Hva er det «Safeback» egentlig lager?

De vil øke sjansene for å overleve etter en skredulykke dramatisk med helt ny teknologi. Men foreløpig er de svært hemmelighetsfulle om hva de faktisk lager.

Sist oppdatert: 4. november 2019 kl 13.21
SAFEBACK: Tor Berge (daglig leder og gründer i Safeback) vil revolusjonere sjansene for å overleve et skred. Her under Skredkonferansen på Voss. Foto: Anders Holtet
SAFEBACK: Tor Berge (daglig leder og gründer i Safeback) vil revolusjonere sjansene for å overleve et skred. Her under Skredkonferansen på Voss. Foto: Anders Holtet
Lesetid: 3 minutter

Safeback vil revolusjonere sjansene for å overleve etter en skredulykke, og under Skredkonferansen på Voss i helga lettet gründer og daglig leder, Tor Berge, på sløret for første gang. Men hva de faktisk lager vil han enda ikke si helt konkret.

– Det er to ulike produkter vi utvikler her. Et som utvikles mot Forsvaret, også er det et produkt som kan integreres i mange ulike systemer på det sivile markedet. Hovedkonseptet er at vi skal forlenge levetiden til en som er begravd i et snøskred slik at kameratene eller redningstjenesten har høyere sannsynlighet for å finne vedkommende i live, sier Berge til Fri Flyt.

Han er forøvrig en av tre gründere. De to andre er Sigmund Andreassen og André Mjølhus.

FORSKNING: Safeback har brukt halvannet år på forskning, og er nå godt i gang med produktutvikling. Foto: Tor Berge
FORSKNING: Safeback har brukt halvannet år på forskning, og er nå godt i gang med produktutvikling. Foto: Tor Berge

Det er noe uklart nøyaktig hva som er utviklet, men det dreier seg altså om et produkt som skal kunne integreres i allerede eksisterende produkter på markedet.

– I dag er det anslagsvis 20-40 % som dør av traumer. I all hovedsak dør resten av kvelning. Det er de siste vi skal hjelpe, og det finnes mange produkter allerede, men ingen som har blitt akseptert fullt ut av markedet. Vi har utviklet et system som du i utgangspunktet ikke trenger å gjøre noe mer med etter at systemet er utløst når snøskredet har gått.

– Hvor mye kan dere forlenge levetiden med?

– Vi har uttalt mål om 60-90 minutter. Vi får se hvor langt på vei vi kommer, men vi har indikasjoner på at vi er godt på vei dit.

– Hvor sikker er du på at det kommer til å fungere?

– I tillegg til forskningstestene og studiene, gjør vi en del konseptuell testing for å se om det fungerer i praksis. Der har vi lovende resultater så langt. Når man blir tatt av snøskred er det en rekke ting som gjør at vårt produkt ikke kan fungere, men det er samtidig en stor gruppe som kan få nytte av det.

TRÅKKEMASKIN: Safeback har gjort flere ulike forsøk for å ta i bruk teknologien. Foto: Tor Berge
TRÅKKEMASKIN: Safeback har gjort flere ulike forsøk for å ta i bruk teknologien. Foto: Tor Berge

Berge sier de er nær en grense hvor er nødt til å fortelle mer om produktet, men at de av konkurransehensyn har holdt igjen.

– Nå har vi kommet godt i gang med produktutvikling, og vi har nye prototyper til test hos Forsvaret klare om en måneds tid. Grunnen til at vi har holdt detaljer om produktet hemmelig er av konkurransehensyn, og fordi vi har tenkt til å integrere systemet inn i andre systemer. De viktigste vi har måtte overbevise er selskapene. Men vi begynner å nærme oss en grense hvor vi må si mer, sier Berge.

Arbeidet startet for omlag tre år siden. Første del av prosjektet gikk med til forskning og kartlegging, før de nå holder på å utvikle produktet.

– Det første halvannet året brukte vi på å kartlegge forskning og kompetanse som fantes i dag. Vi brukte tiden på å skaffe de riktige samarbeidene, som Forsvaret og Fjellmedisinsk Forskningsgruppe ved UiB som har hatt uavhengig interesse for de samme problemstillingene. Vi har fullt fokus på det grunnelementet før vi begynte på produktet.

Safeback håper på en produktlansering i 2021, eller i 2021-2022-sesongen. I løpet av de neste månedene vil det bli mer klart hvilket produkt de faktisk lager.

Publisert 4. november 2019 kl 13.21
Sist oppdatert 4. november 2019 kl 13.21

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen