Drøyt tre år etter åpningen av den nye gondolen gjør Voss en ny storinvestering. 60 millioner kroner skal brukes på å erstatte den gamle Tråstølsheisen med en ny.
MER TRAFIKK: Øyvind Wæhle sier Voss Resort opplever større trafikk fra sentrum etter at gondolen åpnet, som ga behovet for den nye stolheisen. Foto: Jon Hunnålvatn Tøn
Lesetid: 2 minutter
Den nye heisen skal stå klar allerede foran neste sesong, og bygges med andre ord i rask fart denne sommeren. Selve heistraseen blir mer eller mindre lik den som er i dag, bortsett fra at den forlenges noe mot toppen.
– Heisen vi hadde er fra 1968, så den var helt på oppløpet nå og krever så mye oppgradering at det ikke er bærekraftig. Vi vil ikke gå videre med den. Den er utdatert både med tanke på fart, komfort og beliggenhet, sier administrerende direktør i Voss Resort, Øyvind Wæhle til Fri Flyt.
Toppstasjonen vil havne rett ved siden av Bavallsekpressen. Tråstølsheisen strekker seg fra Hangurstoppen, som også er endestasjonen for gondolen, og går øst i skianlegget mot Tråstølssiden av Voss.
Ifølge Voss Resort er heisen viktig for god flyt i anlegget fordi den knytter sammen skogs- og høyfjellsterrenget.
– Vi merker det spesielt når gondolen har åpnet at vi får mye trafikk fra Voss sentrum. Da får du også de som skal opp til toppen igjen etter en dag på fjellet. Denne komplementerer tilbudet godt, sier Wæhle, som sier at flere områder nå for “en ny vår”.
– Det er løyper i dag som er lite brukt fordi heisen tar for lang tid og er lite komfortabel. Det er blant annet et fint skogsområde der som er fint for løssnøkjøring og løyper som er gode for carving. Nå blir det lettere tilgang og større frekvens.
Investeringen er på 60 millioner kroner og ble banket gjennom av styret i forrige uke. De nye heisen av merket Leitner blir en 6-seters stolheis som skal ta tre og et halvt minutt fra topp til bunn. Kapasiteten blir 1800 personer i timen, som også kan utvides til 2400 i timen.
– Det er en kostbar investering dette?
– Det har blitt veldig dyrt, ja Det er voldsomt om dagen. Men det er en investering som vi satser på å få en god vekst med. Det er jo heller ikke tvil om at det er eiendomsmarkedet og eiendomsutviklingen som er pådriver for dette, sier Wæhle.
Den nye heisen skal altså stå klar allerede i forkant av neste sesong.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.