomfort og selve sekkerommet, som er gjenkjennelig for de som har brukt andre nye skisekker fra samme produsent. Robust nylonmateriale og færrest mulig unødige detaljer er noen stikkord.

– Vi ønsker å lage en sekk som var så god at  folk ønsker å bruke den hver eneste gang de er på ski, sa han.

2015_BC_Callaghan_F16_ProclineVoltair_JK-0198
2015_BC_Callaghan_F16_ProclineVoltair_JK-0198

KLAR TIL BRUK: Arc´teryx Voltair med ballongen inni. 

Arc´teryx har lagt mye ressurser og prestisje i Voltair, med navn inspirert av elektrisitet, luft og den franske opplysningsfilosofen Voltaire. Etter presentasjonen i Vancouver ble journalistene fraktet til en lodge i toppturdalen Callaghan Valley ved Whistler.

Vi fikk låne hver vår sekk av modellen som har sekkerom på 30 liter. Voltair vil også bli solgt i en 20-liters utgave, som er 200 gram lettere.  

På en av turene prøvde vi å dra i utløsersnora under en nedkjøring. I løpet av noen sekunder har du 150 liter ekstra, og kunne forsøke å forestille oss hvordan det ville vært å løse den ut i et skred.  Etterpå er det bare å slippe ut igjen lufta og bokstavelig talt stappe ballongen inn igjen i rommet sitt. Den trenger ikke pakkes eller på noen spesiell måte. Arc´teryx er opptatt av at folk skal øve.

2015_BC_Callaghan_F16_ProclineVoltair_JK-0210
2015_BC_Callaghan_F16_ProclineVoltair_JK-0210

VIKTIG DETALJ: Skrittstroppen er obligatorisk for at en skredballongsekk skal virke. Arc´teryx har lagt vekt på å gjøre den robust som en klatresele, samtidig som du skal kunne feste og løsne den med en hånd. 

Skrittstroppen, som skal sørge for at sekken ikke blir revet av eller dratt opp når ballongen utløses,  er en svært viktig del av skredsekken. Under presentasjonen fortalte skredforskeren Pascal Haegeli om en ulykke i Revelstoke, der sekken lå på overflaten av skredet, men skredofferet ble dratt under og omkom. Arc´teryx har lagt stor vekt på at skrittstroppen skal være lett å ta av og på og være like solid som en klatresele.

2015_BC_Callaghan_F16_ProclineVoltair_JK-0065
2015_BC_Callaghan_F16_ProclineVoltair_JK-0065

TEST: Deltakerne på pressetreffet til Arc´teryx fikk prøve hvordan det var å løse ut skredsekken under kjøring. 

Pascal Haegeli, som også presenterte sin forskning om skredballongsekker på den norske skredkonferansen i Sogndal i 2013, helte kaldt vann i blodet som tror frikjørere blir udødelige med en skredballongsekk.

Hans forskning, tyder på at omtrent antall omkomne i skredulykker hadde vært redusert til omtrent halvparten, dersom alle brukte skredballongsekk. Korrekt bruk av skredballongsekk senker risikoen for å dø i et snøskred fra 22 til 11 prosent. 

Men: Skredballongsekken hjelper ikke hvis du havner i en terrengfelle.

Og: Dersom skredballongsekken får deg til å ta større sjanser, det vi si ferdes der du ellers ikke hadde turt, er all sikkerhetseffekten borte.

La det være siste ord til de som planlegger å tømmer sparegrisen for å skaffe en Arc´teryx Voltair når den kommer på markedet til høsten.

 

Publisert 15. desember 2015 kl 12.02
Sist oppdatert 15. desember 2015 kl 12.02

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen