Lanserer GoPro-konkurrent til halve prisen

Med 4K-oppløsning, 12 megapiksler og berøringsskjerm konkurrerer Xiaomi med den beste GoPro-modellen.

Sist oppdatert: 30. mai 2016 kl 15.13
KONKURRENT: Slik ser kameraene ut. Foto: Xiaomi
KONKURRENT: Slik ser kameraene ut. Foto: Xiaomi

Det kinesiske selskapet Xiaomi, med base i Beijing, lanserte allerede i fjor en GoPro-konkurrent. Da ble den lansert som et alternativ til de dårligere Hero-versjonene til GoPro. Når de nå lanserer den nye versjonen av Yi-kameraet, går de derimot i strupen på selveste GoPro Hero4 Black.

Med flere av de samme spesifikasjonene, som 4K-oppløsning og 12 megapiksler kamera, har de også flere funksjon GoPro-kameraet ikke kan skilte med. Det inkluderer blant annet berøringsskjerm, slik man finner hos Silver-versjonen, skriver The Verge.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

PRESENTASJON: Se kameraet her. Foto: Xiaomi

Og prisen? Xiaomi-kameraet ligger ute til forhåndssal hos Gearbest.com til prisen 249,99 dollar (ca. 2200 norske kroner). Til sammenligning koster Hero4 black og silver 399,99 og 499,99 dollar (3500 norske kroner og 4500 norske kroner).

Actionkameragiganten GoPro har de siste årene slitt på markedet, blant annet fordi de ble tvunget til et heftig priskutt på Hero4 Session-kameraene. I tillegg til å ha inngått en hemmelig avtale med Microsoft, har de også blitt partner med Red Bull - i form av at sistnevnte har kjøpt seg inn i selskapet.

Likevel er de markedsledende med god margin, selv om Sony, Garmin og TomTom alle har satset tungt på actionkameraer. Nå blir det spennende å se om budsjettkongen Xiaomi kan ta opp kampen.

Det er foreløpig ukjent når Yi 4K-kameraet kommer på markedet. Når det blir tilgjengelig blir det i fargene rosa, svart og hvit.

Publisert 30. mai 2016 kl 15.13
Sist oppdatert 30. mai 2016 kl 15.13

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen