Vi har testet ATKs kjøreorienterte toppturbinding Raider 13 EVO med såkalt Freeride Spacer. Foto: Tore Meirik
ATK Raider 13 EVO
419 gram inkl. AL 13 Freeride Spacer (29 gram) og 102 mm skistopper
402 gram eks. skruer
Utløserverdi: 5-13
6 899 kroner (Freeride Spacer 699 kroner)
atkbindings.com
Raider er en kjøreorientert serie med toppturbindinger fra italienske ATK. Raider-serien inneholder seks modeller med forskjellige utløserverdier. C-Raider er lettere (se vår test av C-Raider 12 her!) og Freeraider er litt tyngre med høyere utløserverdi.
Bindingen er laget i CNC-freste deler i aluminium og stål, samt noe plast. Den har framovertrykk i bakbindingen, som betyr at den skal monteres med noe avstand mellom binding og støvelhæl. En medfølgende kile gjør det enkelt å justere framovertrykket riktig.
Raider har fast frambinding, og rotasjon i bakhuset for å skifte mellom gå- og kjøremodus, samt sørge for utløsing. Det siste skjer ved at bakbindingen vris inntil vinkelen på støvelen i forhold til frambindingen blir så stor at den slipper støvelen. Dette er vanlig utløserfunksjon på toppturbindinger, men er langt fra like sofistikert som på en vanlig slalåmbinding.
Bakbindingen på Raider 13 har både sideveis og vertikal utløsing som justeres med to skruer på bakhuset.
Bakbindingen har to hælløfternivåer, og det laveste kan klipses fast i pinnene i bakhuset for å holde seg på plass under gåing i motbakke.
ATK Raider 13. Foto: Fredrik Jouren Ostad
ATK Raider 13. Foto: Fredrik Jouren Ostad
ATK Raider 13. Foto: Fredrik Jouren Ostad
EVO i navnet på bindingen betyr forresten at den har noe kraftigere skistoppere enn de lettere bindingene fra ATK. Stopperne holdes automatisk nede når man trykker de ned idet man vrir bakbindingen rundt og til gåmodus. Dette kjenner man igjen fra en del konkurrenter. På ATK C-Raider og Crest 10 må du trykke inn en knapp på siden av stopperen for at den skal holdes oppe i gåmodus.
Som på de andre bindingen vi har testet fra ATK krever også denne to forskjellige skrutrekkere for å justere de totalt tre skruene som justerer utløserverdi og lengde mellom fram- og bakbinding.
Vi testet Raider 13 med såkalt Freeride Spacer montert. Dette er ekstrautstyr i form av en plastplate festet under bakbindingen, og med to tårn gjør at støvelen får betydelig mer kontakt med bindingen enn skoen ville gjort uten. Dette skal gi bedre kontakt og kraftoverføring med underlaget - aka forbedre kjøreegenskapene. Freeride Spacer øker vekten per binding med 29 gram.
Freeride Spacer er ekstrautstyr i form av en plastplate med to tårn foran bakbindingen. De gir mer kontaktflate med støvelen. Vekten er 29 gram, og prisen er 699 kroner. Foto: Fredrik Jouren Ostad
Foto: Fredrik Jouren Ostad
Foto: Fredrik Jouren Ostad
ATK Raider 13 EVO i bruk
Som de andre bindingene fra ATK imponerer også Raider 13 med nydelig finish. Metalldelene er lekre og bindingen fremstår som solid og gjennomtenkt.
Spaken som låser frambindingen er lengre og bredere enn på de lettere bindingene Crest og Raider, og dermed betydelig enklere i bruk - både å dra den opp (låse) og tråkke den ned (åpne) er veldig enkelt. En liten forhøyning bak spaken gjør det lettere å tråkke inn i Raider 13 enn de lettere søsknene.
Ellers er byttet mellom gå- og kjøremodus i det hele tatt lettvint. Å trykke ned stopperen er lettere enn på andre ATK-bindinger, hvor man må trykke inn en liten knapp - det er litt knotete med hansker på, men på Raider 13 er det enklere.
På testtur med ATK Raider 13 EVO. Foto: Tore Meirik
På testtur med ATK Raider 13 EVO. Foto: Tore Meirik
I motbakkene fungerer bindingen ellers knirkefritt - akkurat slik man forventer, selv om laveste hælløfternivå kan sprette opp uten at det skal når du går uten hælløftere i variert terreng.
Det er på vei ned at Raider 13 - særlig i versjonen med ekstrautstyret Freeride Spacer - skal imponere ekstra. Og det gjør den - i hvert fall når man tar vekten i betraktning, noe man bør gjøre mens man går opp.
Vi opplevde aldri at bindingen løste ut når det ikke skulle, selv under testing på jævligste sort sastrugi-skareføre. Samtidig gir den ekstra kontakten under hælen en følelse med underlaget og skiene som er temmelig unik. Den større kontaktflaten som skaper av Freeride Spacer´en kjennes godt, og gir en følelse av at alt av energi og kraft overføres effektivt til utstyr og underlag - litt som en ordinær alpinbinding.
Når man tar i betraktning den lave vekten - selv med Freeride Spacer er Raider 1’3 lettere enn en del konkurrenter med lavere utløserverdi - og konkurransedyktige prisen er det vanskelig å ikke la seg imponere av bindingen.
Selv om brukervennligheten er veldig god på denne bindingen, og den er enklere å bruke enn sine lettere søsken, så får den trekk for kjipe skruer i bakbindingen. Akkurat som på Crest og C-Raider 12 er skruen som justerer vertikal utløsing samt avstand mellom fram- og bakbinding, myk og i irriterende dårlig kvalitet.
Ikke mange toppturbindinger gir like gode kjøreegenskaper i forhold til vekt som ATK Raider 13 med Freeride Spacer. Du skal være veldig kresen for at denne bindingen blir feil.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.