Ny modell fra Db som kommer i to størrelser (25-literen koster 1999 kroner) og er først og fremst beregnet på heisbasert skikjøring og kortere turer.
Db Backcountry er laget i solid nylon, og sekken er temmelig tung. Hovedrommet åpner med glidelås i toppen, og rommer både intern lomme til drikkeblære og lomme til skredutstyr. Her er også en liten meshlomme med glidelås.
Db Backcountry 20. Foto: Tore Meirik
Hjelmfestet er plassert på toppen av sekken. Foto: Tore Meirik
På utsiden har sekken 14 daisychain-løkker (sju på hver side) og stropper som er kombinert kompresjonsreim og ski- og snowboardfeste. De har plastspenne på den ene siden. På forsiden av sekken er en lomme som rommer hjelmfestet.
Sekken har enkle bånd som hoftebelte og brystreim, og ved skuldrene er kraftige metallspenner. Sekken har bæreløkke på toppen.
Db Backcountry 20 i bruk
Akkurat som Snow Pro er også denne sekken fryktelig tung. Årsaken er først og fremst den stive og veldig solide nylon-varianten, som gir super slitestyrke. Heldigvis spiller vekten mindre rolle til heisbasert kjøring
I motsetning til den mer tekniske storesøsteren Snow Pro har Backcountry 20 skredrom inne i hovedrommet, men åpning ovenfra - det fungerer bedre. Rommet på sekkens framside huser hjelmfeste, som den større utgaven mangler. Men plasseringen av hjelmen oppe på toppen av sekken er litt snål, det føles mer naturlig å ha hjelmen hengende på utsiden av sekken. Hjelmen kommer også litt i veien for hoved- og skredrommet når den er festet på toppen. Sekken burde hatt løkker til å hekte på hjelmfestet også nede på forsiden.
Reimene som fungerer som skifester, snowboardfester og kompresjonsreimer fungerer fint til de to første formålene. Sekken er god å bære med ski i a-form, men ikke samtidig med hjelmen oppå toppen av sekken, der blir den nemlig skvisa mellom skiene.
Kompresjonsreimene har forsterkninger på sidene som gjør at de ikke kan strammes tilstrekkelig. Foto: Tore Meirik
Forsterkningene på kompresjonsreimene sikrer mot slitasje fra stålkanter, men gjør at sekken ikke kan komprimeres skikkelig. Foto: Tore Meirik
Hjelmfestet er på toppen av sekken. Foto: Tore Meirik
Stroppene fungerer ikke som kompresjonsreimer fordi forsterkningene på sidene hindrer stramming, slik at sekken i praksis ikke lar seg komprimere. Hadde spennene vært snudd ville det vært mulig å stramme mer. Bærekomforten er heldigvis ganske bra likevel, særlig med skiene festet på sekken. Men en ski- og snowboardsekk av denne typen brukes mest uten skien festet, og da framstår dette som et ubegripelig designgrep.
Vi skulle gjerne hatt en større spenne på hoftebeltet. Siden man gjerne tar sekken av og på mange ganger ved av- og påstigning på stolheis gjelder det at spenna er enkel å håndtere med hansker eller votter. Det er den ikke, siden både hoftebeltet og spenna er temmelig små. De kraftige metallspennene ved skuldrene har så vidt vi klarte å oppfatte ingen funksjon.
Ut over dette fungerer detaljene fint, glidelåsene glir godt, sekken er slitesterk og både hovedrommet og skredrommet er enkelt tilgjengelig så lenge man ikke har hjelmen festet på utsiden.
Nye Db Backcountry 20 er en slitesterk skisekk som kunne vært bedre.
Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Tore Meirik
Journalist
Tore Meirik er journalist, utstyrstester og (mye) mer på tur enn de fleste – med ski, klatretau og elvekajakk. Han er sentral i Fri Flyt når det gjelder alt fra skitesting til dekning av snøskred og reisereportasjer fra inn- og utland. Med bosted i Oppdal er skisenteret og Sunndalsfjella hans hjemmebane.
Har du et tips Tore kan være interessert i? Send han en e-post:
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.