GODE KJØP: Å kjøpe ski brukt er bra for både lommeboka og miljøet, og skiene trenger slett ikke være dårligere enn årets nye og flotte modeller - noen ganger kan de gamle utgavene være bedre. Foto: Tore Meirik
Lesetid: 4 minutter
Sesongstarten er høysesong for kjøp og salg av brukt skiutstyr. Mange idrettslag arrangerer skibyttedager i sesongstarten, og her er det mulig å gjøre noen varp på alskens skiutstyr, også park- og frikjøringsski.
Ofte skal sponsede utøvere selge unna utstyr de ikke bruker, og da er gjerne prisene svært lave, og utstyret lite brukt eller helt nytt. Det er også mulig å gjøre knallkjøp av tidligere testvinnere.
Men hvordan skal du finne ski som passer? Ofte kan du finne modeller som er helt nye eller knapt nok brukt, og da er valget omtrent like enkelt som i sportsbutikken, såfremt du syns det er greit med ski som ikke er årets modell.
I denne artikkelen får du vite hva alle de merkelige fremmedordene som brukes i forbindelse med skihandelen.
Toppturski med mellom 85 og 100 millimeter midtbredde er nok til å flyte bra i pudder og myk snø, samtidig som vekten er lav. Her er 12 nye tester og guide til valg av riktig toppturski.
Andre fordeler med brukte ski er at du slipper den ekle følelsen det er å lage de første ripene i nye ski, og du kan kjøpe ekstraparet du bruker tidlig på sesongen når det er lite snø og mye stein i favoritthenget ditt.
Eller kanskje du skal supplere skiparken med et par parkski, racingski eller toppturski? Merk også at et par ski skal være utrolig slitte eller skadde for å bli ukjørbare.
Skimaker Endre Hals har nådd målet om å gi skiene han lager evig liv, men han er skeptisk til de som reparerer ting gratis.
Dette bør du se etter:
Riper/ hull i sålen
Riper, også mange av dem, har ikke så stor betydning for verken park- eller frikjøringsski. Det vil gå ut over glien, men sjelden i så stor grad at det merkes på variert underlag.
Grunne riper lar seg dessuten fikse ganske greit med en slip eller sårfyll på et vanlig skiverksted.
Svært dype riper, hvor materialet innenfor kjernen er synlig er ikke bra, da vann og skitt kan komme inn i skien og ødelegge kjernematerialene. Men også dette kan la seg reparere.
Er stålkanten slått ut (løsnet fra sålen eller sideveggene) kreves en reparasjonsjobb. Omfanget avhenger hvor mye av stålkanten som er slått ut, og hvor langt ut fra sålen. Slik skade vil merkes når skien brukes, og redusere kjøreegenskapene.
Riper i stålkanten trenger ikke bety så mye, men merk at jo flere riper stålkanten har, jo vanskeligere vil den være å kvesse.
Er du ute etter racingski, så sjekk hvor mye av stålkanten som er slipt vekk i forbindelse med kvessing. Ofte kan stålkanten være så tynn at skiene har få kvessinger igjen før kanten er helt borte –selv om sålen og resten av skiene er fine.
For 600 – 700 kroner har du stort sett det som trengs for å kunne slipe stålkantene på alpinskiene selv. Slik gjør du det.
Endringer i formen på skiene
Ski som har blitt utsatt for voldsomme belastninger han ha fått endret formen, noe som ikke er bra.
Sammenlign skiene med hverandre, og se etter forskjeller i profilen. Dette er ganske greit på ski med tradisjonelt spenn, men på rockerski kan det være vanskeligere å se.
Sammenlign begge skiene med hverandre, og se etter forskjeller.
Delaminering
Se over skiene og kontroller at alle lagene i konstruksjonen henger sammen, særlig i tuppene. Delaminering kan være starten på trøbbel, men er relativt lett å avsløre.
Bindinger
Det vanligste er at ski selges med bindinger, og da må du sjekke om bindingene passer ditt bruk og din skostørrelse.
Det er ikke noe problem å flytte bindingene for å passe andre skostørrelser, men pass på å plugge igjen de nye skruehullene, og sjekk om dette er gjort tidligere.
Mange hull etter forskjellige bindingsmonteringer kan svekke konstruksjonen.
Merk at racingski, som ofte er til salgs på skibyttedager, svært ofte har veldig gode bindinger, som kan gjøre det verdt å kjøpe skiene kun for bindingenes del. De samme tipsene gjelder for øvrig uansett om det er snakk om toppturbindinger eller reindyrka nedoverbindinger. Her finner du gode tips til valg av toppturbindinger.
Bindinger er for ivrig temmelig vedlikeholdsfrie, og har lang levetid. Men de har også noen funksjoner det kan være verdt å sjekke, som framovertrykk og utløsing.
Slik finner du rett binding for topptur og randonee, enten du er mest opptatt av lange motbakker, fete nedkjøringer - eller begge.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.