/ Skitest

Test av Atomic Backland 109

Store, lette og litt pregløse pudder-toppturski fra Atomic, som gjør seg best i smooth snø. Supre for deg som vil få førstespor i et pudderheng uten heis!

Sist oppdatert: 9. januar 2025 kl 13.17
Atomic
Atomic Backland 109
Kategori:
Toppturski
Vekt:
1590 gr
Midtbredde:
110 mm
Testet lengde:
189 cm
Pris:
Kr 9 300,-
Årsmodell:
2025
Rent teknisk

Backland 109 er den største skien i østerrikske Atomics omfattende Backland-serie. Da vi testet Backland 109 første gang i 2017 var det en ren frikjøringsski. I dag er det en bred og lett toppturski med nokså lav konstruksjonsvekt.

Skien er laget med kjerne i treslagene karuba og poppel, som er forsterket med glassfiber. Backland 109 har myk fleks, særlig i framskien.

Allerede abonnent?  
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per
måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per
måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per
måned

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.

På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

 

Relaterte artikler

Stereo

Stereo Wolf MK V

7/10
Toppturski
2025
Kr 9 995,-
188cm
1730g
Hard snø
6/10
Myk snø
9/10
Opp
6/10
Majesty

Majesty Supernova Carbon

6/10
Toppturski
2025
Kr 9 490,-
185cm
1560g
Hard snø
6/10
Myk snø
8/10
Opp
7/10
Line

Line Vision 104

7/10
Toppturski
2025
Kr 7 500,-
185 centimetercm
1690g
Hard snø
7/10
Myk snø
9/10
Opp
6/10
WNDR

WNDR Intention 108 m/spenn

8/10
Toppturski
2025
Kr 9 999,-
188cm
2060g
Hard snø
9/10
Myk snø
9/10
Opp
4/10
WNDR

WNDR Intention 108 u/spenn

7/10
Toppturski
2025
Kr 9 999,-
188cm
2041g
Hard snø
8/10
Myk snø
9/10
Opp
4/10
Head

Test av Head Crux Pro 105

8/10
Toppturski
2025
Kr 9 999,-
184cm
1380g
Hard snø
7/10
Myk snø
8/10
Opp
9/10
Line

Line Pandora 106

6/10
Toppturski
2025
Kr 7 500,-
183cm
2040g
Flyt
6/10
Sving
6/10
Fart
5/10
Stöckli

Stöckli Edge FT

8/10
Toppturski
2023/ 24
Kr 13 999,-
176cm
1480g
Hard snø
9/10
Myk snø
6/10
Opp
7/10
Salomon

Salomon MTN Carbon 91

7/10
Toppturski
2023/ 24
Kr 8 400,-
182cm
1330g
Hard snø
7/10
Myk snø
8/10
Opp
9/10
 
Moonlight

Moonlight Mission Carbon All Terrain

7/10
Toppturski
2023/ 24
Kr 9 999,-
187cm
1470g
Hard snø
6/10
Myk snø
7/10
Opp
9/10
Hagan

Hagan Core Carbon 92

7/10
Toppturski
2023/ 24
Kr 8 999,-
176cm
1390g
Hard snø
6/10
Myk snø
8/10
Opp
8/10
Black Crows

Black Crows Solis Air

7/10
Toppturski
2023/ 24
Kr 10 600,-
180cm
1820g
Hard snø
9/10
Myk snø
9/10
Opp
4/10
Faction

Faction La Machine 2 Mini

9/10
Toppturski
2023/ 24
Kr 9 999,-
183cm
1460g
Hard snø
8/10
Myk snø
9/10
Opp
8/10
K2

K2 Wayback 98

7/10
Toppturski
2023/ 24
Kr 7 200,-
180cm
1390g
Hard snø
6/10
Myk snø
7/10
Opp
9/10
ZAG

Zag Ubac 95

7/10
Toppturski
2023/ 24
Kr 8 799,-
184cm
1570g
Hard snø
7/10
Myk snø
8/10
Opp
7/10
Dynafit

Dynafit Blacklight 95

7/10
Toppturski
2023/ 24
Kr 8 899,-
184cm
1360g
Hard snø
6/10
Myk snø
7/10
Opp
9/10
Atomic

Atomic Backland 95 2024

7/10
Toppturski
2023/ 24
Kr 7 000,-
185cm
1600g
Hard snø
8/10
Myk snø
7/10
Opp
7/10
G3

G3 Findr 94 2023

7/10
Toppturski
2023/ 24
Kr 9 999,-
177cm
1370g
Hard snø
6/10
Myk snø
7/10
Opp
8/10

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen