Northern Playground: – Det som var viktig for to år siden, er ikke viktig om fem år
Koronakrisen gav et uventet oppsving for Northern Playground og Jo Egil Tobiassen. Gründerselskapet bak produkter som ziplongs og luer strikket på Tøyen kan gå mot sitt første år uten minus i regnskapet.
PÅ INVESTORJAKT: Jo Egil Tobiassen går mot et solid år, og opplevde en voldsom vekst under koronakrisen. Nå jakter han investorer. Her i den nye butikken i Oslo. Foto: Anders Holtet
Lesetid: 5 minutter
– Nå ser det bedre ut enn noen gang, sier gründer og daglig leder Jo Egil Tobiassen til Fri Flyt.
Han har sammen med sine fem ansatte nylig flyttet inn i nye lokaler i Folketeaterpassasjen på Youngstorget i Oslo, hvor de har åpnet nye butikk- og produksjonslokaler.
Butikken ble åpnet midt i koronakrisen, og det tidvis hardt pressede selskapet er i ferd med å levere tidenes år for den Oslo-baserte klesbedriften.
– Vi hadde en butikk i høst som gikk veldig bra. Nå tenkte vi at vi ikke skal legge oss bakpå. Nå skal vi gjøre endringen vi hadde tenkt til å gjøre, enda raskere. Det vesentlige er å komme nærmere kunden, sier Tobiassen.
Lokal produksjon
Northern Playground ble først kjent for produksjon av såkalte zip longs, som er ullundertøy med glidelåser. Etterhvert har selskapet begynt å produsere flere ulike klesplagg, og det er nå klær av ull og silke som dominerer salget. Dessuten har de en lueproduksjon, som produseres på Grünerløkka i Oslo.
– Er det en mulig måte å lage andre type klær på i fremtiden?
– Det er mange måter å se for seg det. I starten kommer de til å sitte her i lokalet. Vi tenker særlig når de blir en del av noe folk ser, kan du også ta et prispunkt hvor det lønner seg. Det andre er å større grad robotifisiere. Der begynner det å skje veldig mye etterhvert. På strikk har det kommet veldig langt. Det gjenstår mye på søm. På zipwear er det veldig langt igjen.
Northern Playground leverte i 2018 et resultat på minus 2,8 millioner kroner. For 2019 bedret dette seg, til minus 880.000 kroner med en omsetning på drøyt 8 millioner kroner. Nå styrer selskapet mot null, eller nærme null, for første gang siden oppstartsåret i 2014.
En av årsakene er at de i koronakrisen økte satsingen på nett. Den nye optimismen, etter flere tøffe år, gjør at de nå er på investorjakt, med mål om å hente fire millioner kroner fra nye investorer.
– Vi gjør en konvensjonell emisjon, så vi trykker opp flere aksjer. Vi har gjort det i to steg. Vi har satt av en pott til eksisterende aksjonærer på to millioner kroner. Den ble fylt opp, og er i havn. Også er vi nå på jakt etter en eller to større aksjonærer, hvor vi ser noen vinn-vinn situasjoner.
– Det er ikke planen nå. Vi synes nå at det er morsomt. Men nå vil vi få med noen litt større, og som har kapital til senere.
– Hva skjer når Greta Thunberg-generasjonen får lønn?
– Du sier at du ikke trenger penger. Er det helt korrekt?
– Ja, særlig med tanke på at vi har fått hentet penger fra eksisterende. Sånn sett har vi kapitalbank å ta av hvis vi ikke går i overskudd i år heller. Så har vi kreditt også. Vi har ingen likviditetsproblemer. Det har vi hatt tidligere, sier Tobiassen og fortsetter:
– Nå har vi mye varer og en god del kapital, så det er ikke utfordringen nå. Det er faktisk helt reelt. Sånn sett ser alt mye bedre ut enn det noen gang har gjort. Nå tenker vi hvordan vi kan dra i fra mest mulig nå som verden er i litt ubalanse, mens vi har kjempefart.
– Hvem er drømmeinvestoren?
– Strategien kommer til å være en direkte til kunde-modell globalt, og det er det få som har gjort i Norge. Det er mange som har gjort det via retail, men få som har gjort det via nett. Kompetanse og erfaring innen det er det viktigste. Vi vil jo også ha noen som tørr å se verden vi skal se inn i. Betten vår er at vi endrer handlevaner. Det som var viktig for to år siden, er ikke viktig om fem år. Når Greta Thunberg-generasjonen får lønn, hvordan er handlemønsteret da?
– Ja, det må vi. Men den moderne tekstilbransjen handler ikke nødvendigvis bare om å selge klær. Det handler om reparasjon, redesign, abonnement på klær. Det kan være å ta en høyere pris for ting, gjennom at du får service for et plagg.
Northern Playground omsatte altså for drøyt åtte millioner kroner i 2019. De fem største eierne i selskapet var ved utgangen av året Jo Egil Tobiassen, Magnus Aasrum, Jens Tveite, Espen Egil Hansen og Erik Kramm Engebrigtsen.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.