Dynafit satser tyngre

2016 STÆSJ: Tyngre ski og en helt ny kjøreorientert støvel er en del av Dynafits plan for å nå flere av de som setter nedkjøringen først. Men blant årets nyheter finnes også godbiter for vektfreaks.

Sist oppdatert: 11. januar 2015 kl 18.28
FREE TOURING: Støvelmodellen Khion (her i karbonutgave) og skiene Chugash og Hokkaido er de viktigste Dynafit-nyhetene for frikjørere. Foto: Erlend Sande
FREE TOURING: Støvelmodellen Khion (her i karbonutgave) og skiene Chugash og Hokkaido er de viktigste Dynafit-nyhetene for frikjørere. Foto: Erlend Sande

Freeride er ikke et ord tyske Dynafit har i sitt offisielle vokabular, og da deltakerne på helgens pressetur til Frankrike fikk utdelt heiskort til anlegget Areches Beaufort, ble vi spøkefullt bedt om ikke å ta bilder. Men «Free Touring» er et av to utpekte satsningsområder, og foran neste sesong satses det hardt på produkter som er laget med prioritet på nedkjøringen. 

LES OGSÅ: Møt Fritz Barthel - techbindingens far

NY STØVEL

DSC04330
DSC04330

PRESISJON: Kjørepresisjon som en topp alpinstøvel med vekten til en randostøvel har vært målet med Khion. Dette er den dyre karbonutgaven. 

Khion er den nye støvellinjen. Dette er en firespenners overlappsstøvel bygget helt fra bunnen av. Noe av målet er blant å bedre samspillet mellom over- og underdelen av skallet. Støvlene har en slank fasong med spenner som strammes innover. Dermed bremser ikke spennene farten gjennom puddersnøen, en detalj teamkjører Eric Hjorleifson visstnok har vært spesielt opptatt av. På denne serien gir Dynafit slipp på Ultralock-systemet, som gir stort gåutslag og rask veksling mellom gå- og kjøremodus på modeller som TLT 6 og Vulcan/Mercury. Felleprodusenten Pomoca står bak en yttersåle som skal være laget slik at den ikke samler snø. En spoiler i magnsesium stiver av bakover og bidrar i det Dynafit kaller presicion lock system. For å gjøre støvlene stabile sideveis og stive i foroverfleksen, har Dynafit konstruert en slags ramme langs sidene med navnet Exoskeleton. Innerstøvlene er laget med to ulike materialer, tettere og stivere skum ved hælpartiet for maks presisjon og mykere skum foran for bedre komfort.

DSC04370
DSC04370

DAME OG HERRE: Gul og rosa utgave av Khion. Foto: Erlend Sande

Mens suksessmodellene TLT 6, Mercury og Vulcan bygde videre på løsninger fra superlette konkurransesko, har utgangspunktet denne gangen vært foten og presisjonen nedover. Målet er at den skal kjøre som en topp alpinstøvel og likevel ha vekt og oppoveregenskaper som en tursko. Som vanlig for Dynafit kommer Khion i en svinedyr og ekstra stiv variant med karbonforsterkning. Denne har også BOA-snøring i innerstøvelen. Hovedmaterialet i støvlene er en ny variant av Pebax. Noe offiselt flekstall er ikke oppgitt, mens vekta skal være rundt 1600 gram – omtrent som dages Vulcan og Mercury.

DSC04357
DSC04357

KJØRESKI: Hokkaido (rød) og Chugach gjør at Dynafit plutselig kan bli et høyaktuelt alternativ for den som velger toppturski ut fra andre egenskaper enn vekt.  

Nye kjøreski

Khion-støvlene var ikke klare for testing denne helga. Det var derimot de nye skimodellene Chugach og Hokkaido, med midtbredde på henholdsvis 108 og 118 millimeter. Skiene er bygget i vanlig sandwichkontstruksjon med sidevegger og vekta er fra rundt 1800 gram og opp mot to kilo, alt etter hvilken modell du velger. Her er kjøreegenskapene høyest prioritert, med andre ord. Kjernene er av ask og poppel og skiene er forsterket med karbonfiber og glassfiber. Fri Flyt fikk testet modellen Chugach i lengde 181. Det er en allsidig og lettkjørt ski som godt kan utvide nedslagsfeltet til Dynafits ski.

Ved siden av Free Touring er randonnéekonkurranser det andre store satsningsområdet for Dynafit. Tyskerne satser på å sette et solid preg på grenen der de til tider har kommet i skyggen av italienske merker som SkiTrab, ATK, La Sportiva og Scarpa. For neste sesong blir Dynafits «vanlige» racingbinding ned i 110 gram, takket være en ny bakbinding, og de fortsetter samarbeidet med franskmannen Pierre Gignoux, som lager støvler og bindinger i rene karbonkonstruksjoner.

DSC04353
DSC04353

LETTVEKTERE: Nye TLT Superlight blir en het kandidat til å monteres på de lette skiene du ønsker deg til de lange turene om våren. Med skistopper og DIN 12 er vekten bare 260 gram. Foto: Erlend Sande

Midt i mellom de to ytterpunktene, kommer Dynafit også med en godbit for vektinteresserte toppturbindinger. Den nye TLT Superlight 2 lanseres som den beste kombinasjonen av vekt og sikkerhet på markedet. Den veier i utgangspunktet 175 gram og har DIN 6-12 i herreversjon og 5-10 i dameversjon. Skistopperne, som veier 85 gram ekstra, kan lett tas av og på.

LES OGSÅ: G3 med DIN 12 på under 500 gram

LES OGSÅ: Marker Kingpin - spørsmål og svar

Foran neste sesong kommer også Radical 2, det som var presentert som Dynafits store nyhet denne sesongen. Roterende forbinding gir mulighet for bevegelse uten at bindingen løser ut. Radical 2 ble aldri klar for markedet denne sesongen på grunn av problemer med delen som holder skistopperen opp når bindingen er i gåmodus. Men nå er problemet løst, og det som trolig blir Dynafits folkebinding lanseres med en vekt på rundt 600 gram. I følge Dynafit får Radical 2 godkjenning etter ISO-standarden for randonnéebindinger, i likhet med Marker Kingpin og de Dynafits frikjøringsmodeller Beast 16 og Beast 14.

DSC04344
DSC04344

ENDELIG: Radical 2 med roterende forbinding lanseres et år etter planen. Her er den i FT-versjon (DIN 12) øverst, ST-versjon (DIN 10) nederst og gullbelagt jubileumsversjon i midten. 

Publisert 11. januar 2015 kl 18.28
Sist oppdatert 11. januar 2015 kl 18.28

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen