TEST: Dalbello Lupo T.i.

Vi har testet Dalbellos nyeste modell.

Sist oppdatert: 14. oktober 2015 kl 14.32
TESTET: Dalbello Lupo T.i. Foto: Christian Nerdrum
TESTET: Dalbello Lupo T.i. Foto: Christian Nerdrum

Lupo er bygget på frikjørings-klassikeren Krypton, men er utstyrt med gåfunksjon. Lupo T.i. er en helt ny modell med tech-inserts, forbedret gåfunksjon og lavere vekt.

Som de andre populære modellene fra Dalbello har Lupo tredelt skall med utskiftbar flekstunge foran. Fordelen skal være en såkalt progressiv fleks når du presser leggen framover. I gåmodus får overskallet bevege seg et stykke bakover, slik at du får rettet ut leggen. Mekanismen er enkel og utvendig. Spennene har også fått et gåmodus, slik at du kan løsne dem uten at de er helt åpne.

Dalbello har brukt en lett plasttype med navnet dBHylite i overskallet og satt inn testens letteste innerstøvler fra Intuition. Likevel runder vekta to kilo.

I bruk er dette en rå kjørestøvel. Et tredelt skall gir kanskje ikke helt den samme presisjonen som de beste overlappsstøvlene, men den tar igjen mye på god støtte oppe i leggen og en følelse av at du kan trykke til for fullt. Posisjonen er ganske avslappet. Innerstøvlene føles solide nok, selv om de er lette.

Å bytte til gåmodus og tilbake krever en del kraft på Dalbello Lupo T.i., men til gjengjeld er mekanismen enkel og du slipper å lure på om den er i orden eller ikke. Selve gåutslaget er begrenset, du får rettet ut leggen, men ikke strukket foten framover i særlig grad.

I motbakkene merkes det at dette er en bortimot kompromissløs kjørestøvel. Tross de lette innerstøvlene, er dette ingen lettvekter. Lupo T.i. vil være et selvsagt valg for Dalbello-fans som ønsker seg en frikjøringsstøvel med tech-inserts, og kan godt vurderes av mange andre som ønsker seg en tøff og allsidig frikjøringsstøvel. 

Dalbello Lupo T.i.

6999 kroner
Dalbello.it
2119 gram (Intuition innerstøvel på 235 gram) Størrelse 24-29,5
Lest på 98 mm
Fleks 130 

+ Topp kjørestøvel. Unikt skall-løsning.

– Gåfunksjonen er litt tung å bruke. Ganske tung støvel.

Publisert 14. oktober 2015 kl 13.59
Sist oppdatert 14. oktober 2015 kl 14.32

Relaterte artikler

I STEDET FOR SPENNER: Boastramming på skisko er for så vidt ikke nytt, men på vanlige alpinstøvler er det først denne sesongen systemet er tatt i bruk. Boa på alpinsko er betydelig kraftigere enn utgaven vi kjenner fra andre typer sko. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Lanseres denne sesongen

Nytt og kraftigere Boa-system

Atomic Hawx Ultra XTD 130 Boa. Foto: Tore Meirik
Allsidig alpinstøvel med vaier-stramming

Atomic med Boa: Treffer på første forsøk

Salomon S Pro Supra. Foto: Tore Meirik
Test av Salomon S Pro Supra

Test av Salomon S Pro Supra - 2023

Fischer RC 4 MV 130. Foto: Tore Meirik
Test av Fischer RC 4 MV 130 med Boa

Test av Fischer RC 4 MV 130 med Boa

Tilpassing av alpinstøvler. Foto: Magnus Utkilen
Guide til bootfitting og støveltilpasning av alpinstøvler

Fordi støvlene gjør så j*velig vondt

skistøvel
Test av Atomic Hawx Ultra 110 S

Test av Atomic Hawx Ultra 120 S

alpinstøvel
Alpinstøvler for frikjøring

Test av Salomon S-pro Alpha 110

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen