Ribbemønsteret i underskallet skal gjøre plasten stivere, og dermed åpne for tynnere og lettere plast.
Man veksler mellom gå- og kjørefunksjon med en hendel på baksiden av støvelen. Oppgitt fleks er 130, og lesten er ganske smal med sine 98 millimeter.
Alltrack LT har fire spenner, borrelåsstropp og Grip Walk-såle. Det er testens nest tyngste sko, men den er likevel en del lettere enn Nordica Strider.
Underskallet går høyest på ankelen av alle støvlene, og i bakkant er det montert en myk gummiplate som gir ytterligere støtte bakover.
Foreløpig er det kun denne modellen og en noe mykere dameversjon som er tilgjengelig av techstøvler fra Rossignol.
Alltrack er for øvrig en større støvelserie fra Rossignol, men LT er den eneste modellen som passer med techbindinger.
I BRUK: Fra første stavtak merker man at dette er en kjøreorientert støvel. Selv om gåutslaget er solide 50 grader, merker man tydelig motstand i innerstøvelen både framover og bakover.
Man kjenner også kontakt med skallet, som gjør det vanskeligere å bøye ankelen i forhold til de andre støvlene i testen – inkludert Nordica.
Selv om gåutslaget ikke er minst, er det likevel denne støvelen som gir mest motstand i steget, først og fremst på grunn av den stive og solide innerskoa og plasten i underskallet som går høyt opp på ankelen.
Spennene er lette å betjene, men de stikker så mye ut at de lett åpner seg ved gåing uten ski. Finishen er svært fin, skoa oser kvalitet.
Passformen føles romslig selv om lesten er smal. Å skifte mellom gå- og kjøremodus er helt greit, men det ville vært enklere hvis hendelen var større.
I nedoverbakkene kommer den solide innerstøvelen og det høye underskallet til sin rett. Støvelen er både stiv og komfortabel, trykket fra spennene fordeles godt.
Fleksen er passe stiv og svært progressiv. Rossignol-støvelen gir veldig god kraftoverføring og følelse med underlaget.
Skoa har nesten like gode kjøreegenskaper som Nordica Strider, men altså med 140 gram lavere vekt per sko.
Rossignol kombinerer kjøre- og gåegenskaper på en bra måte, og vil passe mange frikjørende toppturfolk.