Safeback er et slags viftesystem som blåser ut luft rundt munn og nese - luft systemet henter fra snøen rundt sekken. Dermed fjernes karbondioksid og tilføres oksygen rundt skredofferets ansikt.
Bergans´ nye topptursekk med skredsikkerhetssystemet Safeback er en gjennomtenkt og allsidig skisekk som gir ekstra sikkerhet ved en skredulykke.
Ifølge Safeback skal dette redusere risikoen for å omkomme på grunn av oksygenmangel i et snøskred fra 15 til 90 minutter - de fleste som dør av kvelning i en skredulykke er i live i omtrent et kvarter, men etter 15 minutter synker overlevelsessjansene drastisk. Safeback skal gi tilgang til oksygen i 90 minutter.
Merk at Safeback ikke beskytter mot mekaniske skader, som utgjør omtrent en tredel av dødsårsakene i snøskredulykker.
Her er guiden til de beste skisekkene for topptur. Hvor stor bør sekken være? Hva skal du ha plass til? Og hvilken sekk til topptur er best?
Safeback har blitt testet av flere uavhengige testinstitusjoner, og de første sekkene med systemet lanseres foran vinteren 2023/ 24.
Dette er en slags vest, og blant de første produktene som er lansert med Safeback-systemet. Med åtte liter volum er vesten beregnet på heisbasert kjøring. Hovedrommet har stor glidelåsåpning på baksiden, og rommer spade og søkestang i tillegg til motoren og vifta i Safeback-systemet. Slangene fra viften går gjennom kanaler og inn i skulderstroppene på vesten. Om man vil ha utløserhåndtaket på venstre eller høyre side velger man selv når man monterer Safeback.
Safeback-systemet veier 500 gram.
Stroppene som brukes for å bære ski i skråfestet eller snowboard midt på ryggen er plassert i en liten lomme på toppen av vesten. Den har også festeanordninger for staver eller isøkser på baksiden, samt flere daisychains (utstyrsløkker). Stroppen for skråfeste av ski er skjult inne i en lomme på høyre side bak. Den strammes for øvrig med en metallspenne.
To stropper på hver side sørger for at vesten sitter stramt mot kroppen.
Foran på brystet er to svære lommer på hver side. Disse har glidelåsåpning, og begge har nettinglomme på innsiden.
Vesten lukkes med glidelås foran og stropper med plastspenne nederst og øverst på glidelåsen.
DB Snow Pro Vest 8l med Safeback i bruk
Safeback-systemet er enkelt å montere, men det tar noen minutter og er litt knotete. Du gjør ikke monteringen på parkeringsplassen før tur, men fikser jobben hjemme i stua dagen før. For å unngå at vesten kommer ubehagelig langt opp i halsen må man passe på å finne riktig justering av hvor slangene festes. Man kan velge mellom tre nivåer som styrer hvor høyt vesten trekkes opp.
Man kan velge hvilken siden man vil ha utløserhåndtaket på, og for undertegnedes del virket venstre side best (jeg er høyrehendt og det virker best å «krysstrekke» som cowboyene sier). Produsenten anbefaler å tørrtrene på å trekke i utløseren.
Safeback er enkelt å både funksjonsteste og utløse, og også å stoppe etter testing (en kort og en lang dytt på selvtestknappen fikser den biffen). Man hører at viftemotoren starter idet man drar i utløseren, men noe annet signal på at systemet er aktivert enn den litt lave suselyden får man ikke.
Når man starter systemet, hører man vifta og merker at det kommer luft, men lufttilstrømmingen oppleves ikke veldig sterk. Dermed må man stole på Safebacks forsøk. De har testet systemet under mange ulike forhold, inkludert alskens temperaturer og snøtyper.
Både deres egne og uavhengige tester viser at systemet klarer å erstatte karbondioksid foran munn og nese med oksygen selv når skredofferet er begravd med knallhard skredsnø rundt hele kroppen. Dermed øker tidsvinduet for redning.
DB - eller Douchebags for oss som ikke blir fornærma - startet i sin tid med Jon Olsson som investor og norske Truls Brataas med en plan om å lage verdens beste skibag - noe de etter undertegnedes syn klarte. I dag er de kanskje mest kjent for sin über-populære skoleransel, men høsten 2023 kommer de altså med denne vesten som har Safeback–systemet integrert.
Siden dette er en vest og ikke en sekk, med volum på bare åtte liter, er dette et produkt med nokså smalt bruksområde. Men til heisbasert kjøring fungerer vesten bra. Den er så liten at man fint beholder vesten på mens man sitter i stolheisen, og hovedrommet bak har perfekt størrelse for spade søkestang og Safeback-«motoren». Samtidig er det ikke plass til stort mer i rommet på ryggen.
De store lommene foran har plass til mye, men det er ikke kjempebehagelig å bære tungt eller voluminøst foran på brystet og magen. Vesten stenger også for alt av bryst- og hoftelommer på jakken, noe man må tenke på når man velger hvor man skal bære sender/ mottakeren. Vesten burde hatt en løkke inni lommene foran for å feste skredsøker.
At vesten dekker store deler av overkroppen reduserer jakkens pusteevne.
For gåturer på beina (booting) med skiheisen som utgangspunkt er det viktig med godt bæresystem for ski. Her imponerer DB - selv om vesten mangler hoftereim slik skisekker har, er det overraskende behagelig å bære selv tunge frikjøringsski i skråfestet. Det er enkelt å få skiene til å sitte godt uten å bevege seg under bæring.
Strammingen på sidene (under armene), samt de to plastspennene over og under den solide glidelåsen, kunne godt vært litt enklere å betjene med hansker på, men de fungerer godt.
DB Snow Pro Vest er et smalt produkt, men det kan være midt i blinken for frikjøreren som er mest gira på skiheis og vil ha den ekstra sikkerheten som følger med Safeback-systemet.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.