Lyse utsikter for Stereo

Målet var 800 000, men Stereo skis fikk inn over 1,2 millioner kroner på sin folkefinansieringskampanje. Nå ansettes flere folk i det norske skimerket.

Sist oppdatert: 23. november 2018 kl 09.58
ANSETTER FOLK OG ØKER PRODUKSJONEN: Stereo skis varsler økt satsing etter braksuksess med folkefinansieringskampanje på internett. Målet er å tidoble skisalget på fem år. Foto: Vegard Aasen
ANSETTER FOLK OG ØKER PRODUKSJONEN: Stereo skis varsler økt satsing etter braksuksess med folkefinansieringskampanje på internett. Målet er å tidoble skisalget på fem år. Foto: Vegard Aasen
Lesetid: 3 minutter

– «Minstemålet» vårt var 400 000 kroner, og hovedmålet 800 000. Det var vanskelig å vite på forhånd hvordan det skulle gå, men utrolig gøy at det gikk så bra. Jeg har jobba mye alene med Stereo opp gjennom årene, og hatt mange utfordringer. Men nå føler jeg skuldrene kan senkes litt, og vi kan gjennomføre enda mer på en bedre måte, sier Stereo-gründer Jens Martin Johnsrud.

Interessert i stæsj? Sjekk disse sakene!

JMJ-profilbilde-1LORES
JMJ-profilbilde-1LORES

SUKSESS MED INNSAMLING: Stereo skis-gründer Jens Martin Johnsrud kan se tilbake på stor suksess med folkefinansieringskampanjen, og han kan se fram til å nå målet om tidobling av skisalget på fem år. Foto: Stereo

Mange bidragsytere

Folkefinansieringskampanjen til Stereo gikk på nettstedet folkeinvest.no i første halvdel av november. Da kampanjen var avslutta hadde 132 personer spytta inn penger.

– Jeg tror vi traff bra ved å kommunisere på en måte folk forstår. Vi jobba mye med teksten og filmen til kampanjen. Jeg tror ski ligger i sjelen til nordmenn, mange har en relasjon til ski, og det var viktig for suksessen, sier Johnsrud.

– Hvor store summer har folk gått inn med?

– De største enkeltbeløpene er 100 000, som et par stykker slo til med. Så var det noen på 50 000, men de aller fleste på 20 000 kroner eller mindre. Alle er nordmenn.

To nye ansatte

Gründeren avslører at pengeinnsamlingen får umiddelbare konsekvenser for Stereo. To personer som har jobbet på prosjektbasis med salg og markedsføring får nå faste stillinger i bedriften.

– I tillegg kommer vi til å produsere flere ski enn tidligere. Før har vi gått tom ved en del anledninger, og det skal vi unngå nå. Vi kommer også til å gjøre en del markedsføringstiltak, blant annet ny nettside og en del andre ting, sier Johnsrud.

LRG_DSC01107-lores
LRG_DSC01107-lores

PRODUKSJON: Fra Åre Skidfabrik, hvor Stereo-skiene produseres. Foto: Jens-Martin Johnsrud

Flere på gang

Han avslører også at den vellykka kampanjen har ført til økt interesse fra andre investorer, noe som inspirerer til en temmelig ambisiøs målsetning for de neste fem årene.

– Suksess smitter, og nå ser det ut som vi får med oss flere investorer i kjølvannet av kampanjen. Det er rett og slett et veldig godt kort overfor potensielle investorer at det gikk så bra på folkeinvest. Målet nå er å selge ti ganger så mange ski som i dag om fem år, sier Jens-Martin Johnsrud.

Men hvordan gjør Stereo skis det i Fri Flyts skitest? Det finner du ut her!

Publisert 23. november 2018 kl 09.58
Sist oppdatert 23. november 2018 kl 09.58

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen