Vi har testet drøssevis av frikjøringsski med midtbredde mellom 10 og 11 centimeter med alpinbinding. Her er 14 ferske tester av freeride ski - og våre favoritter fra tidligere sesonger.
Er du på jakt etter en storfjellsski, er du sannsynligvis kommet riktig, og det gjelder helt sikkert om du er typen som kjører offpist hele vinteren nesten uansett føre.
Frikjøringsski er i vår definisjon ski beregnet på løssnø – eller offpist eller villsnø om du vil – med alpinbindinger og midtbredde mellom 100 og 109 millimeter.
En god frikjøringsski gir flyt og stabilitet i alt av offpist og upreparert snø. Foran denne vinteren har vi testet 14 nye frikjøringsski.
Nordica Enforcer 104: Store, tunge og fartsstabile ski - som ikke legger opp til småtriks i parken. Som forventet i denne klassen fra Nordica
Line Pandora 106: Nybegynnervennlig frikjøringsski som er litt mindre stabil til ambisiøs frikjøring
Kästle Paragon 107: Ny modell med mer mer spissegenskaper enn dem smalere lillesøsteren
Kästle Paragon 101: Nymodell som oppfører seg temmelig ulikt på variert føre og med forskjellige sjåfører. Rr nok best for lette kjørere
Line Optic 104: Line er gode på lekne og lettkjørte frikjøringsski, og slik sett er Optic 104 midt i blinken. Dette er gøyale og allsidige ski
Majesty Havoc 100 Carbon: Topptur-frikjøringsski med uvanlig form og lav vekt som gir tydelige utslag under kjøring
Faction Studio 2: Factions bidrag i årets frikjøringstest føles som en klassisk parkski - leken og lettkjørt, men ingen storfjellskanon
Extrem Factory 102: Den svenske frikjøringsskia får varierte tilbakemeldinger fra testerne - både unison hyllest og tyn
Dynastar M-Pro 100 ti: Leverer nesten som forventet - men Dynastar har prøvd noen grep for å gjøre skiene mer letthåndterlige enn de aller tøffeste frikjørerne kanskje ønsker
Candide Resort 101: Dette er Candide Thovex’ parkski, og testlaget er enige med legenden: Denne lekne skia passer best i terrengparken
Armada ARV 106: Klassikeren som gjør det meste rett - særlig hvis sjåføren kjører med litt kraft og ambisjon
Atomic Bent 100: Nye Bent 100 er ikke så ulik forrige utgave; dette er fortsatt allsidige og lekne ski uten spesielle spissegenskaper
Dette kjennetegner frikjøringsski
Frikjøringsskiene i denne testen er altså bredere enn de allsidige all mountain-skiene (85-99 millimeter på midten) og smalere enn de spesialiserte pudderskiene (fra 110 millimeter på midten og oppover).
I tillegg til den rause midtbredden har disse skiene til felles at tuppen begynner langt bak, for at skien skal flyte bedre og svinge lettere i løssnø.
Dette kalles gjerne rocker, early rise eller lignende, men er et prinsipp du ser på gamle ski fra flere tusen år tilbake.
I motsetning til de enda bredere pudderplankene kan de også være fine i preparerte traseer, særlig når det er vårsløsj eller oppkjørt snø.
Innenfor kategorien frikjøringsski finnes det egentlig flere underkategorier. Noen er bygget med tyngre konstruksjon og gjerne metallforsterkning, for å gi ekstra fartsstabilitet.
Fjorårets beste frikjøringsski
Slik gikk det da vi testet frikjøringsski foran vinteren 2023/ 24:
Kästle ZX 100: Forutsigbare frikjøringsski som svarer når du trøkker til i bakken
Movement Fly 105
Movement Fly 105: Suprefor deg som vil ha lekne ski for parkaktig kjøring i og utenfor løypa
Nordica Unleashed 108
Nordica Unleashed 108: Spennende og litt uvanlig miks av storfjellsski og leken twintip
Salomon Stance 102
Salomon Stance 102: Gode på preparert snø, men krever at man tråkker til
Salomon QST Echo
Salomon QST Echo: Frikjøringsski som vil passe veldig mange veldig godt - inkludert toppturentusiasten
SGN Streifar
SGN Streifar: Bra valg for deg som vil ha lekne ski til vinterferien i Sogndal
De bredere frikjøringsskiene er enda råere når det gjelder å spise alskens føre utenfor de preparerte bakkene. Dette kan være svært bra ski om du vil kaste deg utfor bratthenget i en frikjøringskonkurranse.
Alle tester av frikjøringsski
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.