– Det er helt fantastisk! Vi har alltid hatt trua og god selvtillit på vegne av produktet, men at det skulle gå så bra, det trodde vi ikke på forhånd, sier Emilie Aabakken, som er en av gründerne bak kabelkamerasystemet Wiral, og markedssjef i bedriften.
Halvannen million på ett døgn
Første mål for den månedslange pengeinnsamlingen på Kickstarter var 30 000 dollar. Å nå det målet tok fire minutter, da kampanjen ble lansert tirsdag denne uka. 100 000 dollar ble nådd etter en time, og da ett døgn var gått hadde nesten 900 bidragsytere spytta inn totalt 200 000 dollar, eller omtrent halvannen million kroner.
– Vi har nok truffet godt med markedsføringen, i tillegg til at vi åpenbart har laget et produkt som fyller et gap i markedet, og som folk vil ha, sier daglig leder Andrea Thorson, som har jobbet med Wiral i halvannet år sammen med Helle Grande (designer og konseptutvikler), Eivind Lea (kreativ sjef), Øyvind Aabye (teknisk leder), Eivind Sæter (sjefsdesigner) og altså Emilie Aabakken.
– Kommer i mars
Innsamlingskampanjen varer i en måned, og gründerne regner med å få inn en god del mer enn de 2000 bidragsyterne de hadde som mål. De aller fleste har kjøpt kabelkamerasystemet, og dermed spytta inn et par hundre dollar. Hovedvekten er fra Nord-Amerika, resten Europa og Norge.
– Vi kan vel si at framtiden er sikra nå, og det er utrolig kult at det gikk så fort, sier Thorson.
– Når regner dere med å ha Wiral ute til kjøperne?
– Målet er mars måned, og vi skal bruke tiden fram til jul på å forberede og ordne det som trengs for produksjonen.