Norrøna blir største eier i Hvitserks norske turselskap

Klesprodusenten Norrøna skal nå øke satsingen på turisme i Norge.

Sist oppdatert: 15. januar 2020 kl 15.58
KJØPER HVITSERK OF NORWAY: Norrøna skal satse mer på turisme. Her illustrert med deres nye butikk i New York. Foto: Norrøna
KJØPER HVITSERK OF NORWAY: Norrøna skal satse mer på turisme. Her illustrert med deres nye butikk i New York. Foto: Norrøna
Lesetid: 1 minutter

Onsdag formiddag ble det klart at Norrøna kjøper majoriteten av selskapet Hvitserk of Norway - datterselskapet til turarrangøren med samme navn. Selskapet satser på turer i Norge - og selskapet skifter nå navn til Norrøna Hvitserk Adventures.

– Vi ser frem til å kunne organisere ulike turer i Norge for våre brukere over hele verden, sier eier og daglig leder i Norrøna, Jørgen Jørgensen.

Det er ukjent hva Norrøna betaler, men selskapet omsatte drøye 13 millioner kroner i fjor. Til E24 sier Jørgensen at de betaler over fem millioner kroner, men ikke mer enn 50 millioner kroner for selskapet.

– Vi har rigget selskapet for vekst fremover, sier han til nettavisen.

Hvitserk tilbyr turer i inn- og utland, men det er altså innlandsselskapet Norrøna nå satser på. Det er ikke første gang Norrøna gjør investeringer i turisme. Fra før eier de blant annet en betydelig andel av hotellet på Turtagrø - i tillegg til at de hadde en eierandel i Hvitserk. Til E24 sier Jørgen Jørgensen at de også bygger for hotellutbygging i Lofoten.

Publisert 15. januar 2020 kl 15.58
Sist oppdatert 15. januar 2020 kl 15.58

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen