Sist Fri Flyt testet rene parkski var det Line Honey Badger som ble kåret til testvinner.
De siste årene har vi testet modeller som har rundt 100 millimeter midtbredde. Disse har ikke de samme spissegenskapene for avanserte triks på hopp, men de fungerer bedre i løssnø i tillegg til parken og i preparerte bakker.
Vi har også testet et par av disse i år.
Line Chronic 101 er den bredeste varianten vi har testet i årets parkskitest. Med sine 101 millimeter under foten har man større flate for å gjøre triks på rails og en mulighet til å flyte i pudder om man vil. En god allround parkski, men kanskje best for den som liker og herje på rails og kjøre i litt mykere snø.
Litt smalere og billigere har du lillebroren Line Chronic 94 som i praksis er ganske lik, men 110 gram lettere enn 101-varianten og mer for deg som liker en full dag i parken med muligheter for bittelitt raskere rotasjoner enn med storebroren.
Det er verdt å merke seg at disse skiene er ganske så like. Begge er en parkski for den som liker cruising, butters og ikke hopper på de største hoppene.
Faction studio 1 - fullspekka parkski med karbonforsterkninger under bindingspartiet. Skiene er lette og solide med sine kun 1500 gram (171cm). Dette er skien for deg som ønsker å rotere kjapt og effektivt på hopp og rails, men som kanskje er mindre opptatt av stor overflate og stabilitet på skiene. En god ski for nybegynnere som vil ta det til neste nivå i parken!
Nesten like lett som Faction med sine 1650 gram (178), men litt mykere og mer «poppy» har du Armada sin ARV 94 fra ARV-serien. En solid parkski for viderekommen jibbere/eksperter som er ute etter å både leke seg og jakte medaljer.
Parkski har ofte har nokså stiv fleks, som kan gjøre det lettere å «poppe» (satse) og gi mer stabilitet ved landinger på store hopp, men dette kan gå ut over lekenhet og evne til å gjøre butters («smøre» skiene utover i forbindelse med sats).
Noen modeller har både rocker og taper, både i og ikke i kombinasjon, for å gi skiene bedre egenskaper på butters, og for å gjøre det lettere å sette i gang rotasjon.
Parkski med stiv fleks har ofte gode kjøreegenskaper på preparert underlag, på grunn av tradisjonelt innsving. Dette blir riktignok ofte fort ødelagt av kjøring på rails og bokser, som herjer med stålkantene.
Flere produsenter har prøvd seg på spesialstålkanter eller felt midt under skiene som skal tåle railkjøring, uten at noen har funnet en måte som fungerer uten å gå ut over kjøreegenskapene i alt for stor grad.
Jo kortere skiene er, desto lettere er de å få med seg rundt i lufta, og jo mindre stabile vil de bli. Jibbere på høyt nivå velger vanligvis ski med omtrent kroppslengde. Er du helt ny, har du kanskje ski til haken eller nesen.
Nedenfor ser du test av flere skimodeller.