DRAPÅ-TYPER: Både Cody Townsend og Shift er saker med Salomon-logo som liker å dra på. Foto: Salomon
Lesetid: 4 minutter
For et utrent øye ser Shift ut som en alpinbinding. Og når du stepper inn og kjører, oppleves den også som det.
Men om du dytter ned en spak mellom «vingene» på frambindingen, kommer pinnene fram, og Shift blir til en techbinding.
Dette gjør Shift til en helt unik binding på markedet. De fleste andre kjøreorienterte techbindinger (tenk Marker KingPin, Fritschi Vipec) bruker fortsatt pinnene på vei ned.
Fri Flyt har kjørt og gått på Shift. Også i bruk oppleves bindingen som ganske unik. I motbakkene fungerer den som de fleste andre, litt tunge techbindinger.
Man går ikke helt flatt, og det hælløfternivået oppleves som i høyeste laget. Likevel er Shift helt ok i motbakkene, og gåing i skrått lende på hardt føre er en smal sak.
Det er når man skifter til nedovermodus at bindingen virkelig kommer til sin rett. For det første er den veldig lett å tråkke inn i – når det litt omstendelige skiftet fra opp- til nedovermodus er unnagjort.
Under kjøring er Shift i en klasse for seg. Både kontroll med skiene og kraftoverføringen til underlaget oppleves som enestående bra til toppturbinding å være.
Selv på hard, ujevn og krevende snø er bindingen så god at toppturen blir sjeldent morsom. Å kante skiene i fart for å både kjøre på skjær eller skrense for å ta ned farten går som en lek.
Se Shift-filmen som markerer første episode av Salomon Freeski TV-sesongen (testen fortsetter under filmen):
Årsaken til de gode nedover-egenskapene er flere: Blant annet bakbindingen, som – akkurat som en ordinær alpinbinding – trykker hælen ned i skia.
For øvrig på lik måte som Marker Kingpin. Her er det altså ikke to pinner som ikke stikkes inn i støvelhælen. Men det er i frambindingen den store forskjellen ligger.
Pinnene brukes ikke i nedovermodus, men bindingen har frambinding som «griper» rundt en større del av støvelens tåparti, også dette på samme måte som vanlige alpinbindinger.
Dermed blir både følelse med underlaget og kraftoverføring til både ski og snø bedre enn med vanlige pinnebindinger.
Shift har også utløsing både foran og bak – altså samme sikkerhetsfunksjoner som de mest komplette toppturbindingene.
Så er Shift det hellige gral? Fullverdig binding opp og ned?
Det kommer an på hvordan du vurderer tre problemstillinger:
1. Vekt: 885 gram. Vekta på Shift er nokså høy sammenlignet med andre techbindinger. 885 gram er drøye hundre gram mer enn for eksempel Marker Kingpin. men KingPin er allerede fem år gammel, og de Marker og andre toppturbindingsleverandører driver nå nyutvikling i et mye letter segment. Marker kommer med Alpinist på 245 gram – som også har bra kjørefølelse, fordi man står lavt og flatt på skia. G3 kommer med kjøreorienterte Zed på 345 gram. Men det skal også sies at Shift veier drøye halvparten av en typisk platebinding som Guardian. For deg som har kjørt mye på techbindinger og synes kjørefølelsen og funksjonalitetetn er god, er det aktuelt å kjøpe en såpass tung binding?
2. Skiftet mellom gå og kjørefunksjon. Shift er god å gå med og god å kjøre med – og det er utrolig hvor smidig de har klart å designe bindingen. Men bruker opplevelsen når du bytter mellom modus er ganske tungvint. Skal du inn i toppturfunksjon? Da må du må trykke ned spaken mellom frontvingene, flippe over en hendelen for å låse skistopperen oppe og stå og holde bindingen oppe med staven mens du stepper inn og så dra låsehendelen (helt foran) opp. Det er fire operasjoner, der du må ned på kne eller løfte opp skia til deg.
Skal du tilbake til kjøre modus? Da må du flippe hendelen tilbake, manuelt løfte tappen mellom vingene og trykke ned låsehendelen. Man får drivet på dette, men det tar tid, og man må bruke hendene.
3. Førstegenerasjon. Salomon har jobbet med Shift i mange år, og framstår som fiks ferdig. Er du blantde som vil kjøpe i det første produksjonsåret, eller eventuelt vente til år 2?
SHIFT: Salomon Shift kommer også med Atomic-logo (de to merkene har samme eier). Foto: Henrik Alpers
Det blir veldig spennede å se hvem som kjøper Shift. Er det alle Fri Flyt-lesere? Er det de få kjører så hardt at de fortsatt ikke stoler på alt av kjøreorienterte techbindinger nedover ? Er det de som sjelden går, men vil ha muligheten en gang i blant? Eller skal den simpelthen erstatte rammebindinger?
Alt i alt er Salomon Shift en ypperlig valg for deg som glatt aksepterer litt ekstra vekt opp – men for all del; langt mindre enn en rammebinding – for så å få bransjens klart beste nedoverbakke-egenskaper når du skal ned igjen.
Salomon Shift
Fullverdig alpinbinding med tech-gåfunksjon
Vekt: 885 gram
DIN: 6-13
Hælløfter: 2 og 10 grader
Stopperbredder: 90, 100, 110 og 120 mm
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.