– Det var ganske euforisk på kontoret i går. Alle gikk rundt og var dollarmillionærer liksom!
Målet om 30 000 dollar ble nådd på noen minutter da kampanjen startet for en måned siden.
4500 solgt
Det sier Emilie Aabakken, som er markedssjef i Wiral. Hun og kollegene har hatt en svært hektisk måned mens kampanjen på Kickstarter har pågått, og selv om det roer seg litt nå, betyr den voldsomme suksessen at de må fortsette å holde koken.
– Vi var vel alle litt på randen av sammenbrudd etter å ha sovet veldig lite i det siste. Det blir fullt kjør videre også, men litt roligere tross alt. Vi har solgt 4500 enheter på kickstarterkampanjen, det er langt over det dobbelte av hva vi drømte om. Dermed er det ganske mange flere kunder å forholde seg til enn vi hadde forventa, sier Aabakken.
Full kjør hele måneden
For å holde kampanjen varm har de vært opptatte av å være synlige og tilgjengelige for folk. Blant annet med flere direktesendte økter med spørsmål og svar, og selvsagt fullt kjør på sosiale medier – døgnet rundt.
– En del folk er skeptiske til produkter på Kickstarter, det skjer ofte at de ikke blir noe av. Men vi fikk avliva noen kritiske røster, sier markedssjefen.
Leveres i mars
– Hva er den praktiske konsekvensen av suksessen?
– For oss er det en ganske stor startkostnad, som kommer uavhengig av hvor mange enheter vi lager. Først og fremst støpeformer og den slags. Men med så mange forhåndssalget enheter som vi har nå, er det overhodet ikke noe problem å ta startkostnaden. Og det føles veldig bra!
Wiral er snart i mål med å spikre produksjonen i Kina, og akkurat som før braksuksessen på Kickstarter, er planen at alle som har kjøpt skal få kabelkamerasystemet sitt levert i mars.