STENGER: Oppheimsheisen stenger foran sesongen. Foto: Oppheimsheisen
Lesetid: 4 minutter
Det dugnadsdrevne skianlegget Oppheimsheisen på Voss har gjort det klart at de legger ned driften. Årsaken er at regelverket for kontrollene som utføres av Statens Jernbanetilsyn er endret, som gjør det nærmest umulig for skianlegget å få det til å gå rundt.
– Dette er en sorgens dag. Flagget står på halv stang. Barna våre har grått bitre tårer, så dette er rett og slett bare trist. Men vi hadde rett og slett ikke sjanse, sier Terje Jordalen, som har fungert som daglig leder det siste året.
Oppheimsheisen ble for om lag fem år siden kjøpt opp av syv lokale ildsjeler som har drevet anlegget på dugnad. Alle har hatt full jobb ved siden av. I toppåret 2017/2018 hadde skianlegget 50 driftsdager, og omsatte for om lag 400.000 kroner – med et overskudd på drøye 100.000 kroner. Heisen var stengt forrige sesong på grunn av dårlige forhold.
– Da var vi på jobb daglig fra halv ni til halv fem, pluss en del dager med sommerarbeid. Vi jobbet 3000-3500 dugnadstimer uten å ta ut lønn. Hadde vi gjort det hadde vi hatt en lønnsutgift på over en halv million kroner, og startet sesongen med et kraftig underskudd.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
GODT ÅR: 2017/2018-sesongen var et høydepunkt for Oppheimsheisen. Foto: Oppheimsheisen
Norges eldste skiheis
Skiheisen ble åpnet allerede i 1962, og har vært en populær heis for mange. Den ligger imellom de noe mer kjente skianleggene Voss og Myrkdalen, men har gitt mye god skiglede for tilreisende - og ikke minst bygda. Tidligere denne uken postet de et innlegg i sosiale medier hvor de takker for seg.
– Det er mange som synes dette er trist, men de aller fleste har full forståelse for hvorfor vi tar avgjørelsen. Det er begrensa hva man klarer å få til, sier Jordalen.
En av de som har besøkt heisen er Fri Flyt-redaktør Henning Reinton - som forøvrig har besøkt mer enn 100 norske skianlegg.
– Oppheimsheisen er en ikonisk heis og en av mine personlige favoritter i Norge. Skikjøringa er artig også, spesielt forbi gården som ligger midt i den ene nedfarten! Jeg er imponert over dugnadsinnsatsen som er lagt ned de siste årene. Det er trist om den ikke kommer i drift igjen.
Nytt regelverk
Det nye regelverket for taubaner ble innført i 2017. Der det krav om at de eldre taubanene (de som ble godkjent før 2004) skal ha spesielle inspeksjoner for komponenter og konstruksjonsdeler som utsettes for utmattingsbelastning eller utmattingsspenninger. Spesielle inspeksjoner skulle være utført senest to år etter at nytt regelverk trådte i kraft, det vil si 1. juli 2019, opplyser Terje Owrehagen, rådgiver i Statens jernbanetilsyn.
– Inntil videre forholder Statens jernbanetilsyn seg til at Oppheimsheisen har en driftstillatelse fra oss, og SJT utførte stedlig tilsyn med denne taubanen i 2017, sier Owrehagen, og fortsetter:
– Spesielle inspeksjoner vil i praksis si at komponentene og konstruksjonsdelene skal gjennomgå ikke-destruktive prøvinger. Hensikten er å påvise mulige feil på materialer, svakheter i konstruksjonen eller slitasje. Slike feil er ofte vanskelig å observere bare ved øyesyn. Spesielle inspeksjoner har samme hensikt som regelverket for øvrig: Å bidra til at sikkerheten i norske taubaner opprettholdes eller økes, sier Owrehagen.
Vil koste over 200.000 kroner
De nye kontrollene skal gå hvert femte år, og Jordalen sier at skianlegget ville hatt en kostnad på i bestefall rundt 200.000 kroner, men i verstefall over en halv million kroner. De har vært klare på at eierne ikke skal pådra seg gjeld for å drive skisenteret.
– Så gnisten forsvant, og lufta gikk ut av ballongen for oss. Det er rett og slett ikke stort nok marked her til at vi kunne dekket inn det. Men det satt virkelig langt inne å ta denne avgjørelsen. Men vi ble nødt til å gjøre det før sesongen startet.
– Finnes det noe håp for at dette endrer seg?
– For vår del gjør det ikke det, men vi håper jo noen vil ta over. Hvis du har lyst på en hobby hvor du taper noen hundre tusen i året, så kan det være liv lagd for skiheisen.
Skiheisen skal demonteres neste sommer. I mellomtiden håper altså eierne at noen vil ta over driften.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.