Det som kanskje en gang var noe av telemarkens fordeler – som et bra og allsidig verktøy på tur – har for lengst blitt parkert av rando og rivende utvikling på utstyr for fast hæl. Dermed har telemark blitt litt utdatert.
Om du kombinerer synkende interesse med at det koster det samme som et svært hus i Oslo bare å lage formene til en ny støvel, kan man kanskje skjønne hvorfor det har tatt tid. Jeg har kjørt tele i alle år, men sett alle vennene mine bytte til fast hæl.
Foto: Vegard Breie
Foto: Vegard Breie
Vegard Breie på testtur. Foto: Mari Clementine Østgaard
Men nå er altså ventetiden endelig over! En regner på forhånd med at skoen mest sannsynlig er mer moderne og bedre enn forrige versjon. Særlig siden det har gått 10-15 år siden siste oppdatering. Slik sett blir det en test med så store forventninger at
Scarpa har en nesten umulig oppgave foran seg.
Det er også vanskelig å sammenligne med noe – det er få andre nyheter på markedet. Det er også mer i spill enn bare støvelen. Når man svinger på telemark, opplever man hele systemet – ski, binding og støvel virker sammen på en måte som er ganske unik for telemarksvingen. Selv om denne testen i utgangspunktet er en skotest, blir det vel så mye en helhetlig test av et moderne telemarksetup, spesielt med tanke på topptur.
Så det store spørsmålet blir: Har vi med den nye Scarpa TX Pro (med lavere vekt, bedre gåfunksjon etc), sammen med topp moderne ski og bindingssystem fått et fullverdig alternativ til rando, slik at telemark blir great again?
Den nye, tre-spenners Scarpa TX Pro er ikke veldig tynet på vekt. Randoentusiaster kunne nok tenkt seg en vesentlig lettere støvel. Men dedikerte telemarkere, gjerne med bakgrunn fra porttelemark, kunne nok tenkt seg en kraftigere støvel med fire spenner, noe som ville dratt vekten opp. Scarpa har med TX Pro landet et sted i midten: En noe lettere støvel som fortsatt er kjøresterk nok for de fleste.
Da vi skulle designe denne testen, ønsket vi derfor å velge et oppsett som matchet støvelen. Vi matchet støvelen med den nye versjonen av bindingen Meidjo – ikke den letteste, men den har kvaliteter opp og ned – og Salomon QST Echo, en ski som ligger mellom kjøreski og toppturski i vekt. Meidjo er bare hundre-ish gram lettere enn gamle NTN, men er mye mer effektiv oppover og har mer funksjonalitet.
Jeg er en ivrig telemarkentusiast på min hals. Med full setup med NTN og de forrige Scarpa-skoene i garasjen. Skiparken består av alt fra parkski, til vanlig gønneski med cirka 100 under fot, til pudderplanker og til og med et par storslalåmski. Men jeg har og et oppsett med superlette MTN-ski fra Salomon med 75 mm tåbinding, som kan konkurrere mot selv de letteste toppturski. Med dette lette oppsettet har jeg i tillegg både lærsko jeg kan sette på så de blir rene fjellski, pluss et par klassiske Scarpa T2 plastikksko for et mer kjøreorientert, men fortsatt veldig lett setup (selv om skoene er tunge).
Så til selve testen.
Som forventet skal jeg innrømme at førsteinntrykket var litt skuffende. Ja, skoene er selvsagt nye, shiny og mer moderne enn sine forgjengere. Alt er på plass akkurat som forventet. Men samtidig har forventningene vært store til vekt og gåegenskaper. Skoen er lettere, men ikke veldig lett. Her tenker jeg Scarpa kunne dratt på litt mer. Det er også verdt å merke seg at de har tynt vekta på innerstøvelen, som føles merkbart kaldere enn mine gamle.
Foto: Vegard Breie
På testtur. Foto:Privat
Foto: Vegard Breie
Til gjengjeld sitter støvlene veldig godt (ta en klype salt her - mine gamle støvler er godt inngått). Men nye Scarpa TX Pro har tatt steget inn i nåtida selv om vekta ikke er superlett. Spennene er nettere og mer hendige, og powerstrapen vedig god. Når du strammer skoa får du en god, opplevd kvalitet. De føles også smidigere og mindre klumpete å ha på, og dermed bedre og kjekkere når man tramper rundt på parkeringsplassen eller booter.
De som har kjørt en del telemark vet at nye plastikksko alltid er forbanna stive. Slik er det også med Scarpa TX Pro - støvlene må kjøres inn før belgen og skoen for øvrig får en mye bedre kjørefølelse og fleks. Det er en jobb som alltid er litt tiltak med nye telemarksko. Men det må til – også med Scarpas nye sko.
Jeg er overbevist om at de som eventuelt synes Scarpa TX Pro er for stive bare må kjøre de litt mer, så vil de nok gå seg til over tid. Mine føles sånn sett, på akkurat det punktet, veldig bra etter å ha brukt de et par måneders tid. Når det er sagt, så er dette med fleksen i svingene og bøyemotstand noe som handler mye om både binding og sko sammen.
Det må være verdt å nevne noe om Mejdjo-bindingen; den er forholdsvis avansert, og jeg skal innrømme det var en del plunder med den i starten for å venne seg til banale ting som hvordan en skifter fra gå- til kjøremodus. Men den har til gjengjeld veldig fin og enkel innstilling av fleksen i bøyemotstanden. Dette synes jeg funket bedre på denne selv om prinsippet er mye likt Rottefella sine bindinger. Slik sett syns jeg det er fint at en kan justere litt på bindingen for å sammen med skoene finne en motstand en liker.
Litt om bindingsvalg; dersom du vurderer å kjøpe både ny støvel og ny binding: Jeg innrømme at jeg er litt i stuss. Når en venner seg til fiklingen på Meidjo så er den delen grei. Og en kan justere kjørefølelsen, som er bra. Men jeg synes fortsatt den har noen småbugs som er litt irriterende. I hvert fall sammenlignet med Rottefella NTN.
Foto: Vegard Breie
Foto: Vegard Breie
Foto: Vegard Breie
Den har en overlegent enkel step-in funksjon som funker i blinde, men med Meidjo ender jeg nesten alltid med å måtte prøve et par ganger for å treffe med techfronten - særlig siden jeg gikk for skistopper på bindingen. Den er som en alpinbinding – fjærbelastet og må tråkkes ned, samtidig som en skal treffe pin´ene. Det er litt knotete.
Jeg har også hatt litt problemer med at den har løst ut oppover i litt knotete eller bratt terreng selv i låst posisjon. Det virker ikke som de sitter like godt som andre kan gjøre?
Gåmotstanden er mindre enn NTN, men ikke så mye som man skulle tro. Så da er man tilbake på vekten. Mye av argumentet for de nyere teletech-bindingene ligger der. Men når Rottefella Freedom er bare snaue 100 gram tyngre per binding, så ville jeg valgt de over Meidjo.
Og det kommer fra en som har elsket å hate NTN litt opp gjennom årene. De har en tendens til å løse for lett ut om en skal gjøre triks i parken for eksempel, og det er sjukt irriterende! Men bortsett fra det er de utrolig praktiske! Ikke at Mejdo bindingene var dårlige. Men det er nå litt nyanser, dersom du står i dette valget.
Gåutslaget på nye TX Pro er oppgitt til 62 grader. Og ja, der merker man forskjell, særlig sammenlignet med mine gamle Scarpa-støvler. Jeg har aldri følt det som et stort problem med de gamle, men det er i hvert fall mer enn nok her, og merkbar forskjell.
Og det gjelder ikke bare selve utslaget. Mange telemarkentusiaster kan glede seg over er at vi endelig blir kvitt den forferdelige vippebryteren for å skifte mellom gå- og kjøremodus.
Foto: Vegard Breie
Foto: Vegard Breie
Nå har vi endelig fått en sko med en normal veksler mellom gå- og kjøremodus, slik som er standard på randosko i dag, og som alle toppturfolk med fast hæl tar for gitt. Utrolig digg! Jeg er riktignok spent på holdbarheten, men krysser fingrene.
Så hva blir konklusjonen?
La oss innrømme det: Dette var en såpass etterlengtet sko for oss det gjelder, at en kunne blitt småreligiøs om de virkelig hadde reist kjerringa og levert på alle parametere. Så skal jeg begynne å gå i kirka?
Scarpa TX Pro er helt klart en nyere, bedre og mer hendig støvel på alle vis sammenlignet med gamle telemarkstøvler. Den er lettere, spennene er bedre, powerstrapen er god, selve støvelen er mindre klumpete – og du har en raus gåfunksjon som funker.
Enda større blir forskjellen dersom din gamle støvel er sliten. Men om en har greie sko fra før så er jeg usikker på om det er vits i å oppdatere bare støvelen. Bærekraft er jo viktig.
Så det blir heller en helhetsgreie. Det er gøy at totalvekten på hele oppsettet – ski/støvel/binding – kombinert alle de små forbedringene på støvelene gjør at jeg for min del i hvert fall har fått lysten og troen tilbake på å gå topptur med telemark.
Har du slitent gammelt utstyr som er modent for en oppdatering, så er tiden inne for å oppdatere, kanskje for første gang på femten år.
Med moderne ski, bindinger og disse støvlene er det mulig å sette sammen en toppturpakke i klassen allround topptur/frikjøring uten at den er noe dårligere enn tilsvarende for randonné.
På testtur. Foto: Mari Clementine Østgaard
Foto: Vegard Breie
Foto: Vegard Breie
Om du har et gammelt oppsett i boden, er det verdt å tenke på at skigeometri og vekt har utviklet seg mye på femten år. Om du bytter ut ditt gamle teleoppsett med et nytt, vil du både spare betydelig vekt og få en bedre opplevelse oppover og nedover. Så den nye støvelen er ikke en revolusjon i seg selv, men kan være utløsende årsak til å investere i nytt oppsett.
I den lette enden av toppturskalaen må vi nok vente litt til. Her kan Rottefellas Xplore-fjellskibindingssystem på sikt kanskje utvikles, men selve Xplore var litt skuffende på kjøreegenskaper da det kom, og særlig mangelen på en sko med bedre støtter savnes i utvalget. Men det ryktes at det skjer noe her. Så om noen i den bransjen leser dette, kan vi prøve med en stille bønn om en sko med inspirasjon fra rando med mulighet for sideveis og særlig bakover støtte, og litt bredere grovere pute i bindingen for bedre kjørefleks. Da snakker vi!
Jeg er overbevist om at det bare er et spørsmål om tid før vi ser en rivende utvikling og vi telemarkkjørere atter en gang dominerer alt av skikjøring med våre heftige TX Pro pakker for frikjøring, og springe fra alt som er av skimo utøvere med våre Xplore ultra lightweight heftige fjell-setups. Fatt mot folkens! Det er gode tider i vente for alle entusiaster med åpen lommebok.
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Logg inn her
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.