VITKIG TILPASSING: Skistøvler bør være så trange som mulig, men de skal ikke gjøre vondt. Da er det viktig med sko som tilpasses skikkelig. Her får du de beste tipsene. Foto: Andreas Løve Storm Fausko
– Det er stor forskjell på kunnskapene til de ansatte i butikkene. Derfor kan det være lurt å sette seg inn i både din egen fot og skistøvler før du kjøper. Hvis du følger noen gode råd og legger litt ekstra penger i rimelige tilpasninger kan du få perfekte sko uten å blakke deg på dyre spesialvariantene, sier Marius Møbius.
Han har vært trener på Oppdal Skigymnas i mange år, og tilpasset utallige skistøvler til elevene. I dag sper han på inntekten som støveldoktor på sportsbutikken VPG, og han har tilpasset støvlene til frikjøringsprofiler som Eirik Finseth, Torgrim Vole, Gaute Silseth, Espen Bergh og Asbjørn Eggebø Næss.
Marius har rare føtter selv, og var avhengig av å tilpasse støvlene sine voldsomt for å sikre seg sine mange verdenscupseire i telemark.
Han legger til at en tilpasset såle vil gjøre stor forskjell på støvlene.
– Standardsålene i alpinstøvler er skrot, og det er umulig å ikke oppgradere. Legg en utgave av Fri Flyt nedi skoa, og du har en bedre såle enn den originale. Sålene er kroppens kontaktpunkt til skiene, og spiller en avgjørende rolle for skifølelse, kraftoverføring, blodsirkulasjon og komfort, sier han.
– Hva er de klassiske feilene folk gjør når de velger skistøvler?
– Jibberne har en tendens til å velge for store sko, for å sikre komfort. Men skal du gjøre en dobbelcork 12 må du ha god kontakt med skiene, altså trange sko. Samtidig har gamle racingalpinister en tendens til å velge alt for stive støvler.
Marius Møbius
Foto: Tore Meirik
Jobber blant annet som støveltilpasser på VPG, og har bakgrunn som alpintrener -og støveltilpasser- på Oppdal skigymnas. Har i tillegg nokså merkelige føtter selv, med ekstremt høy vrist, og derfor livslags erfaring med viktigheten av sko som tilpasses skikkelig. Møbius er i også en meget habil skikjører, med flere verdenscupseire i telemarkskjøring på samvittigheten.
Marius´ seks tips til skistøvelkjøperen:
Ta deg god tid! Prøv støvlene i butikken og ikke stress. Kjøp aldri støvler uten å prøve dem først, og la passform bestemme, ikke mote og trender.
Vær ærlig med deg selv i forhold til eget nivå og hva du skal bruke støvlene til. Selv om du drømmer om å bli like god som Eirik Finseth, er det ikke sikkert du bør ha like stive støvler som han, eller samme merke. De stiveste modellene hjelper deg bare hvis de sitter som et skudd, og du er sterk nok og teknisk god nok til å utnytte dem.
Sko kan og bør være trange, men ikke vonde. Opplever du at støvlene har smertefulle punkter, prøv en annen modell, størrelse eller be om å få støvlene tilpasset. Trange sko går seg til litt, men det gjør ikke vonde sko.
Ideelt skal du ikke kunne bevege annet enn tærne (såvidt), samtidig som støvelen skal være komfortabel. Hælen må sitte godt.
Hvis du ikke finner noe som passer; Oppsøk en spesialbutikk som kan tilpasse støvlene mer enn å varme opp innerskoa. Det er alltid mulig å lage ei sko som passer!
Finner du noe som funker; hold deg til denne modellen!
Støvelbegrepene
Flex: Stivheten i støvelen i alle retninger, men mest sentralt framover. Stive støvler gir best kraftoverføring, myke støvler gjør det enklere å kjøre teknisk riktig. De siste ti årene har racingstøvler blitt gradvis mykere, i takt med at kravene til finslepen teknikk har økt parallelt med innsvinget på skiene.
Flex index: Produsentenes tall som angir fleksen i støvlene. Kun sammenlignbart innenfor samme merke, og har dermed begrenset informasjonsverdi. De fleste opererer med 130 som stivest, 100 midt på treet og 70 som mykt.
Flekstunge: Tunga på støvelen avgjør fleksen framover. Dalbello og Full Tilt er eksempler på støvler med Flextunge. Fordelene er færre spenner, og enkelt å endre fleksen ved å bytte tunga.
FLEKSTUNGEDESIGN: Her på et par Dalbello Lupo støvler.
Overlapp: Tradisjonelt skistøveldesign, hvor skallene sammen bestemmer fleksen. Både flekstunge og overlapp har vært brukt med suksess av verdenseliten i alle former for alpin skikjøring i mange år. Overlapp gir en mer kompakt passform og er enklere å tilpasse enn flekstunge.
OVERLAPPDESIGN: I dette tilfellet på et par Lange racingstøvler.
Lest: Bredden på underskallet i skoa er sentralt for passformen. Har du en fot som er over 10 centimeter på det bredeste, er foten din nokså bred. I dag har alle støvelmerkene så bredt utvalg i forskjellige lester, at myten om at dette merket er smalt og dette bredt etc. ikke er gyldig lenger. 98 mm. er «racinglest» og brukes i toppmodellene for frikjøring, mens de ekte racingstøvlene har enda smalere. 100, 102 og 104 er typiske lestbredder for bredere og mer komfortable støvler.
Blokking: Tilpasning av skallet ved å varme det og presse ut kuler, som kulene på foten din passer inn i.
Fresing: Frese ut plast på innsiden av støvlen for å oppnå samme effekt som blokking. Funker kun på stive støvler med tykk plast.
Varmetilpasning: De fleste skomerker lager innersko som kan varmes i en spesiell ovn for å tilpasse innerstøvelen.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.