En elendig snøvinter i Midt-Norge har satt kjepper i hjulene for den praktiske prøvinga av Moonlights Bright as Day 4000-hodelykta. Men snøen kom til slutt, og vi fikk prøvd den nokså ekstreme lykta et par turer før prototypen måtte leveres tilbake til produsent (og hodelyktentusiast) Bjarte Hollevik. Med en styrke på pærene som tilsvarer hele 8800 lumen er dette den kraftigste serieproduserte hodelykta som er laget, og spenninga var stor da jeg endelig skulle få prøve herligheten på bekmørk frikjøring.
LES OGSÅ: Monsterlykta
Førsteinntrykkene først: Dessverre er lykta såpass stor og tung at hjelm er en forutsetning. Det nytter ikke å holde den på plass med pannebånd. Også batteriet er stort og tungt, men ikke verre enn at man klarer å glemme at det ligger i jakkelomma når skikjøringa er i gang. Det er med andre ord viktig å innstille seg på at det er mye å drasse på når du skal lyse opp skiterrenget med 4000 lumen.
Men alt glemmes fort når lyktas styrke skrus på maks, og du ser godt flere hundre meter foran deg og til sidene. Lyset er så kraftig at det er ingen problemer å kjøre både fort og aggressivt på ski i mørket, særlig hvis du er litt kjent i området fra før. Lykta gir voldsom selvtillit i bekmørket, og mangelen på dagslys reduseres til knapt nok ei utfordring i det hele tatt. Det er ingen tvil om at mulighetene for frikjøring og topptur på ski får en helt annen dimensjon når du kan lyse opp vinternatta med så kraftig lys fra hodet. Det er riktignok ikke som dagslys, men det er ganske strålende at det er mulig å ha så mye moro i mørket kun på grunn av denne hodelykta.
Men muligheter for å kjøre aggressivt på nattestid gir også nye utfordringer. Siden lyset åpner for å hoppe klipper og kjøre fort og herje mye mer enn med ei vanlig lykt, så settes det også langt større krav til at lykta sitter godt, og ikke beveger seg. Her leverte ikke testlykta godt nok, den hadde en lei tendens til å «klappe sammen», slik at lyset pekte rett ned på skituppene, når man dro på litt ekstra. Men produksjonsmodellen som kommer neste høst (produksjonen er utsatt på grunn av forsinkelse hos en av underleverandørene) skal være litt over 100 gram lettere enn protoypen, og det utgjør nesten 1/3 av totalvekta. Man får tro at dette problemet reduseres når vekta på lykta går ned.
KONKLUSJON: Er du glad i å kjøre på ski, og skulle ønske døgnet hadde flere timer, ja da er det bare å kjøpe. Moonlights Bright as Day 4000 åpner for skikjøring av den tøffe typen hele døgnet, og det er verdt mer enn prisen på 4000 kroner. Og syns du det er for dyrt, så er det fullt mulig å kose seg med 2000-versjonen også.
Til slutt tar vi med en filmsnutt fra testinga. Merk at denne ikke gir et godt bilde av lysstyrken, da kameraet (GoPro Hero 2) ikke har manuell innstilling av lukker og blender, som gjør at lysstyrken vil (mer eller mindre) framstå som lik uansett hvor sterk lykta er (lyst der det er maks lys, og bekmørkt der det er mindre lys, men ikke mørkt).
Se film: