Toppturski med mellom 85 og 100 millimeter midtbredde er nok til å flyte bra i pudder og myk snø, samtidig som vekten er lav. Her er 12 nye tester og guide til valg av riktig toppturski.
Fri Flyt har testet toppturski i mange år og har lang erfaring med hva som fungerer til ulike typer bruk. Her har vi samlet det vi betegner som allsidige toppturski.
Hvis topptur er fokus, så er dette den viktigste skia du eier.
Med midtbredder mellom 9 og 10 centimeter vil du stort sett alltid finne flyten, samtidig er de nokså lette og ikke bredere enn at du får kantet dem godt på hardt underlag både oppover og nedover. Toppturski stiller heller ikke krav til at du anskaffer de stiveste støvlene, og de tynger ikke unødig i motbakkene – slik en bredere ski fort ville gjort.
Årets test av lette og allsidige toppturski avslører at gramjaget har stagnert - heldigvis - og at skiene blir stadig bedre til både opp- og nedtur.
Atomic Backland 100: Byr på god fartsstabilitet og flyt selv om den er temmelig lett. En deilig cruiseski som er best på myk snø.
Fischer Transalp CTi 98: Forutsigbar ski som ikke overrasker - og nettopp derfor kan det være et bra valg for mange.
Fischer Transalp CTi 92: Den litt smalere Transalp-utgaven er godt egnet til brattkjøring og har hakket mer særpreg enn sin bredere storesøster.
Head Crux 87: Den smaleste skien i Heads nye Crux-serie er allsidig og fin, men ville nok vært enda bedre med litt mer rocker.
Kästle TX 99: TX 99 er svært lik lillesøsteren TX 94, men siden denne er litt bredere byr den også på litt mer flyt og stabilitet i myk snø.
Majesty Superpatrol: Fartsglad og tung er stikkord som kjennetegner Majesty Superpatrol - som kanskje ikke er optimale ski for trang skogskjøring.
Stereo Lynx MK V: Stereo Lynx MK V er prikk lik forgjengeren MK IV - og bra er det, for også den hadde ypperlige kjøreegenskaper.
Stöckli Edge TR:Testens minste ski ville nok vært bedre i en lengre utgave enn hva som er mulig å få tak i, men selv i kort lengde er Stöckli Edge TR veldig morsomme på riktige forhold.
Völkl Blaze 94: Klassikeren Blaze 94 har ikke endret seg mye siden første utgave, og fortsatt er dette lettkjørte, forutsigbare og solide toppturski.
Vi har også laget en egen side der vi har samlet ekstra lette randonee ski. Her finner du ski som er under 85 millimeter på midten (så smale toppturski er uansett relativt lette) og ski med midtbredde mellom 90 og 100 millimeter som har en egenvekt på under 0,7 gram per kvadratmillimeter areal.
Her er nye tester av vinterens beste, lette ski for topptur. Alt om vinterens nye og oppgraderte toppturski – sammen med tester av tidligere modeller som fortsatt er aktuelle.
Slik tester vi toppturski
Hvor lette bør toppturski være?
Mange vurderer allsidige toppturski opp mot enda lettere randoneeski. Prioriterer du gode opplevelser i nedoverkjøringene, og gjerne drasser på litt mer vekt til topps for å få en bedre opplevelse på vei ned, da kan dette være toppturskiklassen for deg.
Her kan du forvente gode kjøreegenskaper, særlig fra de bredeste i klassen, selv om vekta fortsatt bør ligge godt under to kilo per ski.
Samtidig kan det være et betydelig sprang fra de letteste skiene og opp til denne klassen – både på vei opp og på vei ned.
For å optimalisere kjøreegenskapene på variert villsnø, har mange av skiene rocker (lang bøy/tupp), taper (innsvinget stopper et stykke bak tuppen) og lite spenn.
Dette er en veldig allsidig skiklasse, og skiene fungerer både til lange og tunge toppturer (opp til og over 1500 høydemeter) og til kortere turer i dyp pudder.
Men en sprek kompis på lettere toppturski vil nok gå fra deg på vei opp, og hun med de bredeste pudderplankene vil kunne kjøre fortere enn deg i puddersnøen.
Fri Flyt har testet svært mange toppturski i denne kategorien, og blant testvinnerne opp gjennom årene finner vi blant andre Völkl VTA 98, K2 Wayback 96 og Armada Tracer 98.
Bør jeg velge toppturski i denne kategorien?
Ja, hvis du:
Vil beherske alle typer føre på topptur - med nedkjøringa som hovedmål.
Vil gå både lange og korte toppturer hele vinteren.
Her er nye tester av vinterens beste, lette ski for topptur. Alt om vinterens nye og oppgraderte toppturski – sammen med tester av tidligere modeller som fortsatt er aktuelle.
Valg av lengde og bredde
På generell basis anbefales det å velge toppturski som er rett under kroppslengde. Vi har skrevet en mer utdypende guide her:
Å velge riktig lengde på toppturskiene kan være like viktig for skiopplevelsen som å velge riktig merke eller modell. Her er Fri Flyts guide til hvordan du passer på å finne den rette lengden, enten du er nybegynner på randonee eller dreven frikjører.
Toppturski med mellom 85 og 100 millimeter midtbredde er nok til å flyte bra i pudder og myk snø, samtidig som vekten er lav.
Når er 100 millimeter er nok? Alltid. Når er det for mye? Aldri. Dette er toppturskiene som ikke blir feil uansett hva du finner på.
Dyre vs. billige ski
Det er kostbart å kjøpe seg toppturski, særlig når du kjøper alt nytt. Men det er likevel stor forskjell på hva utstyret koster. Her har vi testet en rekke randoneeski som er rimeligere enn 7000 kroner.
Men er det egentlig stor forskjell på en toppturski til 6000-7000 kroner, og toppmodellene til 12000 kroner? Ikke nødvendigvis.
SEKS NYE TESTER: Fri Flyt har satt seks nye allmountainski under lupen. Dette er skiene som skal takle alt - både løssnø, preppa bakke og sløsj, som på dette bildet fra testing på Oppdal. Foto: Martin I. Dalen
FAST VÅRSNØ: Gode testforhold på Oppdal. Foto: Martin I. Dalen
I SVING: Henning Skjetne skremmer opp litt vårsnø i Oppdal. Foto: Martin I. Dalen
Test og guide til valg av toppturski og randonee ski for dame. Her finner du best i test av toppturski til dame. Selv om de fleste modeller av toppturski og randonee-ski kommer i ulike lengder som passer for begge kjønn, finnes det også egne modeller for damer.
Det er ikke noen tydelig tendens til at du får bedre produkter med høyere pris. Nedenfor er det flere testvinnere blant de rimeligere skiene. Toppturski er uansett dyre spesialprodukter. Du kan dermed forvente at disse rimeligere modellene holder god kvalitet.
Likevel er det noe som skiller de aller dyreste fra de rimelige skiene, altså de over 10.000 kroner.
Hvis det brukes mye karbonfiber, noe som er populært fordi det stiver av skiene med minimal økning i vekt, kan en ski fort gjøre et prishopp. For noen er det nok også et statement å ha den høyeste prisen, det gjelder både de som kjøper og de som selger.
Slik finner du rett binding for topptur og randonee, enten du er mest opptatt av lange motbakker, fete nedkjøringer - eller begge.
Se hele test-arkivet med 300 toppturski
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.