TEST: K2 Pinnacle

Vi har testet den nye K2-modellen.

Sist oppdatert: 14. oktober 2015 kl 14.34
TESTET: K2 Pinnacle. Foto: Christian Nerdrum
TESTET: K2 Pinnacle. Foto: Christian Nerdrum

K2 var nykommer på alpinstøvelmarkedet foran fjorårssesongen, og helt fra starten la de inn tech-inserts som en del av pakken på frikjøringsstøvelen Pinnacle. Dette er en trespenners overlappsstøvel, der det tilsynelatende ikke er spart på noe. K2 har satt på en karbonskinne bak for å stive av forbindelsen mellom overskall og underskall. I tillegg til de tre alumimiumsspennene har den kraftige borrelåsstroppen på toppen fått en spenne, slik at du får får mer kraft på strammingen.

Innerstøvlene fra Intuition er forseggjorte, med glatt skinnimitasjon på toppen bak for at foten skal gli lett nedi og fleksfelter som skal gjøre dem mer egnet for tur. Mens de andre i testen har yttersåler som er tilpasset turbindingsnormen, slik at du bør bytte såler for å bruke støvlene sammen med storslalåmskiene, har Pinnacle såler som går rett i vanlige alpinbindinger. Det øker allsidigheten. K2 ser i det hele tatt ut til å ha tenkt på det meste – bortsett fra vekta. Med 2342 gram er dette testens suverent tyngste støvel.

Som kjørestøvel har vi virkelig sansen for K2 Pinnacle. Den har presisjon, støtte og stivhet som er overbevisende – en farlig utfordrer for italienske produsenter med lange tradisjoner, særlig de som nøler med å forberede frikjøringsstøvlene for lette toppturbindinger. Borrelåsstroppen med spenne gjør at du får strammet godt til øverst på leggen. Vi liker godt kombinasjonen av tech-maljer og alpinsåler, men det gjør at yttersålene til K2 er hardere og har dårligere egenskaper på stein enn konkurrentenes gummisåler.

K2-støvlene har også en helt grei gåfunksjon. Du får rettet ut leggen, men ikke strukket den framover. De er behagelige nok å labbe av gårde med, og det er lett og naturlig å slakke spenna på borrelåsen. Det store minuset er vekta.

Det burde være mulig få den ned mot to kilo uten å miste for mye av kjøreegenskapene. Men du kan altså kombinere dem med bindinger som uansett gjør skiutstyret ganske lett, og da synes du kanskje det er verdt å legge noen ekstra gram i støvlene. K2 Pinnacle framstår som et svært gjennomarbeidet produkt som leverer det som det lover: Topp kjøreegenskaper i kombinasjon med tech-inserts og en helt kurant gåfunksjon.

K2 Pinnacle

5499 kroner
K2skis.com
2342 gram (Intuiton innerstøvel på 416 gram) Størrelse 24,5-30,5
Lest 100 millimeter (finnes i 97 millimeter) Fleks 130 

+ Topp kjøreegenskaper. Mange gjennomtenkte detaljer.

– Tung. Ikke den beste yttersålen på stein.

Publisert 14. oktober 2015 kl 14.07
Sist oppdatert 14. oktober 2015 kl 14.34

Relaterte artikler

I STEDET FOR SPENNER: Boastramming på skisko er for så vidt ikke nytt, men på vanlige alpinstøvler er det først denne sesongen systemet er tatt i bruk. Boa på alpinsko er betydelig kraftigere enn utgaven vi kjenner fra andre typer sko. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Lanseres denne sesongen

Nytt og kraftigere Boa-system

Atomic Hawx Ultra XTD 130 Boa. Foto: Tore Meirik
Allsidig alpinstøvel med vaier-stramming

Atomic med Boa: Treffer på første forsøk

Salomon S Pro Supra. Foto: Tore Meirik
Test av Salomon S Pro Supra

Test av Salomon S Pro Supra - 2023

Fischer RC 4 MV 130. Foto: Tore Meirik
Test av Fischer RC 4 MV 130 med Boa

Test av Fischer RC 4 MV 130 med Boa

Tilpassing av alpinstøvler. Foto: Magnus Utkilen
Guide til bootfitting og støveltilpasning av alpinstøvler

Fordi støvlene gjør så j*velig vondt

skistøvel
Test av Atomic Hawx Ultra 110 S

Test av Atomic Hawx Ultra 120 S

alpinstøvel
Alpinstøvler for frikjøring

Test av Salomon S-pro Alpha 110

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen