Skal du ha en frikjøringsstøvel som gjør jobben i myk og deilig snø, med gåfunksjon passende for korte motbakker, så er Salomon Alpha Boa 130 støvelen for deg.
NY TEST: Salomons nye støvel har gåfunksjon med 55 grader gåutslag - selv om den først og fremst er en frikjøringssko for unnabakker. Foto Tore Meirik
Salomon Alpha Boa 130
Pris: 9 500 kroner
Vekt: 1 825 gram
Vekt, innerstøvel: 406 gram
Oppgitt fleks: 130
Skafthøyde: 310 mm
Lestbredde: 98 mm
Sålelengde: 304 mm
salomon.com
Alpha Boa 130 er en ny modell fra Salomon, med gåfunksjon og Boa-snøring over vrista. Alpha Boa 130 ble lansert denne sesongen, og er franske Salomons første alpinstøvel med den kraftige versjonen av Boa. Det nye vaiersystemet, som er kraftigere enn «vanlig» Boa, ble lansert med brask og bram foran forrige vinter, og Fri Flyt har testet flere av de nye modellene.
De første utgavene har kun Boa over vrista, kombinert med spenner i overskallet, men til neste vinter kommer reindyrka alpinstøvler med Boa både over og under, og ingen spenner.
POPULÆRT: Boa tilfører ikke så mye som bransjen skal ha det til, men det gir en komfortabel måte å stramme skistøvler på. Foto: Tore Meirik
Salomon Alpha Boa 130 er en relativt kompromissløs kjørestøvel, selv om den har tech-inserts og gåfunksjon med 55 grader oppgitt gåutslag. Med vekt på over 1,8 kilo er det liten tvil om at denne støvelen er beregnet på frikjørere som kanskje skal gå korte turer nå og da - og ikke toppturfolk med trange bukser. Bytte mellom gå- og kjøremodus skjer med en spake på baksiden av skoen.
Alpha Boa 130 er laget i PU-plast (polyuretan), som er den vanligste plasttypen i ordinære alpinstøvler. Gummisåle sammen med GripWalk-plastplater skal gi godt grep på stein og snø, samtidig som støvelen er kompatibel med de aller fleste typer bindinger - både toppturbindinger og slalåmbindinger.
Skoen strammes som nevnt med Boa-vaier i underskallet, kombinert med to spenner og fem centimeter bred strammestropp med metallspenne i toppen. Såkalt Exobelt, som er navnet på en 25 millimeter bred stropp plassert i vinkelen på støvelen, skal sørge for at Boa-systemet strammer hælen godt fast i skoen.
Innerstøvelen kan tilpasses med Salomons Customshell-system og den har løkker til lisser.
Salomon Alpha Boa 130 i bruk
Salomons nye støvel gir et solid førsteinntrykk - som inkluderer en viss skepsis til lange motbakker. Men du kjøper ikke denne skoa for slikt, dette er en kjøreorientert frikjøringssko som åpner for kortere motbakker nå og da. Var det noen som nevnte Hodlekveskogen?
Selv om lestbredden er temmelig smal, så føles skoen ganske romslig. Lesten er langt fra bred, men volumet i underskallet er ganske stort. Samtidig er skoen lang med tanke på størrelsen, slik at summen blir en skistøvel som føles litt stor.
FRIKJØRING: Skotester Tore Meirik i aksjon i Skarbekkdalen i Oppdal med Salomons nye støvel. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Salomons nye støvel. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Testing av den nye skiskoa fra Salomon. Foto: Sigurd Ekeli grimsby
De er varme og komfortable, og Boa-snøringen gir jevn stramming over vrista. Men like kontant og lettvint i bruk som spenner er det ikke. Erfaring med lettere toppturstøvler med Boa i forhold til tilsvarende støvler med spenner forteller at fleksen sannsynligvis ville vært stivere med spenner. Salomons 130-støvel føles betydelig mykere enn Armadas sko med samme flekstall.
Men selv om fleksen ikke er superstiv, så er den veldig progressiv. Dermed er kjøreegenskapene ålreite, i en sko som er komfortable og fine å beholde på beina hele skidagen. For knallhard kjøring og skjærende svinger på hardt føre blir støvelen litt i mykeste laget, men for pudder og sløsj er dette veldig bra skisko.
Oppoveregenskapene er helt greie. Gåutslaget er stort nok, men det er litt motstand i innerstøvelen, og sammen med solid vekt tipper vi Alpha Boa 130 ikke blir en storselger blant o2-snapperne. Men er du en frikjører som vil ha allsidige støvler for masse moro med skiheis som utgangspunkt kan de være et ypperlig valg. Pass på at du kjøper riktig størrelse - aka små nok, fordi Alpha Boa 130 oppleves som stor i størrelsene.
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Logg inn her
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.