Armada lykkes godt på sitt første forsøk på å lage frikjøringsstøvler. AR One 130 er både innovativ og stiv, men kunne gjerne vært litt mer progressiv.
FØRSTE FORSØK: Vi har testet Armadas splitter nye frikjøringsstøvel. Foto: Tore Meirik
Armada AR One 130 MV
Pris: 7 999 kroner
Vekt: 2 116 gram
Vekt, innerstøvel: 470 gram
Oppgitt fleks: 130
Skafthøyde: 310 mm
Lestbredde: 100 mm
Sålelengde: 305 mm
armadaskis.com
Amerikanske Armada ble etablert av et knippe skilegender og en like legendarisk skifotograf i California i 2002. Siden den gang har skimerket markert seg veldig tydelig både med et solid team, kun satsing på jibbing, frikjøring og etter hvert topptur, og flere testvinnere i Fri Flyt. Men ikke før i starten av 2025 kom merkets første skistøvel.
AR One 130 er den stiveste og dyreste modellen i Armadas nye støvelserie, som foreløpig består av fem modeller i forskjellige stivheter.
Armadas støvler har flere detaljer som skiller seg fra en del konkurrenter. For det første har støvelen ikke Boa, men tre spenner - to av dem vanlige, og en uvanlig. Konstruksjonen minner om en miks av overlappkonstruksjon (klassisk slalåmstøvel, hvor overskallet er to skall som presses sammen fra sidene) og flekstungekonstruksjon (hvor fleksen styres av en kraftig tunge som dekker leggen, typisk Dalbello og Full Tilt). Armadas støvel har begge deler - altså både tunge midt på, men også plast som strammes fra hver side.
INNOVATIV: Den midterste spennen har en ekstra del som er hektet i en wire som går over og under hælen. Foto: Tore Meirik
Øverst er en kraftig, fem centimeter bred stropp med metallspenne. Under der igjen, på leggen, er en vanlig spenne, som du også finner nederst, like bak tærne. Men spenna på midten er spesiell - den har spaken på den ene siden og sporene på motsatt side plassert på vanlig plass øverst på vrista. Men delen som festes i sporene henger ikke fast i spaken på spenna - den er derimot festet i en wire som igjen er festet over og under hælen, og spenna kan gli langs denne wiren. Dermed skal spennen øverst på vrista stramme skoa både over og under hælen, for å sikre bedre hælgrep.
Skoa er laget i PU-plast og har gummisåle med GripWalk - sistnevnte gjør at den er kompatibel med alle alpinbindinger. Men så har den en annen detalj som gjør den brukandes med techbindinger med «vanlig» hæl (som blant annet Shift fra samme moderselskap, og Skitrab TR1, samt Marker Duke og Kingpin).
Dette fordi Armadas støvel har techmaljer i tåa, men ikke bak, og heller ikke gåutslag. Dermed kan den ikke brukes med de fleste, vanlige techbindinger, men det er et triks for å gjøre den kompatibel med Salomon/Armada/Atomic Shift-binding (merkene er eid av samme selskap; Amer sports).
Armada AR One 130 MV i bruk
De mest spennende og eksotiske designgrepene på Armadas nye skistøvel merkes umiddelbart. Det krever litt oppmerksomhet å passe på så de forskjellige plastlagene havner riktig når du tar på skoen. Her skal både plastlagene fra hver side (overlapp) og den store foran (flekstunga) plasseres rett. Når det er gjort korrekt sitter støvelen presist, og volumet oppleves som passelig og lestbredden middels - slik det skal være.
Den fjonge spenna ved ankelen virker nesten umulig å få stramma først, men så snart de to andre spennene er lukket blir det en smal sak å få hekta sammen spennene. Følelsen av at skoen lukker seg presist rundt ankelen og hælen oppstår umiddelbart. Denne tredelte spenna er et kult designgrep, som fort kan løse problemet for deg som sliter med at hælen glipper.
Tore Meirik tester Armadas nye støvel i Vangslia i Oppdal. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Skoen sitter altså godt, men vær obs hvis du har smal fot - medium volum kan bli i romsligste laget for mange.
Under kjøring oppleves Armadas skistøvel som veldig stiv. Særlig sammenlignet med Salomon Alpha Boa 130 med samme flekstall. Det er mye plast som skal bøyes for å presse skoen fram, og for sterke og/eller veldig dyktige kjørere vil det gi strålende kjøreegenskaper, men det kan også gi en litt mindre progressiv følelse. Siden støvelen finnes i fleks helt ned til 90, skal det mye til for å ikke finne en sko som passer ambisjonene.
Påfunnet med techmaljer foran men ikke bak er litt irriterende, siden dette på ingen måte er en topptursko. Skal du få bruk for maljene kreves det at du har et annet skopar de gangene du faktisk skal gå oppover med Shift-bindinger (eller tilsvarende som passer støvelen).
Men det betyr ikke så mye - vår konklusjon er at Armada treffer blink med sitt innovative første forsøk på å lage frikjøringsstøvler. Kanskje særlig når LV-versjonen med smalere lest og lavere volum lanseres. De skårer forresten også noen ekstrapoeng for hyggelig pris.
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.