SOLID OG LETT: Selv om Free-Raider 14 er testens letteste binding ga den et solid inntrykk. Vi testet den på et par Hagan Y-king i 181 cm. Foto: Hans Petter Hval
I tillegg til å være testens letteste binding med sine 408 gram, føles den veldig tight. Både fram- og bakbinding gir et solid inntrykk. Bakbindingen spesielt er meget kontant. En justerbar, tverrgående plate under hælen, gjør at du kan trykke hælen ned. Det hjelper på kraftoverføringen, men virker mindre gunstig med tanke på utløsermekanismen. ATK er de eneste som leverer en binding uten fjærbelastet framovertrykk. Det vil gjøre at bakbindingen klemmes inn mot støvelen når skien bøyes, noe som kan gå ut over utløsningen. Brukervennligheten til ATK er bra. Hælløfteren er enkel og grei, kan vris 360 grader og har to nivåer, i tillegg til å gå flatt.
Innsteget går greit, selv uten noen form for støvelstopper til å guide deg på plass.
INNOVATIVT: ATK Race har plassert skistopperen på frambindinga. Smart. Foto: Hans Petter Hval
Skistopperen er festet på tåbindingen og låses i kjøremodus ved å klemme ned den svarte bøyla foran. Bonuspoeng til ATK for den, både plassering og funksjon. Det som er bra med å ha stopperen foran, er at skia flipper raskere og vil stoppe hurtigere ved en utløsning. Men litt knotete å montere på skia, spesielt hælklossen, da det er viktig at den monteres slik at støvelen hviler på den, og ikke bare på pinnene i bakbindinga. Relativt bredt skrueinnfesting, så bredt at noen av skruene går langt utenfor forsterkningsplatene i skiene. Og åtte skruer i frambindingen er brukbart overkill, selv om ATK selv mener det gir den beste stabiliteten. Free-Raider 14 er laget i frest aluminium. Kraftig materialbruk og ingen unødvendigheter gir et solid helhetsinntrykk.
Den integrert feste for skarejern. Dette er en lett binding som gir en god opplevelse. Men vær klar over at ATK har en enklere løsning enn de andre med tanke på sikkerheten. Bakbindingen som står i fast posisjon og plattformen som kan skape friksjon, gjør at du ikke kan regne med samme presisjon på utløsningen som på de andre.
+ Skistopper foran og null slark
– Bakbindingen som står i fast posisjon og plattformen som kan skape friksjon, gjør at du ikke kan regne med samme presisjon på utløsningen som på de andre.
ATK Race Free-Rider 14
Høyde bakbinding: 15 mm
Høyde frambinding: 8 mm
Høyde hælløftere: 40 mm – 60 mm.
Justering: 28 mm
DIN: 9-14
Vekt: 408 gram
Pris: 6200 kroner
MINIMALISTISK: Ingen overflødige detaljer på bakbinding. Hælløfter med justeringsmuligheter fra 8-14 og separat hælkloss foran. Foto: Hans Petter Hval
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.