/ Voss

Ny gondol på Voss

Nedlagte Dinglo og Danglo erstattes av toppmoderne gondol som skal stå ferdig sommeren 2019.

Sist oppdatert: 15. januar 2018 kl 14.55
NY GONDOL: Slik blir den nye gondolen på Voss seende ut. Illustrasjon: HLM Arkitektur AS
NY GONDOL: Slik blir den nye gondolen på Voss seende ut. Illustrasjon: HLM Arkitektur AS
Lesetid: 2 minutter

Dinglo og Danglo er altså navnet på de to gondolene som utgjorde Hangursbanen på Voss (nedlagt i 2015), som nå blir erstatta. Den nye banens dalstasjon blir på Voss Jernbanestasjon, og toppstasjonen på Hangurstoppen (820 moh) like ved der Expressheisen fra Bavallen kommer opp.

Byggestart på nedre stasjon er januar 2018 og ferdigstilling med åpning av banen er planlagt til sommeren 2019. Total kostnadsramme for prosjektet er omtrent 300 millioner kroner. Prosjektet er finansiert med egenkapital, lån og ulike offentlige støtteordninger: Innskutt egenkapital i prosjektet er 80 millioner. Voss Resort AS er største aksjonær i Voss Gondol AS med 75 % eierandel. Grønahorgi AS eier 25 % av aksjene i selskapet. Innovasjon Norge går inn med 10 millioner i støtte og 60 millioner i lån. Hordaland Fylkeskommune har gitt kr 3,5 millioner i støtte. Voss Kommune har gjennom sitt konsesjonskraftfond  gitt fem millioner i støtte og 15 millioner kroner i lån. Det er også gitt fem millioner i statlig støtte i form av skattefunnordninga.

– Det er med stor glede vi kan meddele at den nye Gondolbanen på Voss blir en realitet. Prosessen har pågått i ti år fra ideen ble lagt fram i 2008, sier administrerende direktør i Voss Resort AS, Øyvind Wæhle.

Den nye gondolbanen går fra 85 til 820 meter over havet, blir to kilometer lang, med kapasitet på 1069 personer per time. Antall kabiner er ni, og en tur opp skal ta under sju minutter.

Publisert 15. januar 2018 kl 14.55
Sist oppdatert 15. januar 2018 kl 14.55

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen