Kranglet i retten i 2017 – nå har MIPS og POC funnet tilbake til hverandre

Etter flere års uenighet skal svenske MIPS og POC samarbeide på nytt.

Sist oppdatert: 18. oktober 2019 kl 11.25
NYTT SAMARBEID: Nå skal POC ta i bruk MIPS sin teknologi i hjelmene igjen. Foto: MIPS
NYTT SAMARBEID: Nå skal POC ta i bruk MIPS sin teknologi i hjelmene igjen. Foto: MIPS
Lesetid: 2 minutter

Dermed blir hjelmteknologien MIPS igjen tatt i bruk i POC. Den første hjelmen kommer i 2020, og fra 2021 skal selskapet lansere hjelmer med eksklusiv teknologi for POC. Det skjer etter en årelang krangel mellom de svenske selskapene – som til slutt endte med søksmål i Tyskland i 2017, skriver bladet Terrengsykkel.

Årsaken var at amerikanske BRG Sports kjøpte seg inn i MIPS. Dermed brøt POC samarbeidet, og lagde sin egen SPIN-teknologi. MIPS svarte da med søksmål.

Nå har altså selskapene funnet tilbake til hverandre. 

– Sikkerhet står i senter hos POC og var tilnærming har alltid vært å tenke på alt som kan bidra til å forbedre sikkerheten, selv om det betyr å gjøre ting som aldri har blitt gjort før, sier Jones Sjögren, administrerende direktør i POC, i en pressemelding. 

POC og MIPS samarbeider
POC: Nå blir det MIPS-teknologi i POC-hjelmer igjen. Foto: Henrik Breuer

Målet med teknologien er å øke både komfort og sikkerhet, skriver Terrengsykkel. POC var i sin tid den første hjelmprodusenten som tok i bruk teknologien.

MIPS samarbeider med en rekke hjelmprodusenter i verden. Blant de er norske Sweet Protection, som bruker teknologien i flere av hjelmene. De er klare på at dette ikke vil påvirke samarbeidet mellom partene, som har vart siden 2011.

– Vi har allerede utviklet og lansert egne løsninger i samarbeid med forsknings- og utviklingsavdelingen til MIPS som for eksempel vår helt unike 3L Mips i våre race hjelmer. Vi arbeider hele tiden med å forbedre vår teknologi på alle områder, og det tette samarbeidet med MIPS, som er den eneste teknologien vi lisensierer, resten utvikler vi selv, vil fortsette. Vi kan ikke se dette vil påvirke oss på noen som helst slags måte, sier Ståle Møller, designsjef i Sweet til Fri Flyt.

Administrerende direktør i MIPS, Max Strandwitz, sier følgende i en pressemelding:

– Vi har mer enn tjue års forskning og testing for å understøtte arbeidet vårt. Vi er veldig fornøyde med å samarbeide med POC, ikke bare fordi de er en anerkjent markedsleder når det kommer til sikkerhet og at de var det første hjelmmarkedet som solgte en hjelm med MIPS, men også fordi de har fortsatt utviklingen av nye sikkerhetsløsninger.

Publisert 18. oktober 2019 kl 11.25
Sist oppdatert 18. oktober 2019 kl 11.25
annonse
Relaterte artikler
annonse
mann på ski uten jakke
Test av Bergans Y MountainLine Breathe 3L

Bra produkt til en trivelig pris

skibinding på blå ski
Test av Skitrab TR1 toppturbinding

Den beste tech-kjørebindingen?

mann på vinterfjellet
Test av Mammut Haldigrat HS selebukse

Myk og lett, men kunne vært rimeligere

to par ski med bindinger
To nye bindinger for topptur testet

Duelltest: Marker Cruise vs Dynafit Ridge

Innstilling av toppturbindinger

Justering av toppturbindinger

MJUK: En gelépute kan gjøre underverker mot smertene i skinnleggen. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Leggbeskyttere mot vondt i leggen

Vonde legger

SPOILER: På de fleste nye skisko følger det med en spoiler. Foto: Sigurd Ekeli Brimsby
Hva er egentlig spoileren til?

Hva er egentlig spoileren til?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen