– For oss er det helt uforståelig at ikke Norrøna har en mer fremtidsrettet policy. Det finnes både norske og utenlandske aktører som allerede har det, og om et så stort merke som Norrøna endret policy kunne gitt en positiv ringvirkning, sier leder i Framtiden i våre hender, Arild Hermstad, til Fri Flyt.
Tidligere denne uka publiserte Framtiden i våre hender resultatet av en undersøkelse gjort med de største merkevarene innenfor sportsbransjen i Norge. På spørsmål om bruk av sølv i produktene svarte Norrøna, sammen med syv andre produsenter (blant annet Adidas og Swix) at de bruker en eller annen form for sølv i enkelte av klærne. Disse stoffene kan, ifølge Framtiden i våre hender, gi antibiotikaresistens.
I går la de ut et bilde på sin Facebook-side som oppfordrer til et massivt press på klesprodusenten for å endre bruken.
Til NRK opplyser Torbjørn Rodt, som jobber med samfunnsansvar i Norrøna, at det er totalt seks prosent av klærne deres som inneholder stoffet Polygiene – som igjen inneholder et sølvsalt.
LES OGSÅ: Miljøgift i skallbekledning forbys
Full Facebook-aktivitet
– Har dere merket et stort trykk i sosiale medier i dag?
– Det har vært et bra push på Facebook-siden vår og i andre sosiale medier i dag. Vi ser at flere videreformidler bilde Fremtiden i Våre Hender har laget, og det er andre som uttrykker bekymring i forhold til antibiotikaresistens. Vi mener at det blir feil å relatere bruk av sølvsalt til antibiotikaresistens, sier Rodt til Fri Flyt.
Han mener kritikken er feilaktig på flere områder. Blant annet presiserer han at Norrøna bruker sølvsalt, og ikke nanosalt. Dermed oppfører sølvet seg annerledes,og sølvsaltet er kun aktivt i tekstilen og vil ikke påvirke den naturlige bakteriefloraen på huden
– Norrøna har vurdert veldig mye forskning siden denne problematikken ble aktuell, og vi mener at den mest pålitelige forskningen ikke finner noen sammenheng mellom bruk av sølv og faktisk resistens. Det er også viktig å presisere at vi bruker dette i veldig små mengder. Man er mer eksponert for sølv gjennom andre ting i hverdagen, som for eksempel drikkevann og smykker av sølv, sier Rodt.
LES OGSÅ: Har alternativene klare
Vasker klærne mindre
Norrøna bruker Polygiene i behandlingen av noen av sine treningsklær for å forhindre svettelukt i polyester. På den måten kan man også vaske klærne mindre, og dermed holder de lenger.
– Behandler man ikke produktene, vil det lukte veldig vondt veldig fort. Da vil man vaske de oftere, som gir mer slitasje. Vi er opptatt av å lage klær av så høy kvalitet som mulig med så lang varighet som mulig, og på den måten redusere miljøbelastningen til produktene våre, sier Rodt.
Det mener Hermstad er ubetydelig for kritikken.
– Miljøgevinsten med å vaske klærne sjeldnere kan man se helt bort i fra sammenlignet med gevinsten det gir å fjerne sølvet i klærne.
LES OGSÅ: Kan selge lager av klær med miljøgift
Vil fortsette presset
Han forteller at de vil fortsette å presse Norrøna.
– Jeg tror de kommer til å endre policyen om ikke så lenge, men dessverre må de presses til det. Det synes jeg er dumt, sier Hermstad.
Rodt i Norrøna sier de vil fortsette bruken av Polygiene til de finner et bedre alternativ.
– Opplever du at dere blir straffet for å være ærlige i spørreundersøkelsen?
– Jeg mener i alle fall at man kunne gjort en grundigere undersøkelse av forskningen og hva andre faktisk gjør. Det finnes andre måter å behandle klær på som er langt mer miljøskadelige. Man har brukt, og bruker, sølv til å hemme bakterievekst i lang tid og mengdene det er snakk om er så små. I tillegg fungerer Polygiene kun i tekstil, og ikke i bakteriene som finnes naturlig i huden. Man blir litt hengt ut for å være ærlig, og reportasjen er lagt frem på en ensidig måte.
– Vi ville ikke brukt denne behandlingen med mindre vi mente det hadde noe for seg. Vi tar beskyldningene om antibiotikaresistens meget alvorlig, og har undersøkt forskningen innen feltet grundig. Hvis vi blir presentert solide begrunnelser for at det er en sammenheng vil vi selvsagt vurdere vår bruk av sølvsalt, sier Rodt.
Til nå har kampanjen på Facebook blitt delt 1000 ganger og fått nesten 100 kommentarer. Norrøna har også kommentert i tråden.