SKAL BYGGE UT: Vassfjellet Vinterpark skal øke kapasiteten. Foto: Vassfjellet Vinterpark
Lesetid: 3 minutter
Da Vassfjellet Vinterpark åpnet for salg av sesongkort i november, solgte de ut «flere tusen sesongkort» i løpet av to dager.
– Vi er helt tomme. Vi har solgt alt. Rubbel og bit. Telefonen ringer konstant, og jeg må svare på mailer fra fortvilte mennesker, fortalte styreleder i Vassfjellet Vinterpark, Stian Henriksen, til Fri Flyt da.
Utbyggingen skal foregå i tre faser, og fase én er allerede unnagjort.
Til Adresseavisen forteller Henriksen at det er investert omtrent 40 millioner kroner i anlegget i den fasen.
– Det er flere bakker, 577 ledlys og snøproduksjon i alle bakker, sier han.
I fase to handler det om å få økt kapasiteten, slik at man kan ta imot flere gjester. I den fasen er en ny, seksseters stolheis essensielt.
Heisen vil bli 1370 meter lang, og ha kapasitet til å frakte 2600 mennesker i timen.
– Løypenettet vårt har plass til 11 000 personer i timen. I dag har dobbeltheisen vår kapasitet til å frakte 1400. Når stolheisen er på plass vil det mer enn fordoble kapasiteten, sier Vassfjellet-sjefen til Adressa.
Det vil også bli bygget 900 nye parkeringsplasser, samt to nye bygg, som skal vies plass til et nytt serveringssted og flere toaletter.
Det planlegges også rydding av skog, slik at man kan få flere muligheter til kjøring i løssnø.
Vil starte byggingen i sommer
Totalt vil utvidelsen av anlegget ha en kostnad på 75 millioner kroner.
– 25 millioner kroner er egenkapital. Resten skal lånefinansieres. Vi søker kommunen om en lånegaranti på 50 millioner kroner, sier Henriksen.
Omsetningen i vinterparken har så langt i år vært formidabel, og Henriksen forteller til Adresseavisen at den foreløpig er på 740 prosent. Han regner med at de vil omsette for rundt 30 millioner i år.
Prisen på den nye stolheisen vil alene komme på opp mot 50 millioner kroner. Man håper imidlertid å kunne sette i gang med dette arbeidet allerede til sommeren.
Først må reguleringsplanen for området bli behandlet. Den ble sendt inn 18. desember. Sammen med søknaden om lånegaranti, håper Henriksen at det vil være ferdig behandlet innen utgangen av april.
– Vi vil gjerne bygge i år, så om vi får klarsignal så skal vi greie det. Dersom alt går greit kan vi ha byggestart i juni og den nye heisen stå klar i høst. Men mest realistisk er kanskje at det blir bygging i 2022.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.