RESIRKULERT: Endre Hals viser frem de første skiene laget av resirkulert karbonfiber, og selve karbonet slik det ser ut før det bakes inn i skiene. Foto: Tore Meirik
Lesetid: 3 minutter
– Disse skiene har karbon fra vindturbiner. Det blir spennende å se om det er egnet til skiproduksjon og at prisen og miljøgevinsten gjør det verdt det, sier Endre Hals, og viser fram en fersk prototype på skifabrikken sin på Lønset ved Oppdal.
Vanligvis bruker han karbonfibre som er nyprodusert i Ungarn i sine ski.
Ingen andre skifabrikanter bruker resirkulert karbon i sine ski, men Hals tror trenden i dag går mot nye og mer bærekraftige materialer i skiene.
– Formen på topptur- og frikjøringsski har liksom satt seg, de fleste ski er temmelig like i dag. Dette ser vi blant annet i Fri Flyts skitest. Nettopp derfor tror jeg materialvalg blir viktigere i framtiden, sier han.
Det nye skimerket WNDR, med 4frnt-gründer Matt Sterbenz og frikjøringslegende Pep Fujas bak spakene – bruker et slags algemateriale i sine ski. WNDR erstatter sideveggene og deler av kjernen med det algebaserte materialet.
Også andre skimerker er opptatt av miljøprofilen sin, og norske Stereo skriver på sine ski at de er laget av grønn energi på fabrikken i Sverige.
– Det fins mange utrangerte vindmølleturbinvinger i verden, og jeg klarer ikke å bruke opp alle de karbonfibrene, men det er veldig spennende å prøve nye materialer – særlig resirkulerte, sier Endre Hals.
Karbonet fra turbinvingene må gjennom en prosess kalt pyrolyse før det kan brukes i ski. Det betyr at karbonet varmes opp slik at alle de andre bestanddelene (først og fremst epoxy, som brukes for å herde karbonfibrene) som brukes for å lage vingene blir til gass – som også kan gjenbrukes - og skilles ut fra karbonfibrene. Karbon tåler svært høy temperatur, en egenskap som gjør denne prosessen mulig.
– Men det er veldig energikrevende, og for at det skal være miljøvennlig må det foregå et sted hvor energien er fornybar. For eksempel på Vestlandet om sommeren, når det er stort kraftoverskudd, sier Hals.
Fordelen med karbon fra vindturbindinger er at fibrene er lange siden vingene er lange. Det gjør de egnet for skiproduksjon. Men skimakeren er ikke helt sikker på egenskapene ennå.
– De resirkulerte fibrene er tjukkere enn de jeg vanligvis bruker, men foreløpig ser det veldig bra ut, sier han.
– Hva skjer med vingene hvis de ikke blir resirkulert?
– Mange graves ned. Da er det bedre å bli til ski kan du si.
Karbonfiber er blant de mest brukte materialene til forsterkning rundt kjernen i ski. Karbon er svært sterkt og stivt i forhold til vekten, som gjør at man kan bruke mindre materiale uten å ofre styrke sammenlignet med glassfiber. Det er på sin side rimeligere, gir ofte bedre kjøreegenskaper, og er mest brukt i skikjerner.
Også aluminium, kalt titanal og ikke har noe med titan og gjøre, lin og basalt brukes i en del tilfeller som forsterkning rundt skikjernen. Kjernen er laget av tre i de fleste skimodeller.
De øvrige materialene det er mest av i topptur- og frikjøringsski er plast i topplata, stål i stålkantene og plasttypen polyetylen, som sålen er laget av.
PS! Fun fact: Et av de mest miljøvennlige og velegna materialene for forsterkning rundt skikjernen er brennesle, som har usedvanlig sterke fibre i stilken. Men med brennesle ville det tatt årevis å lage ett par ski.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.