Sweet solgt

Active Brands kjøper alle aksjene i Sweet Protection, etter tre år med underskudd for trysilfirmaet.

Sist oppdatert: 11. april 2014 kl 08.50
SOLGT: Sweet Protection, her representert på teamkjørerne Åsmund Thorsen og Torgrim Vole, er i sin helhet solgt til Active Brands, som fra før eier Åsnes, Kari Traa, Vossatassar og Bjørn Dæhlie. Foto: Vegard Breie
SOLGT: Sweet Protection, her representert på teamkjørerne Åsmund Thorsen og Torgrim Vole, er i sin helhet solgt til Active Brands, som fra før eier Åsnes, Kari Traa, Vossatassar og Bjørn Dæhlie. Foto: Vegard Breie
Lesetid: 4 minutter

Dermed får Sweet nye eiere, og havner under samme paraply som merkevarer som Vossatassar, Åsnes, Bjørn Dæhlie og Kari Traa, som alle er eid av Active Brands, som også distribuerer Bula og Rode skiwax. Ifølge en pressemelding fra Sweet gir oppkjøpet dem muskler til å fortsette satsinga, noe som ifølge regnskapstallene var helt nødvendig.

Røde tall

I 2012 gikk Sweet Protection med et underskudd på 8,75 millioner kroner før skatt, av ei omsetning på 51,1 millioner kroner. Tilsvarende tall for de to foregående årene var minus 3,28 millioner og minus 339 000 kroner. Tallene for 2013 er ennå ikke klare, men etter det Fri Flyt kjenner til er det snakk om økt omsetning, men også underskudd i millionklassen i 2013.

– Underskuddet i 2012 var på grunn av produksjonsomlegging, og det var kalkulert. Vi har en signifikant resultatforbedring i 2013. Vi hadde solide eiere også før, eierskiftet nå handler om å ha en finansiell partner som har muskler til å ta oss videre, sier daglig leder Christine Akselsen til Fri Flyt.

– Hvor nær var dere å gå konkurs?

– Ikke i nærheten, konkurs har aldri vært noe tema.

– Større muskler

Gründerne Ståle Møller og Gøran Langgard, som altså mister sine eierandeler i firmaet de var med og starta i 2000, vil ikke innrømme at oppkjøpet er noe annet enn positivt.

 – Med Active Brands i ryggen har vi de forutsetningene vi trenger for ta Sweet videre og utløse potensialet. Sweet fortsetter som før med de samme folkene, og flere gründere deriblant meg blir med videre på eiersiden i Active Brands, så vi er langt i fra ute, vi har bare fått større muskler, sier Møller.

Stor hovedeier

Active Brands eies av Holta Invest, som også har eierandeler i metallindustrien. Holta Invest omsatte for nesten 7,5 milliarder i 2012, og har sitt utspring i kraftselskapet Tinfos, som blant annet er spesialister på småkraftverk.

Active Brands omsatte i 2012 for 327,6 millioner kroner, og gikk med et underskudd på 23,4 millioner før skatt. Også de to foregående årene gikk Active Brands med negativt resultat. 

12 høydepunkter fra Sweet-historien:

Strutter padlehjelm (første prototype 1997, for salg: 2000):

BANEBRYTENDE: Verdens kuleste og mest behagelige elvepadlehjelm. Med Strutter´n på hodet så elvepadlerne plutselig ganske kule ut.

Rooster skihjelm (2001):

FØRST UT: Med en vanvittig pris, kult utseende, lav vekt og super funksjon ble skihjelm plutselig mote. Mye av æren kan tilskrives Sweet og modellen Rooster.

Trooper ski- og padlehjelm (2004):

FOR FOLK FLEST: Trooper´n åpna Sweet-universet for skikjørere og padlere med litt lettere lommebok.

Teknisk skibekledning, Supernaut jakke og bukse (2004):

TIDLIG MODELL: Torgrim Vole hadde på seg svært tidlige Sweet-klær da han debuterte i Røldal Freeride Challenge i 2005. Foto: RFC 

Crusader Flightsuit (2006):

DØGNFLUA: En periode skulle alle ha heldress, og den mest tekniske kom fra Sweet. I dag er ikke heldressen like trendy.

Grinder Ryggplate (2007):

LETT: Med konstruksjon inspirert av bilene i Formel-1 kom Sweet med sin første ryggplate.

Fullface Trooper ski- pg padlehjelm (2007):

HELHJELM TIL FOLKET: Fullface-hjelmene ble plutselig populære da Sweet hekta underkjevebeskytter på ski- og padlehjelmene.

Autonomy-serien (2009):

MED TOM PÅ LAGET: Tom Wallisch var sentral i markedsføringa av jibbe- og snowboardserien Autonomy. Tekniske Gore tex-klær til parkrotta var nokså uvanlig da Autonomy ble lansert. Sweet laget også en teknisk hettegenser, som så ut som bomull.

Teknisk padlebekledning (2009):

TOP NOTCH: Med fantastisk komfort og bevegelighet og membran av ypperste merke ble Sweets padlebekledning fort en favoritt.

De første sykkelproduktene (2012):

NYTT SEGMENT: Fixer-hjelmen skulle nå stisyklister som dro på mer enn birkengjengen og mindre enn utforsyklistene.

Rooster Corsa: 2012

SVINDYR, MEN IKKE OPEL: Med en pris på 10 000 kroner, svært begrenset opplag, godkjenning for utfor og med hodet til Aksel Lund Svindal inni, tok Sweet steget opp til alpint racing –og krav til økonomi– på ekstra høyt nivå. Her er Lund Svindal sammen med Corsa-hjelmen og designer Ståle Møller.

Bushwacker (2014):

BREDT PUBLIKUM: Årets sykkelnyhet fra Sweet er den mer «normale» sykkelhjelmen Bushwacker.

Publisert 11. april 2014 kl 08.50
Sist oppdatert 11. april 2014 kl 08.50

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen