/ Skitest

Test av Kästle Paragon 101

Det meste tyder på at nye Kästle Paragon 101 oppfører seg temmelig ulikt på variert føre og med forskjellige sjåfører. Skiene er nok best for lette kjørere.

Sist oppdatert: 17. oktober 2024 kl 12.08
Kästle
Kästle Paragon 101
Kategori:
Frikjøringsski
Vekt:
2040 gr
Midtbredde:
100 mm
Testet lengde:
182 cm
Pris:
Kr 12 499,-
Årsmodell:
2025
Rent teknisk

Sveitsiske Kästle lanserer sin nye frikjøringsserie Paragon foran denne sesongen. Serien består av tre modeller, og de er hakket dyrere enn skiene i den velkjente ZX-serien. 101-utgaven er mellombredden.

Skien er laget med både poppel og keisertre i kjernen, som er forsterket med glassfiber og aluminium (titanal). Paragon 101 har monteringspunkt langt bak, som gir mye framski. Den har også mye innsving (kort radius) og høyt spenn.

Allerede abonnent?  
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per
måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per
måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per
måned

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.

På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Candide Resort 101

7/10
Frikjøringsski
2025
Kr 7 999,-
179cm
1710g
Flyt
7/10
Sving
7/10
Fart
6/10
Line

Line Optic 104

7/10
Frikjøringsski
2025
Kr 8 000,-
185cm
2234g
Flyt
6/10
Sving
8/10
Fart
6/10
Majesty

Majesty Dirty Bear XL

5/10
Frikjøringsski
2025
Kr 7 999,-
186cm
1970g
Flyt
5/10
Sving
5/10
Fart
4/10
Atomic

Atomic Bent 100

7/10
Frikjøringsski
2025
Kr 8 000,-
186cm
1900g
Flyt
6/10
Sving
7/10
Fart
7/10
Dynastar

Dynastar M Pro 100

8/10
Frikjøringsski
2025
Kr 8 500,-
186cm
1965g
Flyt
8/10
Sving
8/10
Fart
8/10
Majesty

Majesty Havoc 100 Carbon

5/10
Frikjøringsski
2025
Kr 8 490,-
188cm
1870g
Flyt
6/10
Sving
5/10
Fart
5/10
Nordica

Nordica Enforcer 104

9/10
Frikjøringsski
2025
Kr 9 999,-
185cm
2240g
Flyt
9/10
Sving
8/10
Fart
9/10
Kästle

Kästle Paragon 107

8/10
Frikjøringsski
2025
Kr 12 499,-
184cm
2140g
Flyt
8/10
Sving
7/10
Fart
9/10
Faction

Faction Studio 2

7/10
Frikjøringsski
2025
Kr 8 499,-
178cm
1910g
Flyt
6/10
Sving
7/10
Fart
6/10
Extrem

Extrem factory 102

8/10
Frikjøringsski
2025
Kr 9 699,-
184cm
1975g
Flyt
8/10
Sving
8/10
Fart
8/10
Armada

Armada ARV 106

10/10
Frikjøringsski
2025
Kr 7 999,-
180cm
2020g
Flyt
9/10
Sving
9/10
Fart
9/10
Atomic

Atomic Maverick 105 CTI

9/10
Frikjøringsski
2025
Kr 9 800,-
185cm
2050g
Flyt
9/10
Sving
8/10
Fart
10/10
SGN

SGN Streifar

7/10
Frikjøringsski
2023/ 24
Kr 8 999,-
183cm
1850g
Flyt
7/10
Sving
7/10
Fart
6/10
Salomon

Salomon Qst Echo

9/10
Frikjøringsski
2023/ 24
Kr 9 300,-
181cm
1880g
Flyt
9/10
Sving
9/10
Fart
9/10
Nordica

Nordica Unleashed 108

7/10
Frikjøringsski
2023/ 24
Kr 7 999,-
186cm
2140g
Flyt
7/10
Sving
7/10
Fart
7/10
Movement

Movement Fly 105

7/10
Frikjøringsski
2023/ 24
Kr 8 999,-
184cm
1960g
Flyt
7/10
Sving
7/10
Fart
6/10
K2

K2 Mindbender C 106

6/10
Frikjøringsski
2023/ 24
Kr 6 900,-
183cm
1780g
Flyt
7/10
Sving
6/10
Fart
6/10
DPS

DPS Carbon Kaizen 105

7/10
Frikjøringsski
2023/ 24
Kr 14 999,-
184cm
1910g
Flyt
7/10
Sving
8/10
Fart
6/10

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen