PÅ ISPO: Aksel Lund Svindal dro rett fra Kitzbühel til München. I bakgrunnen ser du en av Svindals kolleksjoner. Foto: Anders Holtet
Lesetid: 4 minutter
Denne uken ble sportsmessen ISPO arrangert i München i Tyskland, og en av de som var tilstede var Aksel Lund Svindal, som var tilstede for å vise frem kolleksjonen han har sluppet med Sweet, som Fri Flyt omtalte i forrige uke. Merkenavnet Greater than A, som Svindal startet er nå, en del av Sweet/Active Brands, og skal ta en stor plass av skikolleksjonene til merket fremover med Svindals navn.
Svindal dro til den tyske storbyen rett fra Kitzbühel, drøye halvannen time unna. Der fikk han såvidt med seg at 19 år gamle Lucas Braathen kjørte inn til fjerdeplass før han hev seg i bilen.
– Det som skjer rundt rennet i Kitzbühl er imponerende. Det er svært arrangement. På premieutdelinga på lørdag var det kanskje 25.000 tilskuere, sier Svindal til Fri Flyt.
– Har du fått et annet perspektiv på karrieren når du ser rennene fra utsiden?
– Du får enda mer dybde på det som skjer bak, og hvor store arrangementene er. Du får jo med deg en del når du deltar på ting, men du må være fokusert. Du ser det ikke før og etter, jeg gjorde jo media og andre ting da. Nå får jeg se mye mer av arrangementer rundt. De store alpinarrangemeintene i mellom-Europa er svære, for å si det mildt. Jeg ble imponert, altså.
– Din egen skikjøring da, har du fått kjørt mye i år?
– Jeg har kjørt mye på ski, men ingen frikjøring. Det har vært mest i bakke. Jeg har ikke reist for å oppsøke frikjøring. Men det kom en del snø da jeg var i Wengen, men snøen kom oppå null centimeter snø, så det var ikke noe spesielt bra forhold til frikjøring. Men jeg har kjørt mye på ski i januar, og vært mye i Alpene. Jeg har jo blant annet aldri vært i Courchevel før, og fikk veldig mye bra skikjøring der.
– Hva er planene videre?
– Neste helg skal jeg til Zell Am See, som er et israce med gamle historiske sportsbiler som kjører iskjøring, hvor du henger bak. Du hjelper bilen ut av svingen, og må prøve å rette den opp. Det er alt fra gamle formel 1-biler til mye forskjellig. Etter det har jeg ikke gjort noen planer, men kunne gjerne tenkt meg å gjort litt rando. Jeg var på Senja i fjor, og vil gjerne tilbake dit. På lang sikt er jeg gira på en Japan-tur tidlig neste år.
Etter at skistjernen la opp, har han langt større grad blitt investor og gründer. Blant annet startet han nevnte merkevare Greater than A, som nå altså er slått sammen med Sweet Protection og Active Brands. Like før ISPO lanserte de den første kolleksjonen sammen. Tidligere fokuserte han på urbanklær, men vil nå altså lage skiklær.
– Jeg hadde jo lyst til å lage skiklær, Jeg har vært i vanlig klesindustri, men det var gøy å gå i retning sport. Der føler jeg at jeg har mer å bidra med. Jeg har jo vært fan av Sweet helt fra starten. De har hatt gode produkter, og også av de tingene jeg liker og det jeg har laget selv, med både farger og design.
– Hvorfor ikke gjøre det selv?
– For det første er jeg imponert over det Sweet gjør, også tror jeg bransjen her er sånn at det er vanskelig å få til ting alene. Du ser det i hele bransjen. Da er det en stor fordel å være en del av et større miljø, ikke minst internasjonalt.
– Hvordan vil du beskrive klærne selv?
– Det er klær til bakkekjøring,rett og slett. Det er jo det veldig mange gjør. Da er det viktig at funksjonelt, men også at det ser ålreit ut. Det må jo også ha funksjoner som gjør livet lettere når du er i bakken. Temperaturene forandrer seg i løpet av dagen, så du må god ventilasjon selv om det ikke er skallbekledning.
Til høsten kommer også Field Productions dokumentar med Aksel Lund Svindal.
– Hva får vi se. Er det mye ufortalte historier?
– Kanskje ikke så mye ufortalt, men fra helt andre vinkler og andre detaljer. OL er jo for eksempel veldig strengt, men vi forhandler med IOC om hva vi kan bruke av materiale derfra. Vi har jo også mye fra sykehus og operasjonssaler. Det er også treningssamlinger med hele laget, den biten der også. Vi prøver å få mye av det du ikke får noe av på TV.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.