FRANSK OG ALLSIDIG: Julbo Lightyear fungerer både opp og ned og i all slags lys. Foto: Tore Meirik
Julbo Lightyear med Reactiv 0-4 linse
2 999 kroner
130 gram
julbo.com
Franske Julbo lager både solbriller og goggles for de fleste aktiviteter vi Fri Flyt´ere gjerne styrer med. Denne sesongen lanserte Julbo blant annet promodell-goggle til Norges desidert største skistjerne, Nikolai Schirmer, og bestekameraten hans; Norges beste storfjells-snowboarder; Krister Kopala.
Lightyear markedsføres som goggles som fikser alt - særlig i versjonen vi har testet, som har glassene Julbo kaller Reactiv 0-4. Dette er brilleglass som endrer lysinnslipp etter forholdene, og spekteret null til fire skal innebære at de samme glassene automatisk endres fra 4 til 86 prosent lysinnslipp.
I praksis skal tallene bety at de samme brillene skal fungere ypperlig på alt fra kveldskjøring i mørket til strålende høyfjellssol på vårturene - samme system som på sportsbrillene Shield.
Lightyear kommer også i versjoner med 1-3, 2-3 og 2-4, som altså er glass med litt mindre spekter enn modellen vi har testet.
I tillegg har brillene et system som skal hindre at de dugger - fortrinnsvis hvis du bruker goggles´ene i motbakkene. Julbo kaller det SuperFlow Pro, og det innebærer at glassene kan «poppes» ut fra ramma, og dermed skape åpning rundt hele brilleglasset. Dette skal øke luftgjennomstrømningen, og dermed hindre dugg på linsa.
Ellers har brillene utskiftbare glass og 45 millimeter bred stropp med silikon på innsiden. Brillepose med avstivet front er inkludert.
Julbo Lightyear i bruk
Førsteinntrykket av Lightyear er at de føles litt små og skjøre - og at glassene (som er helt klare når brillene pakkes ut av sin svarte pose) umulig kan beskytte mot sterkt sollys. Goggles´ene har slank profil, og «forsvinner» litt inni hjelmen; Har du hjelm med litt tjukk padding er det litt styrete å få grep på brillene for å ta de av eller plassere de på panna.
Litt knotete er det også å justere brillestroppen, siden silikonbelegget skaper friksjon på spennene. Dette er riktignok ganske vanlig på goggles, og fordelene med silikonbelegget (at brillene sitter godt mot hjelm) veier opp for litt knotete stramming med god margin.
Sportsbriller kan fint erstatte goggles på de fleste toppturer og dermed spare litt plass i sekken. Her er test av briller og tips til hvordan du tar vare på brillene og hvilke du bør velge.
Men etter nokså lite bruk forstår man hvorfor disse brillene har nokså høy pris. La oss ta glassene først: Reactiv 0-4 linsen holder det de lover. Glasset oppleves som helt klart når lyset er mangelfullt, og brillene fungerer ypperlig til kveldskjøring. Samtidig finner vi ingenting å utsette på solbeskyttelsen når sola steker midt på dagen - det er rett og slett veldig imponerende hvordan glassene endre egenskaper i takt med endringer i lyset.
Når det er sagt: Ved flatt lys opplever vi at linser med noe gult eller blått i glassene er bedre til å fremheve (manglende) kontrast, men slike brilleglass er ikke i nærheten av Julbos kvaliteter når sola skinner.
Det er ingen tvil om at Julbo Lightyear med 0-4 brilleglass fint kan brukes - og vil gjøre en god jobb - på alle slags lysforhold man opplever under skikjøring i Norge.
Men hva med dette luftesystemet som skal hindre dugg på linsa når du går motbakke? Tanken er at brillene skal kunne beholdes på ved korte oppstigninger - skal du gå langt er det best å legge gogglesene i sekken uansett om de dugger eller ikke.
Under testingen gikk undertegnede opp en bakke på i overkant av 300 høydemeter med både hjelmen og goggles´ene på. Med glassene poppa ut av ramma (de holdes på plass av magneter) dukker det opp tydelig lys rundt hele glasset, men det venner man seg fort til. Svette som samles under skumgummien får man ikke gjort noe med (det blir litt ukomfortabelt etter hvert), men dugg så vi ingenting til under hele oppstigningen. At systemet fungerer er det ingen tvil om, men skal du gå litt lenge er det utvilsomt best å legge brillene i sekken selv om de ikke dugger i motbakkene.
Ellers er det nokså greit å bytte brilleglass - men det skal altså ikke være nødvendig med denne uvanlig allsidige Julbo-modellen.
Hvis du syns ett par goggles får være nok - da blir Julbo Lightyear garantert ikke feil.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.