Moonlight Mountain Skis-gründer Bjarte Hollevik selger store deler av selskapet til oppkjøpsselskapet Pamoja Capital SA. Etter flere tøffe regnskapsår kan ski- og lyktselskapet nå gå lysere tider i møte.
NYE EIERE: Bjarte Holleviks Moonlight skis får inn et sveitsisk kapitalfond som nye eiere. Foto: Privat
Lesetid: 6 minutter
– Det er et hyggelig år for meg privat. Jeg får fortsette bedriften, og jeg kan ikke klage. Nå kan vi få en stabil arbeidsstokk og lansere flere produkter, sier gründer, creative direktør, styreleder og tidligere majoritetseier i Moonlight, Bjarte Hollevik.
I desember ble det klart at det norske ski- og hodelyktsselskapet har gjort en emisjon. Inn kommer det sveitsiske kapitalfondet «Pamoja Capital SA», som nå eier 64 prosent. Det betyr at Hollevik reduserer sin eierandel fra 50,1 prosent til rundt 30 prosent. Resterende er delt mellom andre aksjonærer.
Emisjonen betyr enkelt forklart at selskapet går inn som eiere, men Hollevik har da altås ikke solgt aksjene sine.
– Vi fikk en henvendelse i vår fra en person som ville prate med oss om skiene. Han var imponert og hadde brukt de halvannet år. Han lurte på om det var rom for en investering i selskapet. Vi hadde en prat, og han var hyggelig lidenskapelig opptatt av ski og topptur. Vi gjorde en kartlegging sammen og så potensialet. Da gjorde vi en emisjon der vi fikk de inn som eiere, sier Hollevik.
Moonlight Mountain Gear AS, som altså selskapet heter, har siden 2017 levert en solid omsetning. I fjor ble den på 11,8 millioner kroner. Men de har slitt med å tjene penger, med millionunderskudd hvert år. Det toppet seg i 2018 da underskuddet ble på 4,3 millioner kroner. Det har også ført til negativ egenkapital for selskapet som altså ble startet av Hollevik. Her kan du lese mer om 2018-resultatet.
2021 blir derimot lysere for Hollevik, som nok en gang går mot omsetningsrekord.
– Vi har ikke endelige tall. Men det vil forundre meg helt ærlig hvis ikke passerer 17 millioner. Så ser vi allerede en økning igjen i 2022.
Om underskuddet sier han følgende:
– Veldig mange skjønner kanskje ikke helt minustallene i regnskapet. Vi har hatt tung utvikling med mange investeringer. Utfordringen er at vi får støtte fra innovasjon Norge. Vi støtter dere med 1,5 million kroner. Men for å få støtte for det må vi bruke må vi selv dekke 1,5 million kroner. Det er en investering, men der og da er det rene penger som går rett på bunnlinjen. Da er det vanskelig å levere plusstall når du har kjørt sånne prosjekt.
Moonlight lager lette toppturski og bindinger til topptur og telemark. Men det er hodelyktene som er den største inntektskilden.
– Der er vinne inne på både Sport 1 og Intersport, og en del nettbutikker. Det er noen butikker som også har ski, men der er det mye direktesalg.
– Men de nye eierne er altså skiinteresserte?
– De liker ski. Det er hundre prosent grunnen til at de tok kontakt med oss. De vil at vi skal fortsette ski-delen videre. Også er det en del andre prosjekt som de vil vi skal gjøre forsøk på. De som får jobb i Moonlight får være med på veldig mye gøy.
Selskapet Pamoja Capital SA står registrert med Xavier Giboin som finansdirektør. Selskapet ble startet i 2006 av John McCall MacBain, og har ifølge seg selv investeringer i Asia, Nord-Amerika, Midtøsten og i Oseania. Selskapet står ifølge sine egne nettsider oppført med adresse i Luxembourg og Australia, men skal altså være registrert i Geneve i Sveits.
Verken Sveits eller Luxembourg har åpne regnskap- og aksjonærlister slik vi har i Norge, og det er med andre ord vanskelig å finne ut nøyaktig eierstruktur og omsetning for selskapet som nå har kjøpt den norske ski- og lyktprodusenten fra Burfjord.
Hollevik er nå creative direktør, mens daglig leder i selskapet er Matt Lefort som sitter i Åndalsnes. Hollevik fortsetter som styreleder. Men styret består nå av representanter fra Pamoja – inkludert nevnte Giboin.
– Hva vet du om selskapet? Hvilke andre investeringer har de?
– Det vet jeg faktisk ikke, jeg fokuserer på meg selv. Jeg har ikke behov for å grave i det i andre investeringer de har. Så jeg vet ikke så mye mer enn det du ser på hjemmesidene. Men de er utrolig reale folk, og alt overskudd som genereres går videre til veldedighet. De er ganske tungt inne på utdanning med stipender til å få skolegang. Jeg føler på en måte ikke har kapitalfond, men noen som prøver å gjøre en forskjell på andre områder.
– Hvordan føles det å ikke lenger være majoritetseier i livsverket?
– Det går egentlig ganske greit. Vi kom til et punkt hvor vi stanget i økonomi-taket. Vi endte opp med å gå tomme for varer, og da mister du troverdighet i markedet til slutt. Men det var jo ikke lett å miste kontrollen, men hvis du vil at det skal fortsette å vokse må vi gjøre det. Vi har en veldig kapital-tung produksjonssyklus med mye penger tildig ut før de kommer inn. For en liten gründerbedrift blir det store beløp. Det å få denne tryggheten gjør alt lettere.
– Har du tenkt tanken om å gi opp dette?
– Du kan ikke ljuge å si at det aldri er tungt, det er jo tungt. Det er det ingen tvil om, men jeg har aldri vært der at jeg tenker at det ikke går. Uansett finnes det en løsning. Til syvende og sist har det alltid kommet en løsning på plass.
– Hva koster det å kjøpe drøyt 60 prosent av Moonlight da?
– Hehe, jeg har ikke lyst til å gå inn på hva slags sum det er i detalj, men vi er sikret drift i mange år. Det er også det som gjør det mulig for oss å ansette og skalere videre opp.
– Hva er målet til slutt for Moonlight?
– Målet vårt er vel egentlig å vokse til å bli en stabil aktør med god økonomi som har mulighet til å gjøre utviklingsprosjekt. Og være en trygg arbeidsgiver og et merke som folk ser på og tenker at det er en bedrift med skikkelig bra kvalitet på produktene. Vi skal ha fornøyde kunder som vet at vi driver på en god måte, med godt arbeidsmiljø og som bryr seg om miljøet. Omsetningstall er litt sekundært. Det kommer av seg selv, særlig om produktene du har er veldig bra.
Apropos arbeidsmiljø. Emisjonen gjør at Moonlight nå skal ansette flere. Allerede har de ansatte gått fra fire fulltidsansatte til å få to deltidsansatte på kundeservice. Nå skal det i tillegg inn en fulltidsansatt på kundeservice, i tillegg til en økonomiansvarlig en markedsføringsperson.
– Jeg må ærlig innrømme at jeg gleder meg vanvittig til det som skal skje fremover. Det er noen utviklingsprosjekter som vi skal realisere som har gnagd i hodet i noen år. Det er rett og slett drømme-ideer som de som kommer inn får være med.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.