Her er Hojis superstøvel Dynafit Vulcan - og vi har testet den

Eric Hjorleifson ønsket seg en fullblods frikjøringsstøvel basert på lettvektsslageren TLT5. Nå er resultatet klart og Fri Flyts utsendte fikk tråkke oppi den nye Dynafit Vulcan på lanseringen i de tyske alper.

Sist oppdatert: 12. januar 2012 kl 18.41
Dynafit Vulcan kan bli en ny referanse for kombinasjonen frikjøring og motbakker.
Dynafit Vulcan kan bli en ny referanse for kombinasjonen frikjøring og motbakker.

Ryktene har gått og bilder har allerede vært ute på nett, men det var stor spenning da et internasjonalt pressekorps for første gang fikk ta på og tråkke opp i de nye Dynafit-støvlene under lanseringen i Wuhrsteinalm i Tyskland.

Hjorleifsons idé 

Fjorårets nyvinning Dynafit TLT 5 har overbevist mange med kombinasjonen av lav vekt, bra kjøreegenskaper og et gåutslag som du tidligere måtte kjøpe sko beregnet for skibestigningskonkurranser for å få. Men dette er svært lette sko som ikke er beregnet på de største skiene og de høyeste droppene, og freeridestjerna Eric Hjorleifson mente teknogien måtte kunne overføres til kraftigere støvler.

 – Her er det ikke lenger snakk om noe kompromiss. Dette skal først og fremst fungere nedover. Men siden vi wr Dynafit har de også gode egenskaper oppover, sier Federico Sbrissa, sjef for utviklingen av støvler hos Dynafit.

Stivere og kraftigere

Fri Flyts utsendte fikk tråkke opp i en vareprøve av den nye støvelen Vulcan TF. Både stivheten og gåfunksjonen virker umiddelbart imponerende – uten at vi dermed kan si at vi har prøvd produktet. Eric Hjorleifsons hjertebarn ligner TLT 5, men mangler fleks under tåballen, har tre spenner og er generelt kraftigere og med en mer polstret innerstøvel. Vekten er oppgitt 1590 gram i størrelse 27,5 – lett, men samtidig omtrent en halv kilo tyngre enn TLT 5.  Som TLT5 har den en toppspenne som både strammer i leggen og låser støvelen i kjøreposisjon. Rotasjonsvinkelen bakover i skaftet er oppgitt til 60 grader. Som TLT5 har den en avtakbar flekstunge foran.

– Dette er den beste måten å optimalisere ytelsen oppover og nedover samtidig, sier Sbrissa, samtidig som han innrømmer at det gjør støvlene mer komplisert å bruke.

– Vulcan vil være stiv nok  også uten flekstunga, sier han.

Vulcan har har også et stivt karbonoverskall som erfaringsmessig øker prisen med noen tusenlapper i forhold til andre dyre skibestigningsstøvler. Resten av skallet er laget det lette plastmaterialet Grilamid.

Helt ny serie 

Dermed er det kjærkomment at det også kommer rimeligere alternativer. Mercury har samme vekt uten karbonskallet, men er til gjengjeld mykere. Den vil ha pris som dagens Dynafit Titan.

Mens TLT5 kun fungerer kun med Dynafits-bindinger eller andre tech-bindinger, er de  nye Dynafit-støvlene tilpasset alle turbindinger, blant annet Marker Duke og Salomon Guardian.

I tillegg lanserer Dynafit en lettere, rimeligere, men samtidig mykere serie med navnet One. De ligner toppmodellene Vulkan og Mercury, men i stedet for en avtakbar flekstunge ligger stivheten i selve skallet. One-serien er ment for massemarkedet som hittil har brukt tre- eller firespenners allroundstøvler.

– Antall spenner er ikke lengre en godt parameter for å kategorisere støvler. Disse er bedre å kjøre på enn noen av de firespenners randonnéestøvlene på markedet, samtidig som de har bedre gåfunksjon og er lettere, sier Federico Sbrissa selvsikkert.

Dynafit One kommer i materialene pebax og polyuretan (PU). Den førstnevnte er den letteste (1490 gram) og dyreste, mens PU-utgaven er rimeligere, tyngre (1650 gram) og mer påvirkelig for temperaturendringer.

TLT5-fortsetter med mindre forandringer. Det blir blant annet muligheter for å endre kjørevinkelen. En annen nyhet er en rimeligere versjon av konkurranseskoen DyNA.

Dynafit fortsetter også med Zzero-serien og den letteste varianten av frikjøringsmodellen Titan.

De nye Dynafit-modellene kommer for salg til høsten. Forhåpentligvis blir det mulig å teste dem på High Camp.

Publisert 12. januar 2012 kl 18.41
Sist oppdatert 12. januar 2012 kl 18.41

Relaterte artikler

I STEDET FOR SPENNER: Boastramming på skisko er for så vidt ikke nytt, men på vanlige alpinstøvler er det først denne sesongen systemet er tatt i bruk. Boa på alpinsko er betydelig kraftigere enn utgaven vi kjenner fra andre typer sko. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Lanseres denne sesongen

Nytt og kraftigere Boa-system

Atomic Hawx Ultra XTD 130 Boa. Foto: Tore Meirik
Allsidig alpinstøvel med vaier-stramming

Atomic med Boa: Treffer på første forsøk

Salomon S Pro Supra. Foto: Tore Meirik
Test av Salomon S Pro Supra

Test av Salomon S Pro Supra - 2023

Fischer RC 4 MV 130. Foto: Tore Meirik
Test av Fischer RC 4 MV 130 med Boa

Test av Fischer RC 4 MV 130 med Boa

Tilpassing av alpinstøvler. Foto: Magnus Utkilen
Guide til bootfitting og støveltilpasning av alpinstøvler

Fordi støvlene gjør så j*velig vondt

skistøvel
Test av Atomic Hawx Ultra 110 S

Test av Atomic Hawx Ultra 120 S

alpinstøvel
Alpinstøvler for frikjøring

Test av Salomon S-pro Alpha 110

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen