Racingski, eller racing slalåmski, er lettere og mer anvendelige enn storslalåmski. Her er 10 grunner til å velge denne type ski. Samtidig gir vi deg tips til hvilke ski du kan velge.
RACING UTEN PORTER: Frikjører Øystein Aasheim tilegnet store deler av en vintersesong for å lære seg å stå på ski som en alpinist. Her er har riktignok på et par storslalåmski. Foto: Bård Gundersen
Lesetid: 6 minutter
De fleste tenker carvingski, men en skulle kanskje ikke tro at dette også er ideelle ski for folk som sjelden eller aldri svinger seg mellom røde og blå porter, men slik er det faktisk.
I følge standarden til FIS skal slalåmski for voksne ha en lengde på 165 (herrer) og 155/157 (damer) cm og en svingradius på 12,5 meter.
10 GRUNNER TIL Å VELGE SEG RACING SLALÅMSKI
1. De er lettere å kjøre og mye mer anvendelige enn en storslalåmski, som trenger mye mer plass. Med en slalåmski har du det moro selv i de minste bakkene, og du får kjørte mange flere svinger per tur.
2. De krever ikke at du har bakgrunn fra aktiv alpinkjøring. Igjen, dette er lettkjørte ski. Men du må være litt tålmodig i starten og ikke henge bak i støvlene.
3. Det er gøy at det svinger skikkelig. Med en ekte slalåmski går du direkte fra sving til sving og kan kjennet suget og g-kreftene som oppstår, selv i moderat hastighet.
4. De er ikke vinglete, som du kanskje kan tro. Det er slett ikke noe problem å kjøre fort på et par slalåmski. Men du skal selvsagt være på kant og kjøre svinger.
5. Du får jobbet med teknikken. Slalåmskiene krever at du kanter skiene og kommer deg fram i støvlene. Det har ingen vondt av. Kanskje får du inspirasjon til å få orden på stavisettet også. Øv på å binde sammen rene skjær, det har du nytte av i all annen skikjøring.
6. Det blir morsommere å følge med på den alpine verdenscupen. Nå har du lignende verktøy selv, blir det enda mer givende å se Sebastian Solevåg skyte fart utover flatene eller reflektere rundt Henrik Kristoffersens setup-dilemmaer.
7. Du får motivasjon til å lære deg å holde kantene skarpe. Slalåmski skal bite på hardt føre, og det bør du sørge for at de gjør. Å levere dem til et verksted en gang i sesongen er bedre enn ingenting, men det beste er jevnlig vedlikehold, noe som resten av din og familiens skipark kan få glede av.
8. De er ikke så veldig dyre. Joda, de nye skiene vi presenterer på neste side koster 10.000-15.000. Men skigymnaselever... Skigymnaselever og andre aktive alpinister selger unna sine ski etter sesongen, så du kan få brukte slalåmski for 3000-4000 kroner (og eldre modeller mye billigere). Det er enkelt å flytte bindinger på platene som følger med.
9. Du kan ha dem lenge. Slalåmskiene har hatt samme form og konstruksjon i en årrekke, og siden du aldri steinkjører dem utenfor løypene, har du glede av disse vinter etter vinter.
10. Du trenger ikke puddersnø eller påskesløsj for at det skal være skikkelig moro å kjøre på ski. Om din skibakke sjelden bader i nysnø blir dette fort de skiene du bruker mest. Men er det mykt, tar du fortsatt bredere ski, da vil slalåmskiene grave seg ned.
– Felles for carvingskiene er at du kan sette sving i sving med de, og at de har godt grep på snøen, sier skiekspert Ida Gunleiksrud.
Poenget her er at slike slalåmski for krappe svinger, gir veldig mye skiglede til de som prøver – nesten uavhengig av akkurat hvilken variant de velger.
Men det er selvsagt mulig å optimalisere, både for å få mer kantgrep og ytelse, og for å få en snillere ski. En racingski er ikke nødvendigvis en racingski, og det kan være en liten labyrint å finne fram i for den som vil være sikker på å få de ideelle slalåmskiene.
«Butikkski» er begrepet for skiene som ser ut som toppmodellene på tv og stort sett har samme mål, men som er snillere og laget for deg og meg. Kategorien rommer både modeller som strengt tatt ikke brukes til konkurranse og rennski som brukes av yngre og lavere rangerte løpere.
– Det ville vært interessant å visst om de har et fortrinn mot meg når vi konkurrerer. Hvis de har det, så kan jo jeg bli mye bedre, for jeg har jo ikke det, sier Øystein Aasheim.
Standardlengdene er 155/157 for damer og 165 for menn. For å være helt sikker på å få en lettkjørt ski, er det noen herrer som velger damelengden.
På toppen har du de ekte racingskiene, laget for å fungere som verktøy for de beste i verden. Hvordan slike ski distribueres varierer mellom merkene, og det er egne hierarkier der bare de aller beste har tilgang til de aller beste skiene. Men racingski av dette kaliberet er samtidig forbruksvare for aktive alpinister på høyt nivå.
Mange har gode erfaringer med å kjøpe brukte konkurranseski. Men stivhet og egenskaper varierer, og du kan oppleve at de er i tøffeste laget. Dette er imidlertid et mye større problem når du kjøper storslalåmski.
Hvis du fortsatt er usikker på dette med racingski og heller vil kjøpe et par rimelige ski i butikken, kan du få mye av den samme følelsen med et par carvingski med svingradius på 12-13 meter og lengde under kroppshøyde.
Bli en bedre skikjører med praktiske og enkle tips fra Fri Flyt sine eksperter. Her finner du tips for bakkekjøring, frikjøring og til toppturen.
Rossignol Hero Elite ST
Franske Rossignol fikk sin del av æren da Henrik Kristoffersen vant fem verdenscuprenn i slalåm på rad , men har ogsp fått høre det når lykken i perioder har snudd. Helt på det detaljnivået er ikke vi, og Hero Athlete FIS SL klinger godt. Rossignols slalåmski finnes i flere ulike versjoner. De lager også en litt bredere ski som som heter Elite ST, der intialene står for short turn.
118-65-104
11500 med bindinger
Stöckli Laser SC
Sveitsiske Stöckli lager gode frikjøringsski, men spesialiteten er carvingski som gir mestringsfølelse i bakken til skientusiaster på alle nivåer. Laser SC er basert på slalåmskiene, men hakket bredere og skal være mer lettkjørt. Skal du få skikkelig slalåmfølelse styrer du unna den lengste lengden.
123-72-104
149, 156, 163 170, 177 cm
18.999 inkludert bindinger
Fischer RC4 World Cup 165
Fischer RC4 World Cup lover følelsen av å kjøre på skinner. I motsetning til i langrenn, har ikke østerrikske Fischer de største stjernene i stallen i alpint, men skiene brukes av veldig mange av de som kjemper for å komme seg opp i eliten.
Midtbredde 63 mm
Lengde 165
12.000
Atomic Redster S9 Revo
Atomic er alltid med når det kjøres om kapp på slalåmski, men Atomic Redster S9 Revo S skal være en litt snillere utgave av konkurranseskien, laget for de som vil skjære buer i snøen i den lokale bakken. Skal du ha den hvasseste konkurranseskien, er det FIS-utgaven uten nyvinningen Revo som gjelder.
118, 68, 104 - 165 cm
155, 160, 165, 170
13000 inkludert binding
Völkl Racetiger SL
Tyske Völkl føler seg litt som underdog i racingsirkuset, så gjett om Sebastian Foss Solevåg sikret seg evig legendestatus med sitt VM-gull. Slalåmskia finnes i tre versjoner. En snillere «butikkversjon» der plate og binding er inkludert, en FIS-versjon for juniorer og de yngste seniorløperne og til slutt den virkelige rennversjonen med annerledes oppbygging.
Barn kan lære å kjøre slalåm fra 3-4-årsalderen, og med tålmodighet og en god strategi, kan du selv bli den beste skilæreren. Her får du våre beste tips.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.