Marker Kingpin – spørsmål og svar

Markers Kingpin er en av de mest spennende utstyrslanseringene på lenge. Her er noen spørsmål og svar om den nye randobindingen.

Sist oppdatert: 3. september 2014 kl 11.29
TESTTUR: Guide Martin Volken og Markers randoekspert Michael Bückers spiser høydemetere i Chile. Foto: Erlend Sande
TESTTUR: Guide Martin Volken og Markers randoekspert Michael Bückers spiser høydemetere i Chile. Foto: Erlend Sande

Hva er nytt med Marker Kingpin?

Først og fremst at den kombinerer en vanlig pintech forbinding, som er svært stabil og har god kraftoverføring med en alpin bakbinding. Dette framstår som en svært elegant løsning på problemet som andre produsenter har jobbet med, nemlig at det er bevegelse i bakbindingen. Bakbindingen sørger for en god og pålitelig utløserfunksjon, som gjør at Kingpin umiddelbart ble sertifisert etter ISO-standarden for toppturbindinger. Bakbindingen kan bevege seg i lengderetningen, slik at skien skal kunne bøye seg fritt.

Hvilke andre fordeler har den?

Den har generelt bra funksjon. Det er lett å bytte fra gå til kjøremodus og tilbake med skiene på. Det vil du merke. Skistoppere som automatisk låses når du tråkker ned hælen, er en annen elegant funksjon. Den er også veldig lett å tråkke inn i uavhengig av hvilken støvel du har. Frambindingen virker solid, med seks fjærer i stedet for fire.

DSC03320
DSC03320

Hvor tung er Kingpin?

730 gram, inkludert skruer og skistoppere, er vekta vi har fått oppgitt. Vi har ikke kontrollmålt selv. Det betyr at den er tyngre enn de fleste konkurrentene, som Dynafit Radical 2 ST,  Fritschi Diamir Vipec og den nye Skitrab TR2. Men vektforskjellen er ikke stor. Den er samtidig lettere enn Dynafits Beast-bindinger. Bindingen ser tyngre ut enn den er, og det er gjort mye for å spare vekt.

DSC03324
DSC03324

Bakbindingen ligner på Duke/Tour fra Marker. Betyr det at den løser ut på samme måte?

Nei, utløserfunksjonene sitter i en roterende bakbinding, akkurat som på andre pintech-bindinger.  Markers andre turbindinger har utløserfunksjon i forbindingen, i likhet med vanlige alpinbindinger.  

Hvorfor har ikke Kingpin utløser foran?

I dag er Fritchi Diamir Vipec den eneste pintechbindingen som har det. Marker forsøkte lenge å lage en lignende løsning, men gikk bort fra det. Konklusjonen var blant annet at den vanlige pintech-tåbindingen er en svært stabil konstruksjon, som de ønsket å beholde.

Hvordan kan Marker Kingpin være den eneste sertifiserte pintech-bindingen, når andre bindinger også har utløsning som justeres med DIN-skala?

Alle utløserbindinger har en skala som viser hvor mye fjæren er strammet, men andre pintechbindinger har så langt ikke fått DIN/ISO-godkjenning etter standarden for alpine turbindinger, 13992. Det er heller ingen som hevder at de har slik sertifisering, men flere jobber for å få det. 

Hvordan er den å gå med?

Den ligner veldig på en moderne pintech-bindning som Dynafit Radical. Du kan gå helt flatt eller med hælløfter på to ulike nivåer. Med litt øving er det lett å bytte mellom de ulike høydene med staven.

Hvordan er den å kjøre med?

Vi har brukt den på tre turer med svært vekslende snøforhold, til dels hard og slagete. Den kjennes veldig stabil og pålitelig ut, opplevelsen er umiddelbart bra. Rett og slett helt problemfri funksjon og god kraftoverføring. Men det må understrekes at vi har ikke sammenlignet direkte med andre bindinger.

Hvor mye bygger den?

Skosålen er 22 millimeter over skien hele veien. Det er på linje med andre bindinger. Marker har lagt vekt på å få en nøytral posisjon, der hælen ikke er løftet i forhold til forbindingen.

Passer den til alle sko?

I utgangspunktet passer den til alle sko som følger standarden for randonnéestøvler og som har pintech-maljer (inserts). Skal du bruke den med sko med kortere såler, som Dynafit TLT6/TLT5 kreves et beslag bak på hælen for at bakbindingen skal fungere. Vi testet dette i Chile, og det fungerte utmerket. Et unntak er den nye (og spennende) Scarpa F1 Evo, der hælen uansett ikke passer i bakbindingen. 

Hvem kommer til å bruke Kingpin?

Mange. Den fungerer med alt fra alpinstøvler med techmaljer til lettvektsstøvler som Dynafit TLT6. Den er lett nok til at den ikke skremmer bort de som er vant til dagens pintechbindinger, samtidig som den vil konkurrere med Dynafit Beast om de som ønsker en kraftigere og mer stabil binding. ISO-godkjenningen og at den er enkel i bruk, gjør at den er et svært aktuelt valg for de som vil ha bare ett par ski, til alt fra heisbasert skikjøring til lange toppturer.

Hvem er den uaktuell for?

De som har de aller letteste skiene og støvlene, vil vurdere Kingpin som for tung. Det finnes velprøvde alternative som veier langt mindre.

Hvordan vil den påvirke markedet for randonnéebindinger?

I år er det en begrenset produksjon, men det er grunn til å tro at den vil forsyne seg av en stor del av markedet de neste årene. I tillegg til at det er godt produkt som mange vil ha som førstevalg, har det betydning at Marker samarbeider med en rekke skimerker (Völkl, K2, Nordica, Kästle, Blizzard med flere). Disse vil tilby Kingpin som sin randonnéebinding i pakker. 

Hva vil konkurrentene gjøre?

Det blir spekulasjoner, men de vil i alle fall ikke gi seg! I den høyere vektklassen må de ta opp konkurransen med Kingpin på sikkerhet og kraftoverføring. Flere skal være i ferd med å få den samme ISO/DIN-godkjenning som Kingpin. Dessuten kan de øke fokuset på lettvektsbindinger, der de slipper å konkurrere med Marker.

Når blir den til salgs?

De første bindingene skal være til salgs i desember. 

Hva kommer den til å koste?

Den norske distributøren oppgir 4999 kroner for Kingpin 10 og 5499 kroner for Kingpin 13.

Har du flere spørsmål? Logg deg på og skriv i kommentarfeltet, så svarer vi så godt vi kan!

Publisert 3. september 2014 kl 11.29
Sist oppdatert 3. september 2014 kl 11.29

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen