Vassfjellet = Parkfjellet

Vassfjellet gir kidsa hopp og rails i Koslia. Men hva skal parken hete?

Sist oppdatert: 8. januar 2013 kl 09.58
PARK I DESEMBER: Vassfjellet hadde en railpark klar da anlegget åpnet i desember. Foto: Kristian Hummelsund
PARK I DESEMBER: Vassfjellet hadde en railpark klar da anlegget åpnet i desember. Foto: Kristian Hummelsund
Lesetid: 3 minutter

Eimund Staverløkk er lærer på Rødde Folkehøgskole, potet i Freidig freestyle, bakkesjef for norgescup 9. februar og ivrig parkrotte. Han forklarer:

– Hva er det som gjør at ivrige parkkjørere nå kan smile i Vassfjellet?

– Helt fra høsten har vi hatt en meget god dialog med de som styrer oppe i fjellet, Per Eyvind Tellugen og Tor Kasper Myhr har vært særdeles motivert til å få til et godt samarbeid. Vi hadde et møte tidlig med mange som har meninger om hvordan parken skal være og sammen la vi en plan for hvordan dette kan bli best. Når Vassfjellet da stiller Koslia til disposisjon for oss, så jubler vi høyt. (Koslia er en del av anlegget i Vassfjellet som lenge har vært etterspurt som parkbakke) Her har vi egen heis, flotte terrengforhold, og delvis optimalt snøproduksjonssystem.

– Hva skal Koslia inneholde?

– Vi har ikke hatt en optimal sesongstart, men en kuldeperiode førte til at vi fikk produsert mye snø. Nå har vi fått opp fem hopp, tre av dem i linje, som fungerer godt, helt til en ny kuldeperiode kommer, eller at natursnøen kan fylle på. De to hoppene som har kommet opp er på 14 meter, den ene en roll-over, den andre en step-down. Hoppene på siden av hovedkickerne er ca syv meter og fungerer som roll-overe. Planen er at vi skal ha to hopp i linje, med to kickere  (18 og 12 m) på hver kul. Etter hopplinja skal det bugne av rails nedover mot påstigningen til heisen. Masse kule setups med rails, tønne og forskjellige morsomheter.

Vi trenger fortsatt mer snø for å få til raildelen av parken,  men så fort kuldegradene kommer, så legger vi snø.

– Har dere noen rails nå?

– Vi har en forsesongspark, som ligger i den gamle halfpipen, der har vi tatt ut masse fra veggene, og planert det utover i etasjer, slik at vi lett kan sette opp down og flatrails. Her la vi tidlig snø, og hadde en bra railpark klar til åpninga 1. desember. Nå har vi tre rails på linje, i et godt opplyst område.

– Hva skjer fremover nå?

– Nå jobber vi med parken kontinuerlig, slik at den skal bli større og bedre. Vi legger snø når vi kan, men vi prøver å ikke stenge det som vi allerede har åpnet, før vi vet at det bare tar noen dager før vi er oppe og går igjen med et bedre tilbud til kundene. Frem mot 9. februar, og skiforbundets Norges Cup i vassfjellet (slopestyle) vil vi bygge om litt. Etter konkurransen håper vi at hoppene er så store som vi vil ha dem, og at railområdet er ferdig. Da vil det i så fall bare bli endringer i forhold til å få nye setups i railparken.

Nå er det dessuten meldt mildt vær ganske lenge, og noe regn, så vi håper å komme i gang med nye runder bygging om to uker.

Hva skal parken i Vassfjellet hete? Og hoppene? Eimund mener Pumaen, Mama og Hippoen. Kom med forslag i kommentarfeltet!

Publisert 8. januar 2013 kl 09.58
Sist oppdatert 8. januar 2013 kl 09.58

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen