Kraftig vekst for Helly Hansen

Helly Hansen, som blant annet lager frikjøringsklær, vokser mye. Det er særlig utenfor Norge at det norske klesmerket virkelig opplever økt omsetning.

Sist oppdatert: 15. juni 2020 kl 09.40
Helly Hansen
VEKST: Helly Hansen leverte solid vekst i 2019. Foto: Helly Hansen
Lesetid: 2 minutter

For det er særlig utenfor det opprinnelige hjemlandet, Norge, at Helly Hansen nå opplever vekst. Bare i Canada, hvor selskapet nå hører til, økte omsetningen fra 52 millioner dollar til 137 millioner dollar.

Men også i Norge har det vært vekst, med en omsetningsøkning på en halv milliard kroner, fra 1,6 milliarder til 2,1. Resultatet kom derimot før koronakrisen.

– Koronaviruset skaper fortsatt stor usikkerhet, og vi vet ennå ikke omfanget av konsekvensene viruset vil medføre, skriver Helly Hansen i sin rapport, først gjengitt av Dagens Næringsliv.

Helly Hansen er kanskje mest kjent som produsent av seil- og regntøy, men har også de siste årene hatt en økende satsing på skiklær, særlig med Odin og Ullr-seriene. Selskapet lager også topptursekker. Flere norske kjørere er også sponset av Helly Hansen, som Øystein Aasheim og Tiril Sjåstad Christiansen. De har også vært sponsor i frikjøringskonkurransen Høkkers Invitational. 

I 2018 ble Helly Hansen solgt for seks milliarder kroner.

I rapporten går det også frem at daglig leder Paul Stoneham, som formelt er ansatt i det britiske selskapet Musto Ltd, tjente 38 millioner kroner i fjor. 

Resultatet før skatt er derimot redusert i Norge for klesprodusenten, fra 167 millioner kroner til 7 millioner kroner før skatt i Norge. Internasjonalt omsatte selskapet for 650 millioner dollar i fjor.

Publisert 15. juni 2020 kl 09.40
Sist oppdatert 15. juni 2020 kl 09.40

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen