Sportskjeden Gresvig er konkurs

Selskapet bak sportsbutikkene Intersport og G-Max/G-Sport er begjært konkurs.

Sist oppdatert: 3. februar 2020 kl 10.41
KONKURS: Gresvig, selskapet bak Intersport, G-Sport og G-Max, er konkurs. Foto: Wikimedia
KONKURS: Gresvig, selskapet bak Intersport, G-Sport og G-Max, er konkurs. Foto: Wikimedia
Lesetid: 2 minutter

Mandag begjærte styret i Gresvig Retail Group AS selskapet konkurs etter flere år med negative resultater. Det ble kjent i en pressemelding mandag formiddag.

Kostnadene og forpliktelsene knyttet til konsernets drift blir samlet sett ikke ansett å være bærekraftige, ifølge Gresvig. Selskapet har de siste årene vært gjennom en rekke endringer, og i fjor ble det kjent at G-Sport og G-max skulle omprofileres til Intersport. Nå er de altså begjært konkurs.

–  Vi har også ryddet kraftig i varelageret og styrket samspillet mellom netthandel og fysiske butikker. Samtidig har vi en situasjon hvor dagens butikkstruktur og tilhørende kostnader ikke lar seg håndtere. Det blir som å øse en båt med et altfor stort hull i skroget. Jeg er lei for usikkerheten dette skaper for våre ansatte, men jeg mener vi har lagt et godt grunnlag som jeg håper en eventuell ny eier vil være interessert i å bygge videre på, sier administrerende direktør Lars Kristian Lindberg.

Selskapet har totalt 95 egeneide butikker og over 2200 ansatte. I fjor oppnådde selskapet en omsetning på 3,2 milliarder kroner. De har altså nå stor tro på at de vil finne en ny eier til selskapet.

–  Vi har god dialog med banken, som har uttrykt vilje til å bidra til drift i en fase slik at bostyrer kan få kartlagt mulige interessenter og vurdert grunnlag for videre drift.

Det er hotell- og reiselivsinvestoren Olav Nils Sunde som sammen med familie har eid 100 prosent av Gresvig. Han sier de ikke kan tilføre selskapet ytterligere penger nå.

– Bare de siste tre årene har vi tilført mer enn én milliard kroner. Vi kan imidlertid ikke forsvare å tilføre selskapet ytterligere ressurser uten en grunnleggende endring i konsernets samlede kostnader. Dagens kostnadsnivå er rett og slett ikke tilpasset markedsforholdene, sier Sunde, som også er styreleder, i en pressemelding.

I tillegg til sportsbutikkene har Gresvig også vært norsk importør av deler av Head. 

Publisert 3. februar 2020 kl 10.41
Sist oppdatert 3. februar 2020 kl 10.41
 

Relaterte artikler

 
PUDDERPLANKER: I videoen viser Christian Schou hvordan du kan lage dine egen treski. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Fra trestokk til pudderplanker

Lag dine egne treski – steg for steg

Innstilling av toppturbindinger

Justering av toppturbindinger

skredsøker
Test av BCA Tracker S

Test av BCA Tracker S

skredsøker i hanskekledt hånd
Test av skredsøker

Test Mammut Barryvox 2

Få skistøvlene til å sitte godt

Spenner du i riktig rekkefølge?

SPOILER: På de fleste nye skisko følger det med en spoiler. Foto: Sigurd Ekeli Brimsby
Hva er egentlig spoileren til?

Hva er egentlig spoileren til?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen