Slik utløserverdi er riktignok ikke nytt i bindinger i den vektklassen, men følge G3-importør 7Blåner er forskjellen at dette er en binding med like god utløserfunksjon som en vanlig alpinbinding, og bedre kjøreegenskaper og justeringsmuligheter enn konkurrentene.
– Dette er den letteste bindingen som er «fully featured» som de kaller det. Zed har justerbar fjær som styrer utløsingen både vertikalt og horisontalt, og framovertrykk i bakhuset. Bindingen har de samme egenskapene som nokså lette Ion LT 12, men veier hele hundre gram mindre, sier Eirik Finseth i 7Blåner.
Les mer om neste sesongs utstyr her!
NYHET: G3 Zed skal – ifølge G3 – by på alt du måtte ønske, inkludert lav vekt. Foto: Tore Meirik
Zed er altså navnet på den nye bindingen fra G3. Nøkkelen til styrken og kjøreegenskapene ligger i at G3 har klart å lage en svært lett bakbinding med fjær og to uavhengige pinner som stikker inn i støvelen. Andre bindinger i samme vektklasse har en pinne som er bøyd og formet som en u. Denne konstruksjonen er lett, men gjør at de to pinnene som går inn i hælen ikke kan vris, og det er stivheten i u´en som styrer utløsingen. Dermed blir ikke utløsingsfunksjonen like god og heller ikke like enkel å justere.
– Med fjær kan disse pinnene rotere, noe som åpner for høyere utløsingsverdi uten at vekta øker. Tidligere har dette kun vært på tyngre bindinger, siden det er en større og litt mer komplisert – men sikrere – konstruksjon. Nå har G3 klart å gi disse fullverdige egenskapene i en binding på bare 345 gram, sier Finseth, som er merkevareansvarlig for G3 hos 7Blåner.
NY: G3 Zed er muligens oppkalt etter han som eier motorsykkelen Grace i filmen Pulp Fiction. Bindingen kommer til høsten. Foto: Tore Meirik
Sammenlignet med Ion 12 og Ion LT 12, har Zed noe bredere base, og hele tre centimeters justeringsmulighet, noe som åpner for å bruke flere forskjellige skopar på samme binding. Alle skruer – både for feste av bindingen og justering av utløserverdi – kan gjøres med samme stjerneskrujern. Som på de andre G3-bindingene har også Zed frambinding med geometri som skal sikre at «bittet» til pinnene som går inn i støvelen ikke mister kraft selv ved gjentatte slag og mye risting.
Skistoppere er for øvrig ekstrautstyr, og kommer opp til 130 millimeters størrelse - noe som antyder hvilke skistørrelser bindingen er beregnet på. Stoppere øker vekta med 82 til 88 gram avhengig av bredde. Bindingen kommer i butikken til høsten, og prisen blir 5 499 kroner.
Nye feller
G3 lanserer også nye utgaver av de populære fellene sine neste sesong. Alle får en litt kortere versjon av fjorårets nyhet, som var plasttupp på modellen Scala. Plasttuppen skal øke glien og redusere problemet med snø som kommer inn mellom fellen og skisålen foran. Fellene har også fått nytt og noe smalere bakfeste.
De forskjellige modellene har fått nye navn:
Alpinist Universal er den slitesterke altmuligfellen, laget i nylon (2 099 kroner i str. 115 mm).
Alpinist Grip skal ha bedre feste for deg som liker å gå bratt, også denne er laget i nylon (2 099 kroner i str. 115 mm.).
Alpinist Glide er laget i 70 % mohair og resten nylon for ekstra god gli (2 199 kroner i str. 115 mm.)
Alpinist Speed er G3s letteste og raskeste skifell, laget i 100% mohair (2 199 kroner i str. 115 mm.)
Alpinist Pow kommer kun i 130 millimeters bredde, og er et slitesterkt alternativ i nylon (2 399 kroner i str. 130 mm.)
NYE FARGER, NYE NAVN OG NYE EGENSKAPER: Neste års felleserie fra G3.
Ny skiserie: Seekr
Seekr er en ny og lett toppturskimodell, som kommer i to utgaver til høsten. De to har henholdsvis 100 og 110 millimeters midje. Modellene skal være litt mykere og med noe mer rocker sammenlignet med Findr, som kom i fjor. Seekr har kjerne i poppel og keisertre (paulownia), og er forsterket med karbon. De har rocker foran og bak, og flat midtski. Innsvingradius ligger rundt tjue meter på alle modellene, og den smaleste kommer i en egen jenteversjon.
Seekr 110 koster 8 999 kroner, og 100-modellen får en prislapp på 8 499 kroner.
SEEKR: Ny skiserie fra G3. Bildet viser Seekr 100 i herreversjon (grønn) og dameversjon (turkis). Foto: Tore Meirik