Marker Cruise ble lansert foran 2023 / 24-sesongen. Foto: Tore Meirik
Marker Cruise
478 gram
459 gram eks. skruer
Utløserverdi: 6-12
5 999 kroner
markerbindings.com
Marker Cruise ble lansert denne sesongen, og bindingen kommer i to varianter hvor utløserverdi er forskjellen; Cruise 10 og 12 - tallet angir høyeste utløserverdi, og det er den dyreste 12-utgaven vi har testet. 10´ern er 500 kroner rimeligere.
Bindingen er i stor grad laget av resirkulert plast, og det opprinnelig amerikanske merket Marker har publisert en egen bærekrafts-erklæring hvor de redegjør for opprinnelsen til plastmaterialet i bindingen.
Byttet mellom gå- og kjøremodus på Cruise skjer ved å vri bakbindingen, og så tråkke ned skistopperen. Cruise har ikke systemet som låser og åpner bakhuset, og dette er den største, praktiske forskjellen fra Dynafit Ridge. Stopperen spretter opp igjen når bindingen settes i kjøremodus. Mekanismen hvor man dro ut en slags kile på baksiden, slik Alpinist har, er (heldigvis) kutta ut på Cruise. Dermed fungerer bakbindingen mer likt konkurrentene.
Som på Ridge er det en bro foran som hindrer støvelen i å skli for langt fram når du tråkker inn i bindingen, men på Cruise er broen i plast.
Justering av både utløserverdi og avstand mellom fram- og bakbinding gjøres med stjerneskrutrekker på bakhuset. Bindingen har framovertrykk, og skal derfor monteres helt inntil hælen på støvelen.
Marker Cruise i bruk
Cruise har mange deler i plast - det gir kanskje et litt klumpete førsteinntrykk hvis man sammenligner bindingen med dyrere varianter i smidde eller cnc-freste metalldeler. Men Markers dokumentasjon på gjenbruken av plastmaterialet virker solid, og det er veldig bra!
Bindingen er enkel å tråkke inn i. Det vesle plast-tårnet som stopper tåa fra å plasseres for langt fram er litt lavere enn på Dynafit Ridge, men det fungerer fint. Cruise er mye enklere å tråkke inn i enn Marker Alpinist.
Som på Ridge er det også kort vandringsvei på hælløfterne, som er enkle å betjene med skistaven og holder seg på plass. De oppleves som litt høyere enn på Ridge, og høyeste hælløfter-nivå på marker Cruise var ikke aktuelt å bruke - slik det er med de fleste toppturbindinger med to høyder på hælløfterne.
Bytte mellom gå- og kjøremodus krever at du vrir rundt bakbindingen på Cruise. Bakhuset er ganske kvadratisk i formen, og litt knotete å få tak på for å vri. Noen vil nok oppleve dette som litt krevende - det er i hvert fall kjekt å beholde hanskene på når du vrir om. Skistopperen er enkel å tråkke ned med hælen når du setter bindingen i oppovermodus. Den spretter på plass av seg selv i motsatt prosess.
Akkurat som Dynafit Ridge opplevde vi Marker Cruise som ypperlig under kjøring. Ingen uønsket utløsning og kraftoverføring til og kontakt med underlaget var helt ok - slik man forventer av en toppturbinding.
Marker Cruise er enklere å bruke enn Alpinist fra samme merke, og velfungerende funksjoner vi kjenner igjen fra konkurrentene gjør dette til en god binding som er enkel å tråkke inn i.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.