FABRIKKEN: Arc´teryc lager sine dyreste modeller i Vancouver i Canada -ikke i det fjerne østen. Men alle som arbeider i fabrikkhallen er kinesere. Foto: Tore Meirik
– Nei, du kan ikke intervjue noen av de som jobber her. De fleste har engelsk som sekundærspråk, så det ville nok ikke fungere uansett, sier kommunikasjonssjefen i Arc´teryx, Jo Salamon.
Arc´teryx er en av få produsenter av teknisk skibekledning, sekker og klatreseler, som fortsatt har produksjon i vesten. Selv om både Black Diamond og Outdoor Research (OR) også lager en gode del av sakene sine i USA, så er det Arc´teryx som har holdt igjen mest av produksjonen i hjemlandet, og de liker å skryte av nettopp det. Men lite tyder på at du er noe annet sted enn Kina når du spaserer inn i fabrikkhallen i North Vancouver. På veggen henger eierkonsernet Amer Sports´ reglement på både engelsk og med kinesiske bokstaver, og inne på toalettene opplyses det, både med og uten kinesiske bokstaver, at det ikke er tillatt å stå på doringen. Lokalet er lyst og trivelig, og selv om det i aller høyeste grad minner om en konfeksjonsfabrikk i det fjerne Østen, så er lufta frisk, stemninga god, og alle de ansatte ser ut til å kose seg på jobb.
Arc´teryx
Produserer klatreseler, sekker og all slags klær for fritidsbruk
Hovedkontor i Vancouver i Canada
Omsatte i 2012 for ca. 200 millioner kanadiske dollar (CSD) som tilsvarer ca. 1,12 mrd. kroner
Har ca. 500 ansatte
Eies av Amer-konsernet, som også eier bla. Salomon, Atomic, Suunto, Wilson og en rekke andre sports-merkevarer
Lanserte dunkolleksjon for første gang sist høst, og er i ferd med å utvikle sin egen skredballongsekk. Arc´teryx skal også produsere Atomics nye kleskolleksjon på fabrikken i Vancouver
TAPE: Denne damen sørger for taping av sømmene på Gore-tex jakker. Foto: Tore Meirik
– Alle fabrikkarbeiderne våre er høyst kvalifiserte, og de aller fleste har lang erfaring med produksjon av klær. Jeg har prøvd meg på gulvet selv, og jeg har ikke sjangs på de oppgavene som gjøres her, sier Salamon.
Hun mener det er nokså tilfeldig at alle som sitter bak symaskinene og de forskjellige maskinene er første- eller andre generasjons kinesiske innvandrere.
– Hva med lønn?
– Lønna er godt over kanadisk minstelønn, og vi har aldri hatt verken streiker eller andre problemer.
KUTTING: Her er en av de ansatte på fabrikken i ferd med å kutte opp ferdig Gore-tex- og ytterstoffduk til de riktige bitene som trengs for å lage de forskjellige plaggene. Foto: Tore Meirik
– Det er mest å spare på å flytte ut produksjonen av rimelige produkter. Vi prøver ikke å late som vi er noe billigmerke, men det er ikke så mange dollar å spare på å flytte produksjonen av våre mest eksklusive produkter ut av landet, sier Salamon.
Hoveddelen av produksjonen i hallen, som er på en størrelse med en håndballbane, er sying, kutting av stoff og laminering. Det meste gjøres for hånd, men selve tapingen av sømmene gjøres ved hjelp av maskiner Arc´teryx har designet selv, og som vi ikke får fotografere. Store broderingsmaskiner sørger for logoene, og er det eneste som gjøres helt uten menneskelig hjelp. Sjefsdesigner i Arc´teryx bekledningsavdeling, Carl Moriarty, mener de korte arbeidsveien mellom fabrikken og hovedkontoret med designavdelingen har mange fordeler.
– Vi jobber tett med fabrikken, og det gjør at vi enkelt kan gjøre endringer på plaggene når eller hvis det trengs. Designfilosofien vår er at alt skal være enkelt og tidløst, kombinert med perfekt funksjon og stor slitestyrke. At fabrikken ligger her i Vancouver gjør det enklere for oss å nå disse målene, fordi vi slipper å sende prototyper fram og tilbake i det uendelige før vi er ferdige med et produkt. I tillegg har vi fjellene og naturen like utenfor døra, slik at vi faktisk kan designe på kontoret før lunsj, og teste produktene etter lunsj, sier han.
STRENG: En av Arc´teryx mest sentrale designere, Carl Moriarty, har klare ideer for hvordan designerne skal jobbe. Minst mulig design er mantraet.
– Og det er ikke enkelt, sier han. Foto: Tore Meirik
En liten biltur unna selve fabrikken ligger Arc´teryx hovedkontor, med administrasjon, markedsavdeling, salgsapparat, fotostudio, testverksted for klatreutstyr, stor buldrevegg (i motsetning til på fabrikken, for der er ikke de ansatte så opptatt av buldring eller andre former for friluftsliv for øvrig) og ikke minst: Designavdelingen. Det er ingen tvil om at hjertet i bedriften er nettopp designerne, som jobber etter strenge prinsipper: Alt de lager skal være tidløst, funksjonelt, enkelt og slitesterkt. Og med minst mulig design.
– Våre designere får ikke sette sitt personlige preg på produktene. De designe så lite som mulig, og det er ingen enkel jobb. Varighet er viktig for oss, klærne skal være like fine om ti år, fordi de er slitesterke, men også fordi de skal ha tidløst utseende, sier Moriarty.
En kjapp titt på Arc´teryx hjemmeside forteller at de har flere norske teamkjørere enn andre store, utenlandske merkevarer. Åtte av de 33 skikjørerne på Arc´teryx-laget er nordmenn.
– Norge er viktig for oss, og selv om dere har relativt liten befolkning, så er Norge et av landene hvor vi selger aller mest. Dette skyldes at vi har dyktige selgere i Norge, og at klima, økonomi, fritidsinteresser og trender gjør at mange har behov for kvalitetsutstyr for aktivt friluftsliv, sier Jo Salamon.
NORSK TEAM: Mange av Arc´teryx´ teamkjørerne er norske, fordi det kanadiske merket anser Norge som et av de viktigste markedene, selv om det ikke er det største. Eirik Finseth (bildet) er en av åtte norske teamkjørere –hvor Pia Nic Gundersen er siste tilskudd. Foto: Tore Meirik
Alle teamkjørerne har til felles at de er glade i å komme til topps for egen maskin. Selv om personligheter som Eric Hjorleifson, Eirik Finseth og Stian Hagen har flydd helikopter mer enn en gang, så er verken helikopter eller snøskuter noe Arc´teryx liker å vise sammen med utøverne sine. Utøverne finner du forresten heller ikke i reklamen.
– I våre annonser bruker vi rene, enkle og tidløse bilder av ett av produktene våre. Dette er i tråd med designprinsippene våre, og vi vil heller vise fram produktene i stedet for personene, og ikke nødvendigvis knytte en persons image til plagene våre. Teamkjørerne skaper oppmerksomhet på andre måter, sier Salamon.
En av teamkjørerne som er med på fabrikkbesøk sammen med et aldri så lite utvalg europeisk presse er Forrest Coots fra California. Han er slett ikke fremmed for en tur på snøskuteren eller med helikopter, men som han sier, idet han kaster et bredt glis av klassisk California-stil til Jo Salamon:
– Jeg har alltid fellene i sekken, uansett hvordan vi kommer oss opp. Da er det liksom greit!
HOVEDKONTORET: Ikke langt unna fabrikken i Vancouver ligger Arc´teryx´ hovedkontor. Her har de både klatrevegg, fotostudio, designavdeling -og lesestoffet i orden. Foto: Tore Meirik
Denne artikkelen sto på trykk i Fri Flyts Skiguide 2013. Årets Skiguide finner du i kiosken eller i Fri Flyts digitale arkiv. Bli abonnent du også, så får du ikke bare bladene i posten, men også tilgang til alle utgavene på telefon, nettbrett og datamaskin!
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.